Lidt visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lidt visuelt

• Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 200 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Havde ingen planer om at tage kikkerten med udenfor da de sidste par dage har været fyldt med tynde skyer. Men månen var fremme så jeg hev den lange frem (kikkert altså).

Den så ret flot ud, flotte kratere denne aften. Prøvede så med binovieweren og som sædvanlig bliver man slugt op af det syn. Ikke nok med det jeg stod faktisk og svejede fordi turbulensen bølgede hen over månen. Føltes lidt som om jeg stod på et skib, syret nok.

Kunne dog ikke dy mig og smed DMK31’ern på og skyd nogle AVI’er Tongue
      Derefter gik det over til Saturn. Efter jeg skyd den af også kiggede jeg også visuelt på den. Prøvede at se hvor høj forstørrelse jeg kunne bruge. Panoptic 19mm + 2.5x powermate var bedre en 12.5mm + 2.5x powermate, men da jeg tog en Takahashi 5mm LE frem så blev det skarpere end de andre. Kunne også se bælte på overfladen samt se Saturn kaste skygge på ringen.

Jeg flyttede så monteringen ud midt i haven og besluttede for at fortsætte med det visuele. Så efter en ny align var M13 det første objekt. Den fyldte overraskende meget i feltet med 19mm panoptic. Havde dog svært ved at kunne skelne stjerner i den. Kun med bortvent syn kunne jeg næste lige ane stjerner.
      Prøvede hurtigt M3 for at se forskellen mellem de to. Den var omkring lige så lysstærk men mindre.

Ville så se om jeg kunne se galakser så det blev M81 + M82. Jeg så dem! M81 var kun til syne men ved at flytte lidt i feltet så kom M82 også til syne. De kunne begge være i synsfeltet med 19mm panoptic. Det var tydeligt at se at den ene var mere rund og den anden, ja lignede en cigar som den også bliver kaldt. Kunne dog ikke se noget struktur kun tydelig aftegninger af deres form, men jeg var ikke i tvivl om hvad de var.

Så gik turen til M51. Den var ikke til at se. Jeg kunne kun lige ane de to kerner, hvis jeg ikke kendte den fra hvordan den ser ud fra før man billedbehandler sine subs så ville jeg ikke havde kunne “se” den.

NGC4565 blev også prøvet men her var der intet at se.

M57 var lille men en tydelig en rund klat. Er ikke sikker på om jeg så en ring eller om det var min hukommelse som kompenserede her. Har set den i min 10″ dobson og med den står ringen tydelig og klar frem.

Gik tilbage til M13 og sjovt nok så prøvede jeg at bruge mine øjenmuskler for at spænde op for øjet og det virkede. Inde i kernen blev der i et kort øjeblik synet stjerner. Har ellers læst at man skal prøve at slappe af som meget som muligt når man observerer.

Transparenses var faktisk udemærket denne aften/nat så jeg gik over til 9’ern for at skydde DSO’er. Sorry AstroJensen Tongue

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Fin rapport! Dine forhold taget i betragtning har du set meget!

Månen er så herlig med binoviewer! Jeg fik desværre ikke set på den i aftes, da jeg var optaget af andre ting og først opdagede/kom i tanke om, at månen var fremme, da den var på vej bag nogle træer. Nå, men det var jo herlig klart, så jeg tog C8’eren ud til afkøling og efter lidt sen aftensmad blev der kigget galakser. Seeingen var desværre meget dårlig. Saturn var en ulden klat uden særlige detaljer og stjernerne små uldtotter ved 200x.

Det er interessant, det du skriver om at “spænde op for øjet”. Jeg forstår ikke rigtig, hvad det er du mener. Måske er det noget jeg gør ubevidst, eller blot kalder noget andet. Personligt har jeg den erfaring, at man skal slappe af og befinde sig komfortabelt, for at se så meget som muligt, omend man i en kortere periode godt kan affinde sig med fysisk ubehag ved arbejdet med kikkerten. Det fører imidlertid aldrig til godt resultat over længere tid. Derfor er jeg stor fan af teleskoper hvor man kan sidde behageligt på en stol og observere. Derved slapper kroppen af og hjernen skal ikke bruge kræfter på at få kroppen til at holde balancen, etc. Dette er af stor betydning, da visuel observation kræver stor mental koncentration, da man bevidst skal overtage styringen af øjet i lang tid og også bevidst bearbejde synsindtrykket hele tiden.

Thomas, Bornholm

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Her er det der svarer til hvordan jeg så M51. Kun to meget svage uldne totter fra de to kerner.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Typisk lysforureningsproblem: Kontrasten mellem galakserne og himmelbaggrunden er simpelthen for lav.

Thomas, Bornholm

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Denne svarer meget godt til hvordan jeg så den for nogle år siden på sjælland på en ret mørkt sted, bare uden al den støj der er på billedet så det hele stod bare meget mere klart.
              8″ newton, okularet havde Henrik(lyra) med.

kimmerrild
              Deltager
                • Main Sequence

@Tommy – Hvor lang en eksponering har du taget den der på?

nive
                Deltager
                  • Super Nova

Den er nu lidt være den 51 at se , men det er nok fordi jeg er nybegynder i det visuelle

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

Hvad er nu det med dig nils,du sælger dit 40d og bliver visuel,er du blevet vanvittigLOL

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Han har bare set lyset!

Thomas, Bornholm

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

He he man kan vel begge ting eller ? LOL

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Javist!

Thomas, Bornholm

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Selv jeg er begyndt !! Shocked

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg ville også gerne, syntes bare min 8″ er for lille, Lott=Kr og jeg skal have en lille 20″ Dob.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Du godeste dog, folkens! Har jeg smittet hele banden?

Thomas, Bornholm

hoest
                                Deltager
                                  • Nova

Det tror jeg Thomas, selv jeg har investeret i et par TV okularer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Lidt visuelt' er lukket for nye svar.