› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Lidt visuelt fra de sidste par nætter
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af flemminga. This post has been viewed 41 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. april 2014 kl. 15:17 #117532
spatzekDeltager- Super Giant
Så blev vores kære himmel så klar, at der kunne observeres visuelt på fuld styrke. Fik samtidig testet C14 teleskopet sådan lidt mere ekstremt. CGE opstillingen kører super og pointer rigtigt godt. Det er også nødvendigt med næsten 4 meters brændvidde. Jeg valgte vanligt nogle af de gode almindelige objekter, og valgte ud fra nogle artikler i Sky & Teleskope at gå noget dybere ned i Virgo området, end normalt. I en omkreds af omkring 1,5 grader ud fra NGC 4261 er der omkring 22 galakser i NGC og IC kataloget. Den sværeste lå vel på 15,1 og kunne ses en del af tiden med bortvendt syn. Resten fra ret klare til ekstremt svage. Jeg brugte et 17mm Nagler okular. Rart at få en god udfordring. Et andet område i Virgo er omkring M84 og de centrale dele. Foruden en del M numre, så vrimler det med 30-35 ret nemme NGC numre. Det var fornøjeligt at drøne derudaf fra galakse til galakse. Meget forskellige former, størrelser og klarheder.
Mini Løven eller Leo Minor fik sig en tur med håndkontrollen og NGC kataloget. Er næsten igennem mængden. Ikke nogen voldsomt spændende, men altid en fornøjelse at få set en mængde galakser, der nok ikke vælter forsider blandt amatørastronomer.
Jupiter var fin med den røde plet i går aftes – mængder af detaljer efter en laaang periode med dårlig seeing. Selvfølgelig lige kuglehobende M3, 53, 13 og 92 – fantastisk sammen med M82, måske det mest imponerende visuelle galakse overhovedet sammen med M51,den med tydelige spiralarme, også med direkte syn.
Træt, men tilfreds med udbytte og at teknikken fungerer.
29. april 2014 kl. 19:38 #117546
clauskafDeltager- Nova
Hej Lars
Godt at høre beretninger fra den visuelle verden
Jeg var selv ud og observere søndag sammen med et nyt medlem på Brorfelde med 12″ det var godt Så både på Jupiter;Mars og til sidst Saturn. Især Mars imponerede med gode detaljer.
Fremviste selvfølgelig en del “kronhjorte” M53,M3,M13,M92,M57,M51,M65,M66,M81,M82 og galaksen ved m65 m66, samt uglen. Dejligt at komme lidt gang igen efter lidt stilstand.
Jeg må se at komme forbi jer i sommerhuset
Hilsen Claus
29. april 2014 kl. 22:11 #117579
Hva’ sagde medlemmet? Det var jo fantastisk vejr. Jeg vil godt tro det med Mars. 12″ refraktoren er altid en fornøjelse at se Deep-sky med. Vanvittig kontrastfyldt.
Brugte selv 500x forstørrelse på M92 og M13 samt et par planetariske tåger. M13 fyldte hele synsfeltet. Men den rolige luft lagde lige en ekstra dimension oveni. Jeg kørte lidt aggressivt med dew-zapperen, så jeg har nok selv skabt lidt lufturo ved Mars, selvom flere detaljer var synlige.
Du er altid velkommen en tur forbi
1. maj 2014 kl. 23:17 #117671
claus_bagger- Asteroid
Hej Lars
Det er godt at høre, at du har fået gang i din 14″ Celestron. Det glæder mig, at en af de gamle ræve har succes med sit nye udstyr, og jeg ser frem til at høre meget mere fra din side.Tillykke med at du har det oppe at køreMange hilsnerClaus2. maj 2014 kl. 00:25 #117672
flemmingaDeltager- Moon
Hej Lars
Tak for din beretning.
Det er altid spændende at høre hvad andre observerer derude
M82 og M51 hører også til blandt mine favoritter, og indenfor det sidste år er NGC4490 kommet med på listen da den er fyldt med detaljer og står højt på himlen om foråret
Tillykke med din 14″. Har den et observatorium eller kører du den også frem når du vil observere?
Jeg klarer mig fint uden observatorium med min 20″
Clear skies
Flemming Andreassen
3. maj 2014 kl. 11:26 #117743
Hej Flemming
Den er i et observatorium. Jeg forstår fint, at du bare triller din Obsession frem og tilbage, men en 14″ Celestron SCT og en CGE, aldrig i livet. For tungt og bøvlet. Det er herligt bare at rulle taget ud og så gå i gang. Endnu bedre, når man bare lige pakker sammen.
Gik i dine fodspor i nat.
Fik sidste år købt en bog om Herschel kataloget. I Jagthundene er der 144 objekter. Jeg snuppede 68 af dem i kronologisk NGC rækkefølge. Nogen af dem har jeg set før i min C9.25, men her kom der drøn på. Der er mange små klatter i blandt, men jeg vil i høj grad anbefale et par andre meget spændende galakser i blandt dem: NGC 4631, der er en smuk og stor edge-on galakse, der fylder det meste af synsfeltet “på tværs” i et 17mm Nagler samt NG4244, der godt kunne minde om en fætter til M82. NGC4244 er et af de mest imponerende ikke M nummer galakser.
3. maj 2014 kl. 11:47 #117744
Selvom jeg både på computer, diverse smartphones og Ipad har stjerneprogrammer med masser af kataloger, så har jeg stadig mest fornøjelse af at bladre og læse i gode håndbøger om emnet. Foruden den nævnte bog om Herschel kataloget, så er min grundbøger “The Night Sky Observer’s Guide” i to tykke bind. En slags opdateret version af Burnhams, som efterhånden er gået “på pension” blandt mine astro bøger. Bøgerne er på en eller anden måde stadig hovedkilderne til mine observations-runder.
Spatzek 2014-05-03 11:48:09 3. maj 2014 kl. 21:20 #117754
claus_bagger- Asteroid
Hej Lars
Jeg har selv de to bind af The Night sky Observer’s Guide, som jeg synes er to meget imponerende bøger med masser af guf for visuelle observatører.Efter at jeg for to år siden anskaffede mig PC-programmet SkyTools er brugen af bøgerne dog faldet. SkyTools giver mulighed for at kreere stort set ethver ønskelig liste over objekter, som man har lyst til at observere. Og når du skal ud og observere, så fortæller programmet dig med stor præcision, hvad du kan se observere den pågældende nat. Jeg har selv en liste over planetariske tåger med 2262 objekter, som jeg arbejder efter. Programmet indeholder som default Herchel 400-listen.Venlig hilsenClaus3. maj 2014 kl. 21:46 #117755
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har flere objekter i hukommelsen, end jeg kan observere i løbet af en nat og mange af dem kan jeg finde uden kort… Det kommer der af at observere visuelt uden GOTO i 25 år.
Men folks fødselsdage kan jeg ikke huske…
Thomas, Bornholm
5. maj 2014 kl. 23:33 #117815
flemmingaDeltager- Moon
Spatzek wrote: Selvom jeg både på computer, diverse smartphones og Ipad har stjerneprogrammer med masser af kataloger, så har jeg stadig mest fornøjelse af at bladre og læse i gode håndbøger om emnet. Foruden den nævnte bog om Herschel kataloget, så er min grundbøger “The Night Sky Observer’s Guide” i to tykke bind. En slags opdateret version af Burnhams, som efterhånden er gået “på pension” blandt mine astro bøger. Bøgerne er på en eller anden måde stadig hovedkilderne til mine observations-runder.
Hej Lars
Jeg har også Burnhams 3 tykke bøger.
Prøvede at bruge dem som udgangspunkt til at lave observationslister med, men fandt hurtigt ud af, at det var hurtigere med et planetarie program.
Ligesom hos Claus er det idag SkyTools 3 jeg bruger til at lave observationslister og lave søgekort med.
På et tidspunkt forsøgte jeg mig dog, at gå igang med rent faktisk at LÆSE Burnhams værk, men blev dog knap halvvejs færdig med første bind, da den er trykt med anstrengende font, og et tørt sprog.
Synes at Burnhams egner sig bedre som adhoc-opslagværk.
Kunne dog godt tænke big kigge nærmere på “The Night Sky Observer’s Guide”
mvh
Flemming
5. maj 2014 kl. 23:34 #117816
flemmingaDeltager- Moon
Spatzek wrote: Hej Flemming
Den er i et observatorium. Jeg forstår fint, at du bare triller din Obsession frem og tilbage, men en 14″ Celestron SCT og en CGE, aldrig i livet. For tungt og bøvlet. Det er herligt bare at rulle taget ud og så gå i gang. Endnu bedre, når man bare lige pakker sammen.
Gik i dine fodspor i nat.
Fik sidste år købt en bog om Herschel kataloget. I Jagthundene er der 144 objekter. Jeg snuppede 68 af dem i kronologisk NGC rækkefølge. Nogen af dem har jeg set før i min C9.25, men her kom der drøn på. Der er mange små klatter i blandt, men jeg vil i høj grad anbefale et par andre meget spændende galakser i blandt dem: NGC 4631, der er en smuk og stor edge-on galakse, der fylder det meste af synsfeltet “på tværs” i et 17mm Nagler samt NG4244, der godt kunne minde om en fætter til M82. NGC4244 er et af de mest imponerende ikke M nummer galakser.
Hej Lars
Tak for dine anbefalinger til objekter, de er noteret
mvh
Flemming
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidt visuelt fra de sidste par nætter' er lukket for nye svar.