Linux-stellarium problem

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Linux-stellarium problem

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af BjĂžrn SandĂ„ker. This post has been viewed 575 times
Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

finnr
    Deltager
      • Main Sequence

Hej,

Jeg har et problem med Stellarium og
      Linux. Jeg kan kÞre Stellarium 0.11.0 uden problemer pÄ en Êldgammel Samsung NC10
      (den lille med 10” skérm og Intel Atom processor, kþrer Linux mint 13 Maya),
      men som andre gamle NC10’er har den fĂ„et ”white screen”-syge og er ikke egnet
      til astro-brug. Jeg har sÄ forsÞgt med en Fujitsu-Siemens Lifebook S-7110
      (Intel Centrino Duo 1.83 Ghz, kĂžrer
      Linux Mint 17 Quiana). Men det virker bare ikke ) – jeg fĂ„r fejlmeddelelsen ”No
      OpenGL2 found on this system. Please
      upgrade hardware or use MESA or an older version”.
      Glxinfo fortĂŠller, at jeg har OpenGL
      1.4 Mesa 10.1.0 pÄ maskinen, det samme resultat fÄr jeg med glxinfor pÄ den lille Samsung.

Det synes altsÄ at vÊre grafikken, der
      halter, og et nyt grafikkort pÄ det gamle lig er ikke en mulighed. Kan man
      opgradere OpenGl – eller kan man finde en éldre version af Stellarium, der ikke
      er sÄ krÊvende?

FinnR

PS: Cartes du Ciel 3.10 kan kĂžre pĂ„ Fujitsu’en, men hakker lidt i det.

FinnR2015-10-24 20:14:23

noodles
        • Super Giant

Har du prĂžvet i safe-mode?

huu
        Deltager
          • Asteroid

Der er rigtig mange gamle versioner pÄ sourceforge.

Mvh

Hans Ulrik

finnr
          Deltager
            • Main Sequence

Tak for kommentarerne. Nu har jeg – sĂ„dan da – fĂ„et lĂžst problemet.

(1) Linux har ikke en ’safe-mode’ som Windows. Problemet her er nok heller ikke
            forstyrrelse far programmer og driver, der loades under start af pc’en.

(2) Ja, ĂŠldre versioner kan bl.a. findes
            hos Sourcefourge, og der er faktisk en komplet samling af alle versioner hos Stellarium
            selv http://sourceforge.net/projects/stellarium/files/Stellarium-sources/

Men det, man kan downloade, er ”tarballs”
            med kildetekst, som man efterfÞlgende selv skal kompilere for at fÄ et program, der kan kÞres.
            NĂ„, det gik jeg sĂ„ i gang med – jeg downloadede en tjĂŠrekugle med 0.11.0 fra 2011 og
            ekstraherede filerne. Det viste sig som frygtet
            at vÊre en overordentlig langhÄret proces at lave programmet. FÞrst viste det
            sig, at min Linux distro Ă„benbart manglede et vĂŠsentlig delprogram (Qt4) som skulle
            bruges til at processen. Det tog ganske lang tid at identificere problemet, og rigtig
            lang tid at downloade og installere de manglende elementer. FĂžrst derefter
            kunne jeg gÄ i gang med at oversÊtte kildeteksterne og manuelt installere
            programmet … Men det lykkedes til
            sidst, og min sandten om ikke Stellarium 0.11.0 kom op uden brok!

Grundproblemet er, at det jo ofte er udfasede og noget
            aldersstegne pc’er (dem, der ikke kan kĂžre Win7 eller nyere), der ender med fĂ„
            installeret Linux. Og sÄ lever grafikkortene ikke op til kravene fra nyere
            Stellarium-versioner Dead

FinnR

noodles
              • Super Giant

Der er safe-mode pĂ„ Linux, du skal bare kĂžre det med –safe-mode.

http://linux.die.net/man/1/stellarium

Jeg vil tro at kompileren opdagede at dit grafikkort ikke understÞtter OpenGL sÄ nu kÞrer du safe mode som standard.

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

OK – du mente –safe-mode som option ved start af Stellarium fra et terminal-vindue, jeg forvekslede det med “Safemode” ved opstart af pc’er under windows.

Jeg fjernede nyere versioner af Stellarium fĂžr jeg installerede 0.11.0, sĂ„ jeg kan ikke umiddelbart afprĂžve det – men det ville nĂŠppe hjĂŠlpe, det synes et vĂŠre et hardware-problem, se svaret i linux Mint forum http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=208325.
                FinnR

noodles
                  • Super Giant

Du kan ogsĂ„ kĂžre Linux i “Safemode”, men det er en anden historie.

–safe-mode kĂžrer uden OpenGL2 som er det hardwaren ikke understĂžtter. I stedet for at bruge grafikkortet sĂ„ renderer den med CPUen (som virker fordi din computer kan startes).

Men det er jo lige meget for du har fÄet det til at virke. Jeg ville bare sige det i tilfÊlde af at andre med samme problem skulle komme forbi denne trÄd.

geni
                  Deltager
                    • Asteroid

Jeg faldt tilfÊldigt over dit problem, og det er jo noget siden, du skrev om det, men jeg har da forslag til en lÞsning, sÄ du kan bruge de nye versioner af Stellarium.

Problemet er, at OpenGL stiller krav om beregninger pÄ grafikkortets GPU, som Êldre grafikkort ikke kan imÞdekomme. LÞsningen er at tvinge Stellarium til at foretage disse beregninger pÄ computerens CPU i stedet. Det vil gÞre grafikken lidt langsommere, men det mÊrkes ikke i Stellarium (vi taler jo ikke om computerspil med heftig grafik!). SÄ her er, hvad du gÞr:

1. installerer nyeste version af Stellarium

2. Ă„bner en terminal (ctrl-alt-t)

3. sender kommandoen LIBGL_ALWAYS_SOFTWARE=1 stellarium

4. Stellarium starter og der kommer en meddelelse, hvor der stĂ„r noget i retning af, at der er problemer med OpenGL, men du kan bare klikke pĂ„ knappen ‘Ignorer’, sĂ„ nedgraderes der, og ĂŠndringen vil gĂŠlde fremover

5. du klikker pĂ„ ‘Ignorer’, og Stellarium starter.

Fremover skal du bare klikke pÄ Stellarium i Startmenuen eller dobbeltklikke pÄ ikonet pÄ skrivebordet.

BjÞrn SandÄker
                    Deltager
                      • Neutron star

Hei FinnR,

Jeg bruger ogsÄ Linux Mint (18.1) pÄ en gammel Dell laptop (jeg kÞpte fra Michael Stauning). Det finnes .deb-versioner af Stellarium 0.11.0 der ude men jeg har ikke forsÞkt at installere dem selv.

Se f.ex. her:

Program: https://ubuntu.pkgs.org/12.04/ubuntu-universe-amd64/stellarium_0.11.0-1_amd64.deb.html

Kun data: https://ubuntu.pkgs.org/12.04/ubuntu-universe-amd64/stellarium-data_0.11.0-1_all.deb.html

Nu har du jo efter meget strev fÄet installeret en tarball, men jeg ville ligevel gi dig dette tips. BjÞrn SandÄker2017-10-22 13:25:48

Mvh,
                      BjĂžrn

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Linux-stellarium problem' er lukket for nye svar.