› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Lidt orienterings problemer
- Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 150 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. april 2009 kl. 09:26 #14410
mejerDeltager- Super Nova
Hej alle.
Jeg har et lille problem, og vil gerne høre andres mening.Når man nu kigger på en stjerneklar himmel, så kan man godt fare lidt vild i, om det er den rigtige stjerne man ser igennem søgekikkerten.Og når jeg nu er lukket helt inde i en kuppel, bliver problemet forværret væsenligt. Jeg har set lidt på laser søgere og rødpunkts søgere. Tror I det vil gøre orienteringen lettere.Problemet kommer især, når man skal lave en polar allignment, hvor den første klare stjerne kan være så langt væk, at man ikke kan se den igennem søgeren. Så har man kun en lille sprække ved siden af kikkerten til at orientere sig ved.Mejer2. april 2009 kl. 11:50 #14421
bobo- Giant
Hej Mejer. Kan du ikke bare vælge en anden stjerne i din håndkontrol?? til en du er 100% sikker på. Jeg har lige lamineret et par stjernekort hvor “kun” de klareste er med, for vi kom selv i tvivl forleden. Ellers må du låne min kædesav til sprækken
2. april 2009 kl. 12:38 #14425
Ja den med kædesaven ville forenkle tingene en del, men tror ikke det er så let at få tæt igen.
Det er fordi jeg vil bruge MaxPoint til at styre mounten. Men den vil have i opsætningen, at man alligner minimum 18 klare stjerner rundt på hele himlen. Det er for at den kender kikkertens off-set godt nok.
18 stjerner at blive i tvivl om er mange. Så det skal løses på en bedre måde.Mejer
2. april 2009 kl. 14:32 #14429
Eller ville det være bedre med en floriserende laserpen, så man kan se det lettere.?????
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP,
Mejer2. april 2009 kl. 14:37 #14430
k_holstDeltager- Nova
Hej Mejer.
Jeg synes at en grøn laserpointer er en stor hjælp!Du kan evt. købe en med monteringsringe, så du kan træde ud af observatoriet og se hvor den peger hen.2. april 2009 kl. 14:43 #14431
Det er mest for at sikre mig, at den stjerne jeg vil ramme på himlen, også er den jeg ser i søgekikkerten og hovedkikkerten. Så jeg tror også det ville være en enorm hjælp at kunne se en stråle og mod stjernen.
Mejer
2. april 2009 kl. 14:46 #14432
Hey Kim
Har du et link til sådanne monteringsringe??
Mejer
2. april 2009 kl. 14:48 #14433
mstauningDeltager- Black Hole
Autorun???
Så skal du ikke kende noget som helst, bare på med kamera og Visual Pinpoint. Så trykker du på AutoCal og beder den om at kikke så mange steder du gider vente på (må jeg foreslå 100). Den futter nu selv rundt på hele himelen og finder ud af hvordan den ramte selv, mens du sidder inde og drikker kaffe.2. april 2009 kl. 14:58 #14434
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Mejer wrote:
Hey KimHar du et link til sådanne monteringsringe??
Mejer
Kunne denne her hos AstroQCam ikke være det rigtige ?
link2. april 2009 kl. 15:13 #14435
Hej Michael.
Jeg går ud fra du mener auto calibrering i MaxPoint.
Hvor fint behøver kameraet at være. Har et Orion Starshoot webcam. Er det fint nok.Kommer muligvis ind i et andet problem så. Kikkerten er hurtigere end kuplen, så her kunne man løbe ind i noget bras.
Men mener man kan sænke sleew hastigheden på kikkerten, så kuplen kan følge med.
Mejer
2. april 2009 kl. 16:12 #14438
oldfart- Asteroid
Mejer, jeg har da en Rd finder du evt kan lege med i påsken……..?
2. april 2009 kl. 16:25 #14439
ricb- Asteroid
Har lest flere poster og er ikke sikkert jeg skjønner problemet helt. Jeg går ut ifra at du er pier montert yes ?? I så fall, er du en gang rimelig bra polar alligned skulle du kunne bruke Meades egen allignment system samt sikre at skopet og spotter er dødsorientert på samme punkt til å være innen i allefall 5 grader av en hvilken som helst stjerne. Du kunne bruke Meades så kalt “smart drive” å forfinne dette på en 10-12 stk stjerner som du kan ikke muligens boome på…. hoppe over de andre. Dette gjørt burde du være nokså sikker at stjernen programet vil at skopet pekker på er stjernet du ser i himmlen. Er en i tvil om en bestemt stjerne… bruk en pc planetarium som f.eks Stellarium for å zoom inn på samme stjernen for å orienterer seg i nærområdet.
Dette er en prosedyr du trenger å gjøre bare en gang eller ???
mch
2. april 2009 kl. 17:31 #14443
Det er en procedure der kun skal foretages en gang. Så skal MaxPoint korrigerer for eventuelle fejl ved go-to delen.
Mejer
2. april 2009 kl. 18:02 #14445
mstauningDeltager- Black Hole
Det skulle være fint, og jeg mener du kan sætte et delay.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidt orienterings problemer' er lukket for nye svar.