› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Lille program for timelapse med vore astrokamera.
- Dette emne har 15 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af landbo. This post has been viewed 60 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. april 2015 kl. 11:47 #131941
landboDeltager- Nova
Faldt over dette lille program der kan optage timelapse videos med de fleste gængse astrokamera der kan køre under windows.
Her er et udplug af ejerens egen beskrivelse:
SkyStudioPro is a freeware time-lapse and motion detection application for the Windows® platform. You can use it to capture time-lapse movies using almost any capture device or web cam. It also features motion detection, you can set it to record movie clips when motion is detected.
Programmet kan hentes her. Husk og give en skilling til forfatteren hvis du kommer ud over testfasen samt bruger programmet jævnligt.
Landbo 2015-04-13 11:53:31 13. april 2015 kl. 17:14 #131971
store.bjoernDeltager- Giant
Ser interessant ud. Kunne godt tænke mig at sætte mit ASI120 udenfor en klar nat med linsen på og optage. Spændt på at se, om programmet kan styre eksponeringstid.
13. april 2015 kl. 17:43 #131972
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote: Ser interessant ud. Kunne godt tænke mig at sætte mit ASI120 udenfor en klar nat med linsen på og optage. Spændt på at se, om programmet kan styre eksponeringstid.
Ja, ellers må du satse på at driveren kan lave det lille nummer.
13. april 2015 kl. 22:54 #132018
Ser ud til, at programmet via fps justerer eksponeringstiden, lavere antal frames=længere eksponering.
13. april 2015 kl. 23:07 #132020
lindhardDeltager- Super Nova
Jeg nævner lige denne e-bog, som ser interessant ud, men vistnok kun er til Apple-folk.
https://itunes.apple.com/ca/book/how-to-photograph-process/id944708252?mt=11
mvh
Lars14. april 2015 kl. 07:55 #132029
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote: Ser ud til, at programmet via fps justerer eksponeringstiden, lavere antal frames=længere eksponering.
Øh, hvor lang eksponeringstid skal du bruge i din timelapse ???
EDIT: Der må lidt mere “kød” på “klagen”.
Landbo 2015-04-14 08:00:23 14. april 2015 kl. 15:36 #132049
Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.
14. april 2015 kl. 16:03 #132051
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote: Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.
Nååå, så er udtalesen formodentelig også rent gætværk.
Kan fortælle dig det virker ganske udemærket med et ZWO kamera magen til dit. Men du skal lige huske og have styr på exponeringstiden og gain på kameraet. Det er den blå knap du finder længst til højre hvor du vælger hvilket kamera du vil anvende.
14. april 2015 kl. 16:43 #132052
allan_dystrupDeltager- Nova
Tak for linket, Leif — det ser interessant ud.
Skal prøves på solen !
Allan
14. april 2015 kl. 16:46 #132053
Landbo wrote:
Jeg faktisk ikke hvordan min ASI120 opfører sig med linse under stjernehimmel. Så, jeg skal prøve mig frem og se, hvilken indstilling, der er bedst. Men, et farvekamera skal vel have en del eksponering på hver optagelse, så det ikke bliver mørkeleg i timelapse.
Kan fortælle dig det virker ganske udemærket med et ZWO kamera magen til dit. Men du skal lige huske og have styr på exponeringstiden og gain på kameraet. Det er den blå knap du finder længst til højre hvor du vælger hvilket kamera du vil anvende.
Hvilken udtalelse?
14. april 2015 kl. 16:53 #132054
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote:
Hvilken udtalelse?
22.54 nul dut i går aftes (D 13 Apr. 2015).
14. april 2015 kl. 17:06 #132055
landboDeltager- Nova
Allan_Dystrup wrote: Tak for linket, Leif — det ser interessant ud.
Skal prøves på solen !
Allan
Det er så lidt Allan. Det vil uden tvivl kunne fungere godt. Hvis ikke så har Torsten Edelmans program, Firecapture, også en timelapse funktion.
14. april 2015 kl. 17:29 #132058
Nå, nej ikke gætværk, blot fejltolkning af dén pop-up, som retteligt siger “bedre billedkvalitet”. Opfattede det som eksponering i et helt sekund ad gangen.
14. april 2015 kl. 17:33 #132059
landboDeltager- Nova
Store Bjørn wrote: Nå, nej ikke gætværk, blot fejltolkning af dén pop-up, som retteligt siger “bedre billedkvalitet”. Opfattede det som eksponering i et helt sekund ad gangen.
Nå ok.
14. april 2015 kl. 19:57 #132067
allan_dystrupDeltager- Nova
Landbo wrote: … Hvis ikke så har Torsten Edelmans program, Firecapture, også en timelapse funktion.
Kanon! – den feature havde jeg overset — har ellers brugt firecapture til mine hidtidige optagelser af solen. Det skal prøves
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lille program for timelapse med vore astrokamera.' er lukket for nye svar.