Logbog

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Logbog

• Dette emne har 30 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 844 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Jeps, er i fuld gang med at få tasted alle mine ind..

Kommer nok lige med nogle screens..

mejer
      Deltager
        • Super Nova

He he, kunne ikke dy mig. Pro versionen er bestilt.

Mejer

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Oki her er så lige et par skud af Loggen:

Her har jeg klikket på Location, og valgt Maglesø. Den viser så alle objekter der er taget fra Maglesø. Nemt at lige klikke på et og se 😉

Hjemmefra…

Instrument…

Stjernebillede…

Type..

Dato..

Søge..

Er ved at lave en forklaring til dette skud:

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Tillykke – et godt valg. Jeg er selv meget gladere for denne end AstroPlanner og hvad jeg ellers har.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Første række, er typen.

Anden række, giver mulighed for at arbejde med flere objekter på en gang.

Tredige række, viser at der er en log entry.

Fjerde række, viser om man har observertet objektet. Eller valgt at gøre det igen.

Femte række, her kan man vælge prioritet.

Sidste række, her kan man rate objektet.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Night Bar.

Gul streg er Solen, Blå streg er månen. Rød streg er dit valgte objekt.

Blå bule er bedste tid for objektet, den valgte aften.

De to lodrette streger viser hvornår det er godt at begynde og slutte, baseret på dit teleskop og kamera.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Og her en meget bred, der viser info om M95 i aften hvis jeg ville optage den med mit teleskop og Kamera:

Den er 1673 pixels bred…

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Hvad ser vi så?

At jeg har valgt at sortere efter objekter der står bedst for min kombo, og at de skal være oppe over 2x airmass samt tæt på deres max højde.

M95 er det fjerde bedste valg for i aften, det er en galaske – der er ikke nogen log og jeg har valgt at den er observeret. Den står i Leo, har Mag 10,6 og en overflade på 22,4. Samt op og nedgang, transit hvor højt den kommer op og alt det.

Samt bedste starttid at optage på, hvor længe der så kan optages: 4 timer og 35 min.

Kvaliteten vil være F (fra A til F) SNR vil med 10min expo komme til at være 5 !

Den vil fylde 232 x 386 pixels, og opløsningen vil nok blive 6,5″ (har valgt ringe seeing).

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Den graf der viser, hvor det valgte objekt er på himlen, ligger også i starry night. Den har bare ikke det bedste observations tidspunkt med kamera mm.

Mejer

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Jeps sådan en har StarryNight også, men… Den viser jo ikke det sidste udover…

Nemlig hvor mørk himlen er, det er baggrunden der viser det.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Her en af de sidste jeg lige kan finde på:

Hvornår kan jeg forvente at få bare 6min total mørke? Vises med et lille teleskop. Bemærk det er i August…

Kan også sættes til at vise flere timer, eller før kl… Eller efter kl.. Eller både og, samt alle tre. Den mangler dog at kunne fortælle om hvornår Nautisk tusmørke indtræder!

mejer
                          Deltager
                            • Super Nova

Det med himlen viser Starry Night også, ved bare ikke hvor detaljeret det er.

Mejer

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hmm, min viser det ikke særligt godt. Kan være derfor., jeg mente den ikke gjorde.

Den tager blandt andet ikke højde for månelys, det gør SkyTools (både V1, V2 og V3).

MStauning2009-05-03 18:21:23

mejer
                              Deltager
                                • Super Nova

Starry Night har også en Log bog, men den er ikke ret god. Og det har intet med kameraer.

Og som man siger Michael. Skal man gå ned, skal det ikke være på mangel af materialerLOL

Mejer

jens
                                Deltager
                                  • Giant

Mejer wrote:
                                  Er der nogen der kender et godt astronomisk logbogs program. Hvor man kan skrive sine handlingsforløb og materiel opstilling ned.
                                  Har en i StarryNight, men den er ikke så god syntes jeg.

Mejer

Jeg har opbygget min egen logbog i Access, så er man ikke begrænset og mulighederne er uanede.

Her kan jeg så bygge mine egne rapporter som jeg lyster.

Det var måske et alternativ.
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Logbog' er lukket for nye svar.