› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Lidt sol i dag
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 263 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. januar 2017 kl. 21:36 #156538
astrojensenDeltager- Neutron star
Ved middagstid skinnede solen her fra en næsten skyfri himmel. Da den stod midt mellem to træer, var der frit udsyn og jeg skyndte mig, at sætte Quarken til opvarmning og sætte Zeiss Telematoren op på gårdspladsen.
Med et 40mm okular (cirka 88x) kunne jeg se mange fine protuberanser langs med randen. Seeingen var overraskende god. Jeg skyndte mig at hente binovieweren og et ekstra 40mm okular. Billederne var fremragende! Spiculerne langs randen stod fint og skarpt, som en hel græsplæne af rødt græs. Flere små filamenter kunne ses i silhuet mod solskiven. Langs østranden stod en pletgruppe, hvoromkring der var temmelig megen aktivitet, lyse områder og lange, snoede strukturer. En halvstor protuberans stod på solranden lige ud for gruppen.
Desværre holdt det ikke så længe. Seeingen begyndte snart at blive dårligere og snart kom nogle skyer drivende og så brød seeingen helt sammen. Jeg skyndte mig, at tage teleskopet ind igen, for det så ud til at være snebyger, der kom. Dette viste sig også at passe.
Det var kun et kort kig, men det viste bare, at det altså godt kan betale sig at kigge lidt på solen også her om vinteren. Om ikke andet, så varmede det lidt i sjælen.
Thomas, Bornholm
15. januar 2017 kl. 00:59 #156551
outlookDeltager- Super Nova
Yes, og lige som vi troede, at Solen er blevet kedelig så er der et par solplet grupper på vej. Men i H-a er Solen aldrig kedelig, der sker altid noget, men jeg ville nu ønske, at jeg var tilbage i 1859 for der var der F… en solplet, der ville noget, men okay, måske blot et ønske om at begynde forfra og slippe for den forbandede Iphone..
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. januar 2017 kl. 09:09 #156555
jesper.hustedDeltager- Giant
Spændende report
Jeg må hellere sætte et solfilter på indkøbslisten.
15. januar 2017 kl. 10:57 #156557
Jesper Husted wrote: Spændende report
Jeg vil lige, for god ordens skyld, påpege, at det var et H-alpha solfilter, jeg brugte.
Thomas, Bornholm
15. januar 2017 kl. 11:06 #156558
Astrojensen wrote:
Spændende report
Jeg vil lige, for god ordens skyld, påpege, at det var et H-alpha solfilter, jeg brugte.
Thomas, Bornholm
Hej
Jeg vil helst have et filter, så solen ikke er hvid. Og dem jeg kan finde hos TS i orange/gul, de er pænt meget dyre. Kan du give et link dit H alpha filter, eller tilsvarende?
Jesper Husted 2017-01-15 10:12:56 15. januar 2017 kl. 11:33 #156559
apollo.72Deltager- Giant
http://www.astro-optics.dk/daystar-quark.htm
Mener det er en af de 2 Thomas har. Koster et sted mellem 8&10000kr
Mvh Martin.
Apollo 72 2017-01-15 10:36:06 15. januar 2017 kl. 12:11 #156563
allan_dystrupDeltager- Nova
outlook wrote: … jeg ville nu ønske, at jeg var tilbage i 1859 for der var der F… en solplet, der ville noget,…
Jo, men vi skal da ikke længere tilbage end oktober 2014 for at du kunne observere denne svend: AR2192 — den største solplet i 24 år.
Der var så i hvidt lys. Den version af Daystar Quark’en, som de fleste anskaffer (incl Thomas), er Chromosphere udgaven. Den har en snævrere båndbredde end Prom modellen, hvilket giver den bedste opløsning af kromosfære-overfladen, men samtidig god nok kontrast i protuberanserne ved sol-randen.
Allan
PS: Der er da også stadig et par (godt nok mindre) solpletter at observere i dag : AR 2625-26 i den nord-østlige kvadrant.
Var lige ude at kigge med den lille 55mm Vixen refraktor – rigtig fint billede af fotosfæren ved 62x (~3xFFC + Zeiss 25mm ortho) med Baader AstroSolar + Schott gul-grøn filter!
Allan_Dystrup 2017-01-15 11:57:55 15. januar 2017 kl. 12:28 #156564
Apollo 72 wrote: http://www.astro-optics.dk/daystar-quark.htm
Mener det er en af de 2 Thomas har. Koster et sted mellem 8&10000kr
Mvh Martin.
Hej Martin
Tak for hjælpen.
Skilsmisse er vist min eneste vej frem, hvis jeg skal have noget i den stil. Lige pludselig, så lyder de billige sol filtre, noget jeg hellere vil have
15. januar 2017 kl. 13:22 #156566
Jesper Husted wrote:
Spændende report
Thomas, Bornholm
Hej
Jeg vil helst have et filter, så solen ikke er hvid. Og dem jeg kan finde hos TS i orange/gul, de er pænt meget dyre. Kan du give et link dit H alpha filter, eller tilsvarende?
Du må forstå, at der er en fundamental forskel på et almindeligt solfilter til hvidt lys (uanset farven billedet måtte have i okularet) og så et H-alpha filter. Et almindeligt solfilter tillader IKKE at observere protuberanser. Til det kræves et H-alpha filter specielt fremstillet til solobservation og de er rigtig dyre, 10.000kr og opefter.
Et almindeligt hvidtlysfilter til at sætte over objektivet SKAL, efter min mening, give et så neutralt billede som muligt, fordi mange af fænomenerne da ses bedst. Nogle ting ses bedre med et svagt gul eller grønfilter, men det kan man så bare sætte på okularet. De bedste objektivsolfiltre er Baaders. De er meget skarpe og giver et tilnærmelsesvis neutralt billede. Jeg vil PÅ DET KRAFTIGSTE fraråde dig at købe de dyre objektivfiltre af glas, de er ikke pengene værd. Jeg har i al min tid kun set ét, der gav virkelig gode billeder og det var fra Zeiss. Alle andre jeg har set, dæmper lyset alt, alt for meget og den voldsomme gulfarvning gav en meget betydelig svækkelse af fakkelområderne og granulationen. Hvorfor ofre +1000kr på et filter, der er dårligere end et til 200kr????
Har man en refraktor kan man investere i en Herschelkile med tilhørende polarisationsfilter, men det bør man kun gøre, når man er blevet bidt af solobservation og ved, at det er en seriøs interesse og man desuden har læst meget om de forskellige observationsmetoder og sat sig ind i dem.
Derefter, og kun derefter, kan man investere i H-alpha udstyr.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidt sol i dag' er lukket for nye svar.