› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Logbog
- Dette emne har 30 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 844 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. maj 2009 kl. 16:43 #16006
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps, er i fuld gang med at få tasted alle mine ind..
Kommer nok lige med nogle screens..3. maj 2009 kl. 16:45 #16007
mejerDeltager- Super Nova
He he, kunne ikke dy mig. Pro versionen er bestilt.
Mejer
3. maj 2009 kl. 16:56 #16008
Oki her er så lige et par skud af Loggen:
Her har jeg klikket på Location, og valgt Maglesø. Den viser så alle objekter der er taget fra Maglesø. Nemt at lige klikke på et og se 😉Hjemmefra…Instrument…Stjernebillede…Type..Dato..Søge..Er ved at lave en forklaring til dette skud:3. maj 2009 kl. 16:56 #16009
Tillykke – et godt valg. Jeg er selv meget gladere for denne end AstroPlanner og hvad jeg ellers har.
3. maj 2009 kl. 17:03 #16010
Første række, er typen.Anden række, giver mulighed for at arbejde med flere objekter på en gang.Tredige række, viser at der er en log entry.Fjerde række, viser om man har observertet objektet. Eller valgt at gøre det igen.Femte række, her kan man vælge prioritet.Sidste række, her kan man rate objektet.3. maj 2009 kl. 17:07 #16011
Night Bar.Gul streg er Solen, Blå streg er månen. Rød streg er dit valgte objekt.Blå bule er bedste tid for objektet, den valgte aften.De to lodrette streger viser hvornår det er godt at begynde og slutte, baseret på dit teleskop og kamera.3. maj 2009 kl. 17:10 #16012
Og her en meget bred, der viser info om M95 i aften hvis jeg ville optage den med mit teleskop og Kamera:
Den er 1673 pixels bred…3. maj 2009 kl. 17:15 #16013
Hvad ser vi så?
At jeg har valgt at sortere efter objekter der står bedst for min kombo, og at de skal være oppe over 2x airmass samt tæt på deres max højde.M95 er det fjerde bedste valg for i aften, det er en galaske – der er ikke nogen log og jeg har valgt at den er observeret. Den står i Leo, har Mag 10,6 og en overflade på 22,4. Samt op og nedgang, transit hvor højt den kommer op og alt det.Samt bedste starttid at optage på, hvor længe der så kan optages: 4 timer og 35 min.Kvaliteten vil være F (fra A til F) SNR vil med 10min expo komme til at være 5 !Den vil fylde 232 x 386 pixels, og opløsningen vil nok blive 6,5″ (har valgt ringe seeing).3. maj 2009 kl. 17:23 #16014
Den graf der viser, hvor det valgte objekt er på himlen, ligger også i starry night. Den har bare ikke det bedste observations tidspunkt med kamera mm.
Mejer
3. maj 2009 kl. 18:06 #16015
Jeps sådan en har StarryNight også, men… Den viser jo ikke det sidste udover…
Nemlig hvor mørk himlen er, det er baggrunden der viser det.3. maj 2009 kl. 18:09 #16016
Her en af de sidste jeg lige kan finde på:
Hvornår kan jeg forvente at få bare 6min total mørke? Vises med et lille teleskop. Bemærk det er i August…Kan også sættes til at vise flere timer, eller før kl… Eller efter kl.. Eller både og, samt alle tre. Den mangler dog at kunne fortælle om hvornår Nautisk tusmørke indtræder!3. maj 2009 kl. 18:10 #16017
Det med himlen viser Starry Night også, ved bare ikke hvor detaljeret det er.
Mejer
3. maj 2009 kl. 18:19 #16018
Hmm, min viser det ikke særligt godt. Kan være derfor., jeg mente den ikke gjorde.
Den tager blandt andet ikke højde for månelys, det gør SkyTools (både V1, V2 og V3).
MStauning 2009-05-03 18:21:23 3. maj 2009 kl. 18:48 #16019
Starry Night har også en Log bog, men den er ikke ret god. Og det har intet med kameraer.
Og som man siger Michael. Skal man gå ned, skal det ikke være på mangel af materialer
Mejer
3. maj 2009 kl. 19:24 #16020
jensDeltager- Giant
Mejer wrote:
Er der nogen der kender et godt astronomisk logbogs program. Hvor man kan skrive sine handlingsforløb og materiel opstilling ned.
Har en i StarryNight, men den er ikke så god syntes jeg.Mejer
Jeg har opbygget min egen logbog i Access, så er man ikke begrænset og mulighederne er uanede.Her kan jeg så bygge mine egne rapporter som jeg lyster.Det var måske et alternativ. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Logbog' er lukket for nye svar.