linse-teleskoper

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER linse-teleskoper

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1139 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

En f/12 akromat tegner rigtigt rigtigt godt til planeter;

Jeg har selv prøvet/haft/sammenlignet:

– FS128

– Antares 105 f/15

– ED127 triplet (Magen til Meade5000) / Mewlon210

– Elite 127 f/10

– SW120 f/8,33 / Bresser 127 f/10

Jeg har listet dem i den rækkefølge de tegner.

Dvs. at en god f/15 akromat giver næsten lige så farverene billeder som f/7½ ED’en, men har tilgengæld en bedre kontrast og fladere felt.

Mewlonen har måske ikke HELT samme kontrast som en refraktor (trods alt, selvom det er tæt på), men har tilgengæld NUL farvefejl; Dertil kommer at den samler mere lys/højere opløsning og er kortere

Bresser og SW’erne er en anden snak: De ligger tæt på hinanden: Bresseren har bedre kontrast, farvekorrektionen er tæt på at være ens, men billedet virker mere krumt på Bresseren.

Mao.: En f/12 refraktor er ikk’ så ringe endda.

Men med en LXD75 skal du holde dig til en 5″ refraktor/8″newton.

Den KAN vel godt bære 6″/10″ til visuelt, men det er ikke en kombination jeg ville anbefale…

En 200mm f/6 vil være en klar vinder, omend – igen lidt stor til LXD’eren

Jeg vil også godt skrive under på at Mewlonen er et SUPER instrument

Der er iøvrigt også fieldflattener/reducer med i Bjarnes pris.

Den vejer 8,6kg, hvilket er lettere OG kortere end de fleste 8″ newtons, så den vil din LXD ikke have problemer med at bære.

F/forholdet er lidt langt, men kan sagtens bruges til deep-sky foto; Med flatteneren på, er den jo ikke meget længere end de fleste R/C’ere.

Henrik2008-10-24 16:22:31

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Den Antares skal jeg altså have kigget i en dag. Den må tegne ultra skarp med det f/forhold. Eneste minus, kun 4″… Med en refraktor til visuelt brug ville jeg nok gå efter en 6″.

———————————————
        Mewlonen må også være fantastisk, håber køberen inviter til et kig.

En 10″ F/6.3 kræver “lidt” tilvending på LXD’en. 1,5 meter tubus er ikke noget man lige smider i bilen.

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'linse-teleskoper' er lukket for nye svar.