› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Loppefund
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 213 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. november 2015 kl. 09:02 #139029
outlookDeltager- Super Nova
I forbindelse med et årligt loppemarked i Dybbøl snublede jeg over en sjov kikkert. En 60/700 japaner ved navn Towa med en interessant udformet fokuser, der skreg efter min opmærksomhed:
Stativet er i 3 sektioner med den øverste tredjedel i sort hammerlak metal og resten i lyst træ:
Det kan således komme ret højt op for kikkerten er en straight through man kigger lige igennem uden en diagonal, dog med en pointe jeg vender tilbage til:
Kigger man nærmere på fokuseren er det en bakelit ting med sorte metaldæksler og en drejelig montage af okularer for hhv. 20x-40x og 60x forstørrelse. Okularerne er lige for hånden og kan som sådan ikke udskiftes til andre uden at man lige drejer et gevind:
Altså på den baggrund også egnet som udsigtskikkert for selvom den er uden diagonal må der være et omvendeprisme i fokuseren, fordi billedet er vendt rigtigt.
Men en sjov ting, jeg aldrig har set før og som nu pryder den lille samling af 60mm’ere. Men er der nogen her der ved mere om Towa?
outlook 2015-11-08 08:29:27
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. november 2015 kl. 09:40 #139030
astrojensenDeltager- Neutron star
Towa var en meget stor producent i Japan fra engang i 50’erne og langt op i 80’erne. Mest solgte de deres produkter til andre firmaer og forhandlere, som så solgte tingene under deres eget navn, omtrent som Synta/Sky-Watcher og GSO gør i dag.
Thomas, Bornholm
8. november 2015 kl. 11:56 #139032
Ja, der findes jo et utal af disse japs’ere, men denne her er da sjov. Det er så ikke et prisme fandt jeg ud af, men to linser i udtrækket, der vender tingene rundt. Altså var den mest beregnet til udsigtsbrug og med det nydelige stativ pynter den også.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. november 2015 kl. 12:05 #139079
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag tycker det ser ut som en felmonterad Uni-hex-enhet. Är det så?
Länk:/Jonas9. november 2015 kl. 18:03 #139091
Jonas C wrote: Jag tycker det ser ut som en felmonterad Uni-hex-enhet. Är det så?
Länk:/JonasNej, det er ikke Unitron dele. Det er Towa helt igennem, men her et billede, der gør det lettere at se:
De 3 okularer er skruet i et drejeligt hoved for enden af udtrækket. I selve udtrækket er så 2 linser til at vende billedet korrekt.
outlook 2015-11-10 16:08:17
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Loppefund' er lukket for nye svar.