Livets byggestener i Orion-tåken

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Livets byggestener i Orion-tåken

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 12 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 81 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Forskere mener å ha funnet livets byggestener – eller i hvertfald stoffene som de mener skal til for å lave liv – i Orion-tåken!

http://www.dagbladet.no/2010/03/10/magasinet/astronomi/verdensrommet/vitenskap/forskning/10770668/

Mvh,
      Bjørn

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Ganske interessant dette, Bjørn. Det er nok ikke bare Oriontåken som inneholder slike molekylære byggestener. Jeg vil tro at også andre interplanetariske tåker (dvs. fødestuer for stjerner), kan inneholde de samme grunnstoffene. Fenomenet er sikkert ganske “vanlig” i hele Universet.

Vår nærmeste kandidat til evt. utenomjordisk liv, kan være Jupiters måne Europa. Forskerne er ganske sikker på at det under isoverflaten, skjuler seg et gigantisk oppvarmet hav. Sollys ansees jo ikke lenger nødvendig for dannelsen av organisk liv, så nede i havdypet på Europa kan det kanskje være både en-cellede og to-cellede dyr/skapninger.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hei Rune,

Ja, dette er spennende. Jeg leste om Orion-tåken på Wikipedia og det er mye interessant der. Det ble litt for spennende for stakkars Firefox, fordi da jeg skulle se på hovedbildet i artikkelen i full oppløsning (18000*18000 px), så kræsjet nettleseren!

De sier at om ca. 100.000 år ser tåken ut som et åpent cluster, som Pleiadene er, med litt rester rundt kanten av den gamle tåken. Ellers var jeg ikke klar over at det vi pleier å snakke om som Orion-tåken, egentlig bare er en liten del av et kjempekompleks på ca. 10 grader. Det er 20 ganger større enn fullmånen det!

Så da har jeg lært litt i dag også. Det er det som gjør denne hobbyen spennede – alt det nye man kan lære! Smile

Mvh,
          Bjørn

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Livets byggestener i Orion-tåken' er lukket for nye svar.