› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › linse-teleskoper
- Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 1138 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2008 kl. 17:42 #2772
starlimo- Moon
– er der nogen der har erfaring med de store Meade, Skywatcher eller Celestron linseteleskoper (6″)?
Det virker ikke som om der er særligt mange der bruger dem – man ser i hvert fald næsten aldrig billeder taget med dem. Er det på grund af stor farvefejl mon?Mvh Per23. oktober 2008 kl. 17:57 #2777
outlookDeltager- Super Nova
Min erfaring er den, at så køber man hellere en Newton på 8″-10″ som endda vejer mindre end Skywatcher 6″ refraktor. Og farvefejlene er der jo også som du nævner. Men nogle generer det ikke, men med al den diskussion om apo’er så er der ikke ret mange der gider dem. De er jo også nogle “monstre” i den størrelse. Så sparer jeg hellere op til en 5″ IN127 triplet selvom man også her, bare ikke ret meget, kan ane lidt “farve”.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. oktober 2008 kl. 17:58 #2778
jensDeltager- Giant
Hej Per.
Jeg var til træf i maj 2005 hos Lars i Lidemark.Her var denne repræsenteret.Billedet her er fra dette træf:23. oktober 2008 kl. 20:07 #2783
nightskyDeltager- Neutron star
Uha den husker jeg godt Jens. En 7″ APO er virkelig stor.
For øvrigt en en forrygende weekend, ikke 205 men maj 2006.
Da den først var kølet ned viste den de flotte views af planeter, deepsky og Komet 73P/SW-C.
Ejeren havde også en rigtig fin samling af gode okularer. Jeg husker Panoptic og Nagler fra TeleVue.
Så vidt jeg husker kom den fra Norge til Danmark (prisen var vist 30.000 Nkr. inkl mount), blev solgt igen og endte vist i Sønderjylland.
Og var det ikke der vi fandt ud af at Tommy nemt rammes af høfeber.
Nightsky 2008-10-23 20:13:22 23. oktober 2008 kl. 20:43 #2784
outlookDeltager- Super Nova
Nu tror jeg uden dog at vide det, at der henvises til de der store og forholdsvis billige akromater i 5″ til 6″ størrelsen. Den dér du har fat i er jo en ED som blev udfaset af Meade omkring årtusindskiftet. De kunne fås i 4 størrelser med 7″ som den største. De kan vel optisk sammenlignes med en moderne 5″ triplet som Meade’s 127 og som sådan en udmærket kikkert til “rigtige” mænd med god plads. Men “over there” er alting jo større, så hvad med denne her:
Den parkerer vi da bare i garagen bagefter!outlook 2008-10-23 20:45:25
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. oktober 2008 kl. 20:53 #2785
jeppeDeltager- Super Giant
Er det ikke en meget lille mand, der sidder bag den 70 mm?
23. oktober 2008 kl. 21:04 #2788
jensDeltager- Giant
Lars:
Tak for rettelsen – de 5 taller steg mig vist til hovedet. Det var nemlig den 5/5 2006.Jeg hukser godt den blev solgt videre, men vidste ikke den havnede i det sønderjydske.Du er også bare med overalt!23. oktober 2008 kl. 21:49 #2795
Hej Per
Der er ikke mange der bruger disse til astrofoto, her er folk jo “lidt” oppe på dupperne hvad angår farvefejl.
Visuelt er der en del der bruger 6″ Fraunhofer refraktorer og har meget fornøjelse af dem. Der findes flere rigtig gode på markedet. Hvis jeg skal nævne hvad jeg tror er toppen, må det være dem med optik fra D&G.
En 6″ F/12 med kanon optik må være fantastisk at kigge i. D&G optik er i særklasse god, så hvis man kan leve med lidt farvefejl på de klareste stjerner, sååå. Desværre kræver sådan en fætter nok mindst en Losmandy G11 eller mere.
Har faktisk flere gange overvejet at køb en 6″ F/12 linse hjem (kun små 6.000) og bygge min egen super planet refraktor. Desværre kræver det jo også penge til en super mount, så jeg prøver at holde mig tilbage.
23. oktober 2008 kl. 22:37 #2800
starlimo- Moon
Mange tak for alle rådene. Jeg vil jo godt have skiftet min Meade 6″ Newton ud med noget bedre – men jeg kan simpelthent ikke finde ud af at beslutte mig. Jeg er til visuel – så det gør vel kravene til montereingen lidt mindre, jeg har en LXD75 montering pt.
Har set længe på den Mewlon210 der er til salg brugt for kr 16.000,- men man får jo også en del Newtons for de penge kan jeg se.Kan fornemme at jeg skal holde mig fra de store linsetelskoper med min nuværende montering – hvad ville i købe i det prisleje?Mvh Per23. oktober 2008 kl. 22:49 #2804
k_holstDeltager- Nova
Et godt bud på en god Newton til visuel kunne være Orion SPX 250 f6,3 http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p648_Newton—Oeffnung-250mm—Brennweite-1600mm—1-8-Lambda.html til ca. 9000.
Men så skal du nok have en ny montering også, f.eks EQ6 Pro.23. oktober 2008 kl. 23:11 #2805
Anonym- Nova
Hvis du mest er en lurer (
), så gå efter en Newton. Der får du helt klart mest kikkert for pengene. Ellers skulle en god Mak-Cass vist også sparke …
http://www.apm-telescopes.de/info.php?id=85797Mvh
Søren23. oktober 2008 kl. 23:20 #2806
Hej Per
En OO 250 f/6.3 sparker r.. Har nu haft sådan en nogle få år og kvaliteten af optikken og det gode f-forhold gør den til et visuelt instrument i den absolute topklasse. Men den er stor ca. 150 cm. lang.
Nem at lave super kollimation på, giver helt fantastiske “views” på alt fra DSO til planeter.
Jeg har haft den til at sidde på en LXD75 siden jeg fik den. Kombination overhovedet ikke egnet til DSO astrofoto. Ligger på den absolute øvre grænse af hvad en LXD75 kan træffe.
Nightsky 2008-10-24 00:15:51 24. oktober 2008 kl. 06:30 #2808
jensDeltager- Giant
Jeg kan som Kim og Lars, helt klart anbefale denne model.
Skulle jeg vælge en 10″ Newton idag, ville jeg hellere have den med lidt længere brændvidde istedet den f/4.7 jeg har nu.Denne er komafri, er langt nemmere at opnå fokus med og tager nemmere mod højere forstørrelse med de okularserier der findes idag, uden at skulle tænke på en barlowløsning.24. oktober 2008 kl. 10:16 #2812
mstauningDeltager- Black Hole
Vil da lige sige at den Mewlon giver flotte views, og kan roligt også bruges til foto.
24. oktober 2008 kl. 14:28 #2827
MStauning wrote: Vil da lige sige at den Mewlon giver flotte views, og kan roligt også bruges til foto.
Ikke bare flotte, men rigtig flotte… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'linse-teleskoper' er lukket for nye svar.