› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Lige nu
- Dette emne har 144 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 4770 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. januar 2013 kl. 20:27 #94316
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Michael.
Er i gang i Egeskov, med C11.
Jetstrømmen er dog ikke “væk”, men jeg tror der kommer brugbare data.mvh
Jens1. januar 2013 kl. 20:32 #94317
jespergDeltager- Super Nova
Heromkring ser det ud til at luften under jetstrømmen er noget grumset
Måske er det krudtrøgen fra nytårsnat der stadig hænger deroppe ?
Jesper G.
3. januar 2013 kl. 11:54 #94412
michaelrDeltager- Super Giant
Vejret skulle blive klart i aften. Ganymedes går ind foran Jupiter lidt før kl. 17 og Io følger efter lidt efter 18.30, og begges skygger er synlige på overfladen samtidig, så der er lidt at arbejde med. Desværre ser jetstrømmen ud til at ligge lige over DK, men det skal da prøves. Forsøger at nå lidt infocus kollimering af C14´eren inden da. Afkøling tror jeg efterhånden jeg har helt styr på.
Bh
Michael
3. januar 2013 kl. 15:20 #94415
tom.aDeltager- Super Giant
Husk at stjerneskudssværmen Quadrantiderne har maksimum i aften!
Quadrantiderne er karaktiseret ved at have en kort (nogle timer) og intens maksimum med en ZHR på 100. Mere realistisk kan vi forvente at se mellem 9 og 23 stjerneskud i timen her i aften. Tjek hvad du kan forvente at se i tabellen her: http://grib-stjernerne.dk/se-et-stjerneskud-ii-svaermene/Ifølge IMO’s beregninger så har Quadrantiderne maksimum omkring kl. 13 UT. Så det bedste tidspunkt for at se “mange” Qadrantider i år, vil være når tusmørket er overstået og nogle timer derefter.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/3. januar 2013 kl. 17:17 #94420
Hej Tom
Super! Dumt spørgsmål, hvor kan de forventes at udstråle fra?
Bh
Michael
3. januar 2013 kl. 18:19 #94426
tom.aDeltager- Super Giant
MichaelR wrote: Hej Tom
Super! Dumt spørgsmål, hvor kan de forventes at udstråle fra?
Bh
MichaelDe vil se ud til at udstråle fra den nordligste del af Bootes. Mellem kl. 18 og 19 vil radianten stå cirka i NNV og 20 grader over horisonten.Men stjerneskudene vil kunne ses over hele himlen. Og hvis det ellers er klart vejr, når jeg når hjem, så vil jeg vælge at rette mit blik mod et punkt på himlen i den østlige del af Store bjørn, i cirka samme højde som nordstjernen. Og så ellers holde øje med hvad der sker af stjerneskud indenfor dette synsfelt. Det vil være næsten optimalt.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/3. januar 2013 kl. 19:36 #94430
Er der nogen der ved hvordan man finkollimerer en C14 i stormvejr? øv………
3. januar 2013 kl. 20:03 #94431
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Michael.
Er der nogen der ved hvordan man får en C11 til at kigge igennem skyer?
Øv-Øv!
Har kun set små glimt af Jupiter, ellers regner jeg med at nøjes med C8’eren i den voldsomme blæst.
mvh
Jens3. januar 2013 kl. 22:01 #94439
edbbobDeltager- Super Nova
Wow, det suser og knager i vinden, og transparens og seeing er ikke til at råbe hurra over, men en lille refraktor på en solid montering, så går det alligevel, med lidt aggressiv guiding. En fordel er at man kan stå på altanen, mens skidtet tager billeder, og dermed lege lidt med at se om man kan spotte den syvende stjerne i Pleiaderne, med nypudsede briller
2 1/2 time M31 indtil nu, vejrradaren ser lovende ud, og om lidt kommer Hestetågen over meridianen. Sweet!
Vh
Morten, som hygger sig meget her inde med gulvvarmen.
4. januar 2013 kl. 00:03 #94449
htj- Planet
Min lille refraktor klarede seeing ganske fornuftigt, omend forholdene var temlige dårlige. Havde planlagt at se double shadow transit, men skulle desværre afsted ved 19.30 tiden inden den første skygge skulle komme på. Fik dog set et ind og et ud transit, men de to måner kunne ikke ses på skive pga. den dårlige seeing.
31. maj 2013 kl. 00:47 #103674
paul- Nova
NLC lige nu
31. maj 2013 kl. 02:49 #103676
mikael_joeDeltager- Super Nova
Intet at se fra Hvidovre kl 2:48
2. juni 2013 kl. 14:43 #103786
Her var et skud fra det automatiske kamera den 30/31. maj:
….. men det er flyttet fra “lige nu” tråden.
Kan ses her inkl. video:
link til galleri
JesperG 2013-06-02 15:08:18
Jesper G.
2. juni 2013 kl. 14:57 #103791
paul- Nova
Super billede og video Jesper!
Nu ved jeg godt der er blevet snakket lidt i denne tråd ligesom vi gør det i alle de andre tråde, ligesom det altid er nemmere for tråd starteren at huske formålet med en tråd, så alt forladt, men Ideen med denne tråd var oprindeligt at man skulle kunne tilmelde sig tråden og så blive adviseret med en email (der ringer på en smartphone) når der var et himmelfænomen man skulle skynde sig ud og observere i øjeblikket.
Måske vi kan begrænse input til denne tråd til når der er noget lige her og nu vi bør gå ud og kigge på? Ved ikke om det er muligt at flytte dit flytte dit flotte billede og vid til en anden tråd så der ikke svares i denne tråd eller om du har mulighed for at lave en ny post i en anden tråd?
Men udmærket du lavede et indlæg, så fik jeg mulighed for at genopfriske reglerne nu når den nye NLC sæson er startet, så tak for dit indlæg Jesper
2. juni 2013 kl. 15:06 #103792
Hej Paul.
Nååå ja, nu husker jeg godt dit koncept med “lige nu” advarslen.
Det er et udmærket koncept, beklager jeg glemte det. Billedet flyttes da bare
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lige nu' er lukket for nye svar.