LIV PÅ MARS!

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI LIV PÅ MARS!

• Dette emne har 27 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af nightsky. This post has been viewed 784 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Forfatter

thomas
      • Giant

http://www.bt.dk/article/20090115/nyheder/90115024/

NASA pressemøde kl. 20

kan følges her:

Thomas2009-01-15 12:08:13

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Thumbs%20Up

jeg tror/gætter der er liv, minder det døde for mange år siden.

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Jeps, de fandt hvad de mente var fossile mikrober.

Men de har altså ikke fundet liv. De har fundet metangas. Og selvom metangas som oftest har sin oprindelse fra liv, er fundet af metangas ikke ensbetydende med, at der er eller har været liv på Mars. Det er kun sandsynliggjort.

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Hele historien hviler i øvrigt på, at der ikke er aktive vulkaner på Mars, og det kan der sættes spørgsmålstegn ved:

Det her virker desværre som endnu en “Elvis lever” historie fra The Sun, der godt kan lide store overskrifter Disapprove

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Ja, og er det ikke en gammel nyhed.
              Altså den med metan på Mars ?!
              Jeg synes ikke det er første gang, at det er blevet annonceret…

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Hej Lars,

Du har ret. Jeg fandt lige en artikel på Astronomibladet om det fra 2006: http://www.astronomibladet.dk/?page=/more.php&id=2792_0_10_0_M

henrik
                Deltager
                  • Nova

NASA fandt faktisk yderligere Methan i Mars’s atmosfære i oktober 2008.

Nyheden stamme rfra The Sun og Daily Telegraph, som ikke er særligt pålidelige.

MEN dr. dk skriver også om det, og de citerer kilder fra “det Europæiske Mars Rumprogram” John Murray. Iflg ham lever organismerne i en form dvale, men kan vækkes til live.

Den engelske Mars-ekspert, professor Colin Pillinger, er heller ikke i tvivl om, hvad opdagelsen betyder:

– Den mest åbenlyse kilde til metan er organismer. Så kan du finde metan, så er der grund til at tro, at der også er liv, siger han til The Sun.

Pillingers svar KAN være på et spørgsmål om hvad methan kune betyde så det kan man næppe tillægge meget konkret vægt.

Nu kender jeg heller ikke moget konkret “det Europæiske Mars Rumprogram”, så det kan også være en tilfældig spradebasse de har hevet ind fra venstre.

Men pressekonference ER scheduleret, dog uden at sige så meget om hvad det handler om.

Mao. Der er grund til gætterier, men detg er ikke meget andet før i aften, så lad os hellere bruge tiden på noget fornuftigt, inden vi kommer til at ligne UFO/Apollo/klima-hoax flippere :O)

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Jeg har lidt svært ved at tage nyheden seriøst, så længe jeg ikke bliver præsenteret for noget i retning af et regulært fossil el. lign.

Månen Titan har jo f.eks. sandsynligvis et egentligt hav af metan, så idéen om at metan skulle være en åbenlys kilde til at finde levende organismer køber jeg ikke ubetinget: http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_(moon)

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Nej jeg er også lidt forbeholden.

Methanen kan jo have været en underjordisk (eller undermarsisk må det vel hedde?) gas-lomme der er er lækket ud. De kan have været fanget i mia. af år, siden dengang Mars havde vulkansk aktivitet.

NASA har iøvrigt også skreget “vand!” så mange gange i løbet af årene indtil det faldt ESA ind at sende et spektrometer derop for endeligt at bevise det

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star
                        Hvis det nu viser sig at der methan og det med meget stor sandsynlighed kun kan forklares med at der findes liv, så er der jo nok liv.

Jeg behøver ikke et fossil, høm hømmer fra små mikrober er mindst lige så gode beviser, ja faktisk bedre. Fossiler kan jo komme fra andre planeter, ligesom vi finder Mars sten på jorden.

Men enig, kilderne er ikke specielt gode….

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg er enig med Jeppe.

Dog nedbrydes metan af UV lys, så metanen må nødvendigvis strømme til atmosfæren sandsynligvis fra undergrunden.
                          I øvrigt er der heller ikke nogen bevist forklaring på hvorfor der er så reletivt meget metan i Titans atmosfære, men concensus er at det kommer fra cryo-vulkaner der spyer bla. metan is ud fra planetens indre.

Der er fremsat en hypotese om at metan på Mars kan stamme fra en ikke-vulkansk eller -biologisk proces, hvor mineralet olivine + vand + kulsyre bla. giver metan.
                          18Mg2SiO4 + 6Fe2SiO4 + 26H2O + CO2 → 12Mg3Si2O5(OH)4 + 4Fe3O4 + CH4
                          Se reaktion 2a > http://en.wikipedia.org/wiki/Serpentinite

Olivne findes i store mængder på Mars og atmosfæren består af 95% CO2 og så der er jo fundet vand-is og kuldioxsid-is, så det er rimeligt at antage at kulsyre også forefindes.
                          Om Olivine > http://en.wikipedia.org/wiki/Olivine

Lars Malmgren2009-01-15 16:46:31

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

PS. Et fossil kan aldrig bevise at der er liv på Mars, i bedste tilfælde kun at der har været liv på Mars.

Men jeg tager det dog med i mit fadervor inden aftensmaden, at de vil fortælle at der er liv på Mars i aften.LOL Så bliver det med sikkerhed mit sidste fadervor….

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Det sjove var at man fandt liv andet sted end jorden, i hvor levetid, er bange for at hvis Mars ikke har, så kan det tag mange år før man finde noget andet sted, og så er man død inden da ConfusedCry ville godt lige have den viden med i graven, at jorden ikke er alene

jeppe
                              Deltager
                                • Super Giant

Jeps, jeg krydser da helt bestemt også fingre for, at de virkeligt har et bevis for, at der er/har været liv på Mars. Jeg fik nok formuleret mig forkert før. Det vil være den største nyhed nogensinde! Men jeg er bare skeptisk, når det eneste umiddelbare “bevis” er metan – og det bliver ikke bedre af, at det er The Sun, der kommer med nyheden …

(jeg ved godt, jeg lyder som en bitter gammel mand nu Dead)

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Næh Jeppe, du lyder ikke som en bitter gammel mand, men som en der har hovedet i orden.

Problemet er netop at pressen vælger at tolke et resultat, så det giver flest mulige læsere.

The Sun er rigtig slem, de har bragt masser af sladdr og omvendt er det en af de få aviser som også har muskelrne til at finde den store historie.

Men kl. 20.00 har vi jo svaret. Og nej, jeg tror ikke det er bevis på liv. Så havde CNN og andre nok snuset historien op.

JEG HAR DOG LOV AT HÅBE.
                                  Så kan jeg som Per Fløng sige:

Fri os fra det dumme

http://blog.tv2.dk/floeng/entry287795.html

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
                                • Emnet 'LIV PÅ MARS!' er lukket for nye svar.