› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Linux-stellarium problem
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 4 mÄneder siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 575 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
24. oktober 2015 kl. 19:00 #138647
finnrDeltager- Main Sequence
Hej,
Jeg har et problem med Stellarium og
Linux. Jeg kan kÞre Stellarium 0.11.0 uden problemer pÄ en Êldgammel Samsung NC10
(den lille med 10â skĂŠrm og Intel Atom processor, kĂžrer Linux mint 13 Maya),
men som andre gamle NC10âer har den fĂ„et âwhite screenâ-syge og er ikke egnet
til astro-brug. Jeg har sÄ forsÞgt med en Fujitsu-Siemens Lifebook S-7110
(Intel Centrino Duo 1.83 Ghz, kĂžrer
Linux Mint 17 Quiana). Men det virker bare ikke ) â jeg fĂ„r fejlmeddelelsen âNo
OpenGL2 found on this system. Please
upgrade hardware or use MESA or an older versionâ. Glxinfo fortĂŠller, at jeg har OpenGL
1.4 Mesa 10.1.0 pÄ maskinen, det samme resultat fÄr jeg med glxinfor pÄ den lille Samsung.Det synes altsÄ at vÊre grafikken, der
halter, og et nyt grafikkort pÄ det gamle lig er ikke en mulighed. Kan man
opgradere OpenGl â eller kan man finde en ĂŠldre version af Stellarium, der ikke
er sÄ krÊvende?FinnR
PS: Cartes du Ciel 3.10 kan kĂžre pĂ„ Fujitsuâen, men hakker lidt i det.
FinnR 2015-10-24 20:14:23 26. oktober 2015 kl. 13:30 #138675
noodles- Super Giant
Har du prĂžvet i safe-mode?
26. oktober 2015 kl. 15:37 #138678
huuDeltager- Asteroid
28. oktober 2015 kl. 16:22 #138761
Tak for kommentarerne. Nu har jeg – sĂ„dan da – fĂ„et lĂžst problemet.
(1) Linux har ikke en âsafe-modeâ som Windows. Problemet her er nok heller ikke
forstyrrelse far programmer og driver, der loades under start af pcâen.(2) Ja, ĂŠldre versioner kan bl.a. findes
hos Sourcefourge, og der er faktisk en komplet samling af alle versioner hos Stellarium
selv http://sourceforge.net/projects/stellarium/files/Stellarium-sources/Men det, man kan downloade, er âtarballsâ
med kildetekst, som man efterfÞlgende selv skal kompilere for at fÄ et program, der kan kÞres.
NĂ„, det gik jeg sĂ„ i gang med â jeg downloadede en tjĂŠrekugle med 0.11.0 fra 2011 og
ekstraherede filerne. Det viste sig som frygtet
at vÊre en overordentlig langhÄret proces at lave programmet. FÞrst viste det
sig, at min Linux distro Ă„benbart manglede et vĂŠsentlig delprogram (Qt4) som skulle
bruges til at processen. Det tog ganske lang tid at identificere problemet, og rigtig
lang tid at downloade og installere de manglende elementer. FĂžrst derefter
kunne jeg gÄ i gang med at oversÊtte kildeteksterne og manuelt installere
programmet … Men det lykkedes til
sidst, og min sandten om ikke Stellarium 0.11.0 kom op uden brok!Grundproblemet er, at det jo ofte er udfasede og noget
aldersstegne pcâer (dem, der ikke kan kĂžre Win7 eller nyere), der ender med fĂ„
installeret Linux. Og sÄ lever grafikkortene ikke op til kravene fra nyere
Stellarium-versionerFinnR
28. oktober 2015 kl. 20:43 #138779
noodles- Super Giant
Der er safe-mode pĂ„ Linux, du skal bare kĂžre det med –safe-mode.
http://linux.die.net/man/1/stellarium
Jeg vil tro at kompileren opdagede at dit grafikkort ikke understÞtter OpenGL sÄ nu kÞrer du safe mode som standard.
30. oktober 2015 kl. 12:39 #138823
OK – du mente –safe-mode som option ved start af Stellarium fra et terminal-vindue, jeg forvekslede det med “Safemode” ved opstart af pc’er under windows.
Jeg fjernede nyere versioner af Stellarium fĂžr jeg installerede 0.11.0, sĂ„ jeg kan ikke umiddelbart afprĂžve det – men det ville nĂŠppe hjĂŠlpe, det synes et vĂŠre et hardware-problem, se svaret i linux Mint forum http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=208325.
FinnR30. oktober 2015 kl. 14:16 #138824
noodles- Super Giant
Du kan ogsĂ„ kĂžre Linux i “Safemode”, men det er en anden historie.
–safe-mode kĂžrer uden OpenGL2 som er det hardwaren ikke understĂžtter. I stedet for at bruge grafikkortet sĂ„ renderer den med CPUen (som virker fordi din computer kan startes).
Men det er jo lige meget for du har fÄet det til at virke. Jeg ville bare sige det i tilfÊlde af at andre med samme problem skulle komme forbi denne trÄd.
21. oktober 2017 kl. 09:02 #311491
geniDeltager- Asteroid
Jeg faldt tilfÊldigt over dit problem, og det er jo noget siden, du skrev om det, men jeg har da forslag til en lÞsning, sÄ du kan bruge de nye versioner af Stellarium.
Problemet er, at OpenGL stiller krav om beregninger pÄ grafikkortets GPU, som Êldre grafikkort ikke kan imÞdekomme. LÞsningen er at tvinge Stellarium til at foretage disse beregninger pÄ computerens CPU i stedet. Det vil gÞre grafikken lidt langsommere, men det mÊrkes ikke i Stellarium (vi taler jo ikke om computerspil med heftig grafik!). SÄ her er, hvad du gÞr:1. installerer nyeste version af Stellarium
2. Ă„bner en terminal (ctrl-alt-t)
3. sender kommandoen LIBGL_ALWAYS_SOFTWARE=1 stellarium
4. Stellarium starter og der kommer en meddelelse, hvor der stĂ„r noget i retning af, at der er problemer med OpenGL, men du kan bare klikke pĂ„ knappen ‘Ignorer’, sĂ„ nedgraderes der, og ĂŠndringen vil gĂŠlde fremover
5. du klikker pĂ„ ‘Ignorer’, og Stellarium starter.Fremover skal du bare klikke pĂ„ Stellarium i Startmenuen eller dobbeltklikke pĂ„ ikonet pĂ„ skrivebordet.
22. oktober 2017 kl. 13:19 #311511
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Hei FinnR,
Jeg bruger ogsÄ Linux Mint (18.1) pÄ en gammel Dell laptop (jeg kÞpte fra Michael Stauning). Det finnes .deb-versioner af Stellarium 0.11.0 der ude men jeg har ikke forsÞkt at installere dem selv.
Se f.ex. her:
Program: https://ubuntu.pkgs.org/12.04/ubuntu-universe-amd64/stellarium_0.11.0-1_amd64.deb.html
Kun data: https://ubuntu.pkgs.org/12.04/ubuntu-universe-amd64/stellarium-data_0.11.0-1_all.deb.htmlNu har du jo efter meget strev fÄet installeret en tarball, men jeg ville ligevel gi dig dette tips.
BjÞrn SandÄker 2017-10-22 13:25:48 Mvh,
BjĂžrn -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Linux-stellarium problem' er lukket for nye svar.