Lige nu

Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 145 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mgbomholt
      • Planet

godmorgen jeg har lige set et kraftigt stjerneskud kommende fra sydvest mod syd set fra hammel det var en lang tynd stribe der blev til en tyk stribe til sidst da den brĂŠndte op.klokken var ca.06:10

hilsen michael

anja.egeriis
        • Asteroid

Hej

Jeg tror, at du mĂ„ske har set rumstationen ISS, der har vĂŠret synlig her til morgen – netop pĂ„ det tidspunkt.

Jeg er tilmeldt en mailservice, hvor jeg fÄr besked i god tid om, hvornÄr den kan ses, og det var denne besked, der gÊlder for den vestlige del af SjÊlland:

Time: Mon Sep 23 6:02 AM, Visible: 5 min, Max Height: 40 degrees, Appears: WSW, Disappears: ESE

Passer det ikke nogenlunde?

mvh
        Anja

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

mgbomholt wrote: godmorgen jeg har lige set et kraftigt stjerneskud kommende fra sydvest mod syd set fra hammel det var en lang tynd stribe der blev til en tyk stribe til sidst da den brĂŠndte op.klokken var ca.06:10

hilsen michael

Michael, kunne du dog bare havde set det lidt fþr, mit kamera slukker kl. 0600 🙁

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

mgbomholt wrote: godmorgen jeg har lige set et kraftigt stjerneskud kommende fra sydvest mod syd set fra hammel det var en lang tynd stribe der blev til en tyk stribe til sidst da den brĂŠndte op.klokken var ca.06:10

hilsen michael

Husk at indberette observationen pÄ ildkugle.dk

Jesper G.

bwinkler
            Deltager
              • Nova

Hej Anja

Man skulle ikke kunne tage fejl af et meteorspor og ISS-rumstationen, forskellene i hastighederne er alt for stor(normalt). et stjerneskud er synlig i fÄ sekunder og ISS er flere minutter.

bwinkler2013-09-23 09:40:48

anja.egeriis
                • Asteroid

Ok – det var bare min fĂžrste tanke, da tiden nu passede sĂ„ fint 🙂

mgbomholt
                  • Planet

nej det var ikke rumstationen,der var meget mere fart pÄ,som bjarne er inde pÄ.jeg kan prÞve at spÞrge mogens Blichfeldt om han har fanget noget pÄ video.jeg tÞr ikke gÊtte pÄ hvor langt det var vÊk.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Michael.

Jeg viser herunder et par time-sum billeder fra i morges, taget fra Silkeborg, ikke langt fra Hammel.

Det er et ildkuglekamera der optager hele tiden, det har tilsyneladende ikke registreret noget.

Syd er til hĂžjre og vest er op.

MÄnen er tydelig, det mÄ vÊre Jupiter, der tegner stregen i bunden over flagstangen. Billederne er stacket af optagelser fra 1 time hver.

Jesper G.

mgbomholt
                      • Planet

hej jesper.hvis dit Camara har kunnet se det mÄ det vÊre pÄ nr. 2timelap ,men det er mÄske et problem at det er ved at blive lyst efter kl.0600.men jeg tror at dit Camara er tÊttere pÄ end Mogen`s ,men jeg har ikke kunnet fÄ fat i ham .

mvh. michael

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Udstyret sat op, Guide aligment done, fĂžrste 600sek. eksponering af NGC6960 fĂŠrdig, fine runde stjerner.

SÄ nu mÄ udstyret passe sig selv den nÊste times tid.

Hvad har i gang i derude?

jskals
                        Deltager
                          • Main Sequence

Hej

har gang i m45

15 x 600 sek

mvh Johnny

Anonym
                            • Super Nova

Herligt Johnny! Den glĂŠder vi os til!

Mvh.

Jannick Petersson
                            Deltager
                              • Main Sequence

Samme 0bjekt i spejlet her…. Vi skal jo have lavet vores lektier

allan_dystrup
                              Deltager
                                • Nova

Fik fanget Venus kort efter solnedgang – pĂŠn lille bananformet nymĂ„ne med synligt diffust lys pĂ„ resten af planetskiven (54x).

Fik stjernetestet min Zeiss E50/540 og min Unitron 60/700 — begge viser fine Airy skiver og diffraktionsmĂžnstre, Unitronen med mĂŠrkbar CA fra 75x og op. GlĂŠder mig til at teste de smĂ„ refraktorer pĂ„ mĂ„nen.

Fik sammenlignet nogle Ă„bne stjernehobe i de smĂ„ refraktorer – H/Chi Per, M34 Per og ikke mindst M45 Tau. SkĂžnt at se Pleiaderne pĂ„ aftenhimlen igen! Sig nĂŠrmer vinteren … Det smukkeste billede af dobbelthoben i Perseus fik jeg nok med min lille Zeiss Jena 8×30 Bino, pragtfuldt at opleve disse Ă„bne hobe i fuld kontekst.

SÄ kom der et bÄnd af skyer drivende, og seeingen blev mÊrktbart forvÊrret af dis. Tid til kaffe og hjemmebagte smÄkager. MÄske ud i liggestolen igen senere pÄ aftenen !

AllanAllan_Dystrup2013-11-24 19:40:24

jskals
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Jeg hÄber bare at jeg kan undgÄ frost pÄ ED80 linsen i aften

Jannick er du i gang med det kĂžlede kamera?

Viser 15 indlĂŠg - 91 til 105 (af 145 i alt)
                                • Emnet 'Lige nu' er lukket for nye svar.