Lille program for timelapse med vore astrokamera.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Lille program for timelapse med vore astrokamera.

• Dette emne har 15 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af landbo. This post has been viewed 60 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Faldt over dette lille program der kan optage timelapse videos med de fleste gængse astrokamera der kan køre under windows.

Her er et udplug af ejerens egen beskrivelse:

SkyStudioPro is a freeware time-lapse and motion detection application for the Windows® platform. You can use it to capture time-lapse movies using almost any capture device or web cam. It also features motion detection, you can set it to record movie clips when motion is detected.

Programmet kan hentes her. Husk og give en skilling til forfatteren hvis du kommer ud over testfasen samt bruger programmet jævnligt. Landbo2015-04-13 11:53:31

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Ser interessant ud. Kunne godt tænke mig at sætte mit ASI120 udenfor en klar nat med linsen på og optage. Spændt på at se, om programmet kan styre eksponeringstid.

landbo
        Deltager
          • Nova

Store Bjørn wrote: Ser interessant ud. Kunne godt tænke mig at sætte mit ASI120 udenfor en klar nat med linsen på og optage. Spændt på at se, om programmet kan styre eksponeringstid.

Ja, ellers må du satse på at driveren kan lave det lille nummer.

store.bjoern
          Deltager
            • Giant

Ser ud til, at programmet via fps justerer eksponeringstiden, lavere antal frames=længere eksponering.

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Jeg nævner lige denne e-bog, som ser interessant ud, men vistnok kun er til Apple-folk.

https://itunes.apple.com/ca/book/how-to-photograph-process/id944708252?mt=11

mvh
              Lars

landbo
              Deltager
                • Nova

Store Bjørn wrote: Ser ud til, at programmet via fps justerer eksponeringstiden, lavere antal frames=længere eksponering.

Øh, hvor lang eksponeringstid skal du bruge i din timelapse ???

EDIT: Der må lidt mere “kød” på “klagen”. Landbo2015-04-14 08:00:23

store.bjoern
                Deltager
                  • Giant

Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Store Bjørn wrote: Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.

Nååå, så er udtalesen formodentelig også rent gætværk. Kan fortælle dig det virker ganske udemærket med et ZWO kamera magen til dit. Men du skal lige huske og have styr på exponeringstiden og gain på kameraet. Det er den blå knap du finder længst til højre hvor du vælger hvilket kamera du vil anvende.

allan_dystrup
                    Deltager
                      • Nova

Tak for linket, Leif — det ser interessant ud.

Skal prøves på solen !

Allan

store.bjoern
                      Deltager
                        • Giant

Landbo wrote:

Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.

Nååå, så er udtalesen formodentelig også rent gætværk. Kan fortælle dig det virker ganske udemærket med et ZWO kamera magen til dit. Men du skal lige huske og have styr på exponeringstiden og gain på kameraet. Det er den blå knap du finder længst til højre hvor du vælger hvilket kamera du vil anvende.

Hvilken udtalelse?

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Store Bjørn wrote:

Hvilken udtalelse?

22.54 nul dut i går aftes (D 13 Apr. 2015).

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Allan_Dystrup wrote: Tak for linket, Leif — det ser interessant ud.

Skal prøves på solen !

Allan

Det er så lidt Allan. Det vil uden tvivl kunne fungere godt. Hvis ikke så har Torsten Edelmans program, Firecapture, også en timelapse funktion.

store.bjoern
                            Deltager
                              • Giant

Nå, nej ikke gætværk, blot fejltolkning af dén pop-up, som retteligt siger “bedre billedkvalitet”. Opfattede det som eksponering i et helt sekund ad gangen.

landbo
                              Deltager
                                • Nova

Store Bjørn wrote: Nå, nej ikke gætværk, blot fejltolkning af dén pop-up, som retteligt siger “bedre billedkvalitet”. Opfattede det som eksponering i et helt sekund ad gangen.

Nå ok.

allan_dystrup
                                Deltager
                                  • Nova

Landbo wrote: … Hvis ikke så har Torsten Edelmans program, Firecapture, også en timelapse funktion.

Kanon! – den feature havde jeg overset — har ellers brugt firecapture til mine hidtidige optagelser af solen. Det skal prøves

Allan

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Lille program for timelapse med vore astrokamera.' er lukket for nye svar.