Lidt Registax hjælp

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt Registax hjælp

• Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2132 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

pls
    Deltager
      • Moon

Hej,

Jeg sidder og roder lidt med nogle optagelser af Ring tågen i Registax. Jeg har taget darkframe, men kan ikke huske hvordan det er man bruger darkframe på mit billede.

Under “Files” menubaren kan jeg vælge “load darkframe” (går ud fra det er den jeg skal bruge?), men kan ikke se noget resultat på billeder. Støjen er der stadigvæk, hvilket siger mig at jeg jo ikke gør det helt rigtig Wink Skal jo have “fratrukket” støjen.

Er der nogen der kan give en hånd eller har et link til en “step by step” gennemgang?

Eller vil i anbefale et helt andet program? (gerne freeware)

Mvh.

Paw

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Registax er mest til planeter, Månen og Solen. Til deepsky er det bedre at bruge http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Jesper

pls
        Deltager
          • Moon

Hej Jesper og tak for linket.

Har lige taget et hurtigt kig på programmet og det ser jo forholdsvis enkelt ud. Vil prøve og se hvad jeg kan komme frem til. Kan være der dukker nogle spørgsmål op lidt senere.

Mvh.

Paw

mhansen
          Deltager
            • Nova

Hejsa.

Deep Sky Stacker er så let at bruge, at det næsten gør helt ondt!!! Wink

Men hvis du har mulighed for at tilsnige dig MaxIm DL, så har dette program faktisk også en rigtig lækker og rimeligvis letanvendelig stacke metode. Især den nye DL 5.

Men det er jo selvfølgelig et licens (PAY!!!) program, til ca. 800-1200 kr.

pls
            Deltager
              • Moon

Hehe… jamen så føler jeg mig jo næsten helt dum når jeg kommer med dette spørgsmål: Når jeg har stacket mine billeder og kommer ind på det skærmbillede hvor jeg kan justere RGB/levels osv. så er billedet overbelyst og tæt på at være sort/hvidt. Skal jeg selv manuelt sidde og grave farverne frem igen? (for billederne hver for sig har masser af farve). Synes det især er svært at få den samme farve på Ring tågen fra det “rå” materiale, efter jeg har stacket billederne. Men hot pixels og støj er da blevet “renset” væk ved hjælp af mine darkframes. Gør jeg noget galt eller er det bare et spørgsmål om træning med programmet?

Jeg bruger Canon EOS 350 så så det er “one shot” farvebilleder jeg sidder med og ikke mono.

Mvh.

Paw

mhansen
              Deltager
                • Nova
                Hejsa

Der findes ingen dumme spørgsmål (næsten, hehe). Kun dumme svar!!

Men du kan rette lidt i det ved at trykke på fanen Saturation, hvor du kan ændre på farvemætheden. Her plejer jeg at sætte den i plus 15-20 stykker. Men det er alt afhængig af billedet. Du kan ihvertfald tydeligt se, hvornår farverne bliver overbelyst. Så skulle farverne gerne se noget pænere ud.

Jeg plejer at sætte RGB levels således at farvernes kurver overlapper så meget så muligt, altså lige meget af hver. Men det er vist i grunden et smagsspørgsmål.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

deepskystacker er noget crab til at rette farver, kontraster m.m. Brug heller photoshop, eller gimp som er gratis, eller den slags programer. Du skal bare save dit foto efter deepskystacker, i en format der den bedste som nu dit programvalg kan håndter. og der retter du så alt det som du gerne vil. Ret ingen ting i deepskystacker efter stack, bare save rå foto, tænke ikke over om det er lyst, eller mørkt m.m.

Jeg saver selv i TIFF format, 32bits til photoshop (men du skal lige finde ud af det bedste valg til dit egen billede behandlings program, de æder ikke hvad somhelst ) http://www.rigorigo.dk2008-09-22 20:20:20

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Jeg er enig med Rigo så langt, at til finere behandling af farver, der duer DeepSkyStacker altså ikke til en disse. Men til sådan lige at få det til at ligne noget, kan man godt bruge det.

pls
                    Deltager
                      • Moon

Ja må give Rigo og Michael ret. Det er ikke nemt at rette farver til i det program. Men må sige at det er rigtig nemt at gå til. Jeg må finde et andet program til at rette farver i.

Her er pt hvad det er blevet til. Fokus er lidt “off”, men det må forbedres en anden gang. Synes nu ik Ring tågen er nem at rette farver på, eller er det bare mig Confused

Mvh.

Paw

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

Jaa, fokus er en lille smule ved siden af. Du har en FWHM på ca. 9 (ud af de 5 stjerner jeg målte på.). Du skal helst gerne ned omkring en 3-5 stykker. Helst gerne under 3. Så har du ramt fokus rimeligt pænt.

Men jeg synes da bestemt at det er et fornuftigt resultat. Umiddelbart synes jeg billedet er en lille smule for rødt. Men da jeg så hev det ind i MaxIm, så så det ud til at være rettet. Mystisk…

pls
                        Deltager
                          • Moon

Uha FWHM? Er det noget du kan uddybe? Embarrassed

Ja, det lyder da underligt at det ændrer sig når det kommer ind i MaxIm? Det burde vel ik ku lade sig gøre?

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

PLS wrote: Uha FWHM? Er det noget du kan uddybe? Embarrassed

Ja, det lyder da underligt at det ændrer sig når det kommer ind i MaxIm? Det burde vel ik ku lade sig gøre?

Tjaa.. Jeg kan uddybe så meget, at det står for Full Width at Half Maximum. Det er en måleteknik der måler bredden af stjernen halvt nede eller noget i den stil. Hvis du forestiller dig stjernens lyskegle omdannet til en normalfunktion

Dermed måler man hvor bred stjernen tilsyneladende bliver indenfor denne normal funktion. Jo tættere man kommer på 0, jo mindre er stjernen og jo tættere er du på fokus. Forskellen fra bare at måle stjernens bredde almindeligvis og til denne metode, udover en serie ret indviklede integraler, er at algoritmen tager højde for hvor stor stjernen skal være på billedplanet. Dette ligger ligesom indbygget i algoritmen.

Ergo, jo mindre FWHM værdi man har, jo tættere er man på fokus. Da jeg ikke er den store matematikhaj, er det noget af det tætteste jeg kan give på en fornuftig forklaring.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

jo mindre er stjernen og jo tættere er du på fokus = den fortrækker jeg helt sikker (den måle metode), det der FWHM er lidt træls syndes jeg

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

flot billede af ringen, men… Som Michael siger noget til den røde side. Grunden til at MaxIm kan vise det anderledes er fodi alle programmer bruger deres egen metode at vise noget på. Og har man så ikke fået en farve profil med ind i billedet kan det vises lidt forskelligt.

Er det med ED80?

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Hmm, hvor har vi fået FWHM på 9 fra? måler man de fleste stjerner fremkommer et snit på 4,5 pixel. Eller fra 4.04 pixel til 5.39

Ellers et fint fladt felt…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Lidt Registax hjælp' er lukket for nye svar.