Lille EDB- program som viser planeternes bevægelse-

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lille EDB- program som viser planeternes bevægelse-

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 2 måneder siden af Anders B. This post has been viewed 862 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Anders B
    Deltager
      • Moon

Findes der et lille EDB- program som viser solsystemet/ planeternes bevægelser?-

Gerne med forklaring på hvornår man kan se/ ikke se de enkelte planeter-

Findes der litteratur- en håndbog hvor det er beskrevet i?-

Almanakken ( KU) er jo kun for et år af gangen-

Anders B-

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg ved ikke om jeg vil kalde Stellarium for et lille program, men det er “gratis” til PC og koster kun lidt til smartphone: https://stellarium.org/

hilsen Claus

Anders B
        Deltager
          • Moon

Det viste ´program´ er et ´Planetarium´ med mange objekter- som man kan indtaste længde- bredde- og tid i- nutid-

Jeg havde tænkt mig et lille program som viser planeternes omløb om Solen- og som kunne vise årstal- stilles op i hastighed- og muligvis også kunne stilles tilbage i tiden-

Evt. vise morgen- og aftenstjerner og om Månen er i Kina-

Ligesom der i I Rundtårn er en Ole Rømer- mekanisme- et ur- som som viser planetbevægelser- og Månen-

Anders B-

Det medsendte billede viser Jupiter som aftenstjerne et år i marts- 2 sek f/ 1- kl. 20.02 ISO 3200- først Månen- derefter Venus- Jupiter- mørkt- så Sirius-

Vedhæftninger:

adam
          Deltager
            • Main Sequence

Prøv at se om det her kan bruges.
            https://www.solarsystemscope.com/

Anders B
            Deltager
              • Moon

stellarium.org- solarsystemscope.com

Det første kan i hv. tilf. give et indtryk af hvordan objekter ser ud med forskellige teleskoper/ okularer-

Til det andet skal man se på systemkrav- run dxdiag- hvilken PC har man egentlig-

Hvis man et sted kan kopiere planeternes omløbsbaner og placeringer- kan man måske selv tegne de nødvendige ´cirkler´- så ´geocentrisk´ i Sol/ planetsystemet fremgår- herefter kan man bl. a. se hvornår Mars er ´retrograd´-

Det skal være i samme målestok- kan nok ikke være i almanakken-

God Jul!-

Anders B-

På et begynderteleskop kan kun en Barlow godt bruges- den bruger man til at tage de første fotos med- mit oprindelige af Jupiter som morgenstjerne er på 5.02 MB-

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.