› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Lidt om layout m.v.
- Dette emne har 15 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 3 mÄneder siden af Bjarne. This post has been viewed 720 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
27. november 2017 kl. 19:00 #314179
nightskyDeltager- Neutron star
Lidt trist der ikke sker mere omkring de ting som ikke virker optimalt. Jeg er bange for at dette kan blive enden pĂ„ aktiviteten pĂ„ forum, sĂ„ det fremover kun bruges ganske lidt. IndlĂŠg her og banken pĂ„ vandrĂžrene kunne tyde pĂ„ det. Beklager hvis det er “dommedagstrompeter”.
Konkret, syntes jeg stadig at farveskemaet og layout giver plads til forbedring. Stadig manglende kontrast, design og spild af skĂŠrm plads
Ind i mellem ser det ud som om at seneste emner og seneste indlÊg pÄ forsiden ikke helt er i synk.
NÄr det nu er blevet, for mig sÄ bÞvlet, vil det naturligt blive brugt mindre.
28. november 2017 kl. 09:59 #314205
outlookDeltager- Super Nova
Det har du nemlig ret i, Lars. Jeg har selv peget pÄ flere gange, at den er gal med layout, design og overblik og derfor anonymiseret. Selvom de ansvarlige kan skule til andre fora for inspiration, sker der intet og derfor er jeg ogsÄ mindre aktiv her. Det er der sikkert nogle som vil finde er i orden, men det Êndrer intet ved, at den er gal med layoutet.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting28. november 2017 kl. 11:00 #314207
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Dommedagstrompeter er i orden – det er vĂŠrre med dommedagsbasuner đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. november 2017 kl. 17:06 #314224
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Nu er jeg forvirret. Du skriver manglende kontrast, og Nicolaj synes, at der er for meget. Jeg kan heller ikke fÞlge pÄstanden om spild af plads, for pÄ de tre medier, som jeg benytter mig af, er pladsen udnyttet fint.
Kan det have noget at gĂžre med den browser som du benytter, Â eller det styresystem som din smartphone kĂžrer med?
Jeg er i gang med at undersĂžge mulighederne for at ĂŠndre indstillingerne pĂ„ indlĂŠg.  Planen er, at gĂžre baggrunden lidt mĂžrkere.  Jeg har fĂ„et ĂŠndret et par ting – mĂ„ske har du opdaget det, sĂ„ vent lige lidt med at trutte i basunen đ
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
28. november 2017 kl. 17:35 #314228
RudiDeltager- Neutron star
Som du selv skriver Torben, sÄ vil Lars have et og Nicholaj noget andet. Man kan ikke finde et layout der gÞr alle tilfredse, sÄ det smarteste er nok at lave sÄ brugerne selv kan vÊlge udseende fra et sÊt forskellige valg.
/Rudi B. Rasmussen
28. november 2017 kl. 17:43 #314229
NicolajDeltager- Giant
For lige at rette en misforstĂ„else – jeg har ikke sagt nogen om kontrast. Jeg sagde noget om baggrundsfarven.
En skÊrm, som til forskel fra et stykke papir, udstrÄler lys sÄ er det rigtig belastende at se sÄ meget hvidt pÄ een gang.
Et eksempel pÄ velvalgte farver finder man i Adobes programmer. De er lavet til at blive kikket pÄ i laaag tid uden at genere Þjnene:
Kontrasten er jo ens uanset om skriften er hvid og baggrunden mÞrkegrÄ eller omvendt. Effekten pÄ synet er bare totalt forskelligt.
Nicolaj
Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.
28. november 2017 kl. 18:58 #314230
Torben, tal om at vĂŠre forvirret. Har ingen anelse om hvad du taler om?. Nicolajs indlĂŠg omhandler ikke det jeg taler om? Hvor kommer styresystem til smartphone fra? Blander du forskellige indlĂŠg fra forskellige Lars-er sammen?
Grafisk design (jeg springer lige til dit indlĂŠg i anden trĂ„d, nu du alligevel nok blander det indlĂŠg, trĂ„de og afsendere sammen http://forum.local/forums/topic/astronet-dk/#post-314227) , jeg vil mene at grafisk opsĂŠtning pĂ„ et trykt medie er en verden til forskel fra grafisk design pĂ„ skĂŠrm. At du/I er godt tilfreds med det pĂ„ TOC hjemmesiden kan jo ikke vĂŠre referencen for alle dem der bruger dette forum, og kan ikke under ingen omstĂŠndigheder bruges som argument for “at det er godt nok”.
Kontrast, helt konkret taler jeg om forskel mellem baggrund, indlĂŠgsbaggrund, baggrund tidsstempel bjĂŠlken, forskellen mellem hver andet indlĂŠg osv.
Jeg er 100% enig med Nicolaj omkring hvid/lys baggrund. Det er trÊttende og arvet fra design til staveplader (IPad) som skal kunne lÊses i dagslys og mest bestÄr af billeder og video.
Slut herfra, da det hele er ved at ende i en ikke-konstruktiv debat, som ikke ser ud til at fĂžre nogen vegne.
Og CAPTCHA er stadig ganske ubrugelig bl.a. under TOR
28. november 2017 kl. 19:12 #314231
Her er for Ăžvrigt bevis pĂ„ at forsiden og “Seneste svar” mĂ„ske bliver cachet og derfor ikke er korrekt opdateret.
FĂžrst fra den ene session som er taget efter indlĂŠgget af Nightsky/jeg var lavet. Som det ses er Nicolaj den sidste selv om det er 5-6 minutter efter jeg have lavet et indlĂŠg, som det ses i nederste skĂŠrmdump.
Her er et skĂŠrmdump fra den sessio/browser hvor indlĂŠgget var lavet.
29. november 2017 kl. 16:49 #314264
Hvis man ser pÄ en brugers profil for at se alle denne brugers indlÊg er skÊrmen heller ikke optimalt udnyttet pÄ en mobil enhed, her en iPhone 7:
PS: kan man ikke embede youtube klip i bbPress som man kan i WordPress?
/Rudi B. Rasmussen
29. november 2017 kl. 22:57 #314282
tommyfDeltager- Neutron star
Det er godt nok lidt ‘lyst’ og enig i lidt mere kontrast i mellemrum’s delerene,,, mangler en klar indikator(BOLD) nĂ„r man loger pĂ„ sĂ„ man kan se nye indlĂŠg efter sidste besĂžg, lige nu scanner jeg klokkeslet ud for indlĂŠg, det virker da, men bedre med en klar indikator…
PS: godt det ikke er mig der skal fikse alt det, pyha đ  HVIS jeg ellers hade evnerne….
29. november 2017 kl. 23:17 #314285
Frank har jo allerede vist hvor enkelt det kan gÞres, sÄ er det ikke bare at skifte den CSS fil? Eller bliver det fÞrst i det nye Är?
/Rudi B. Rasmussen
30. november 2017 kl. 00:46 #314286
Frank LarsenModerator- Super Nova
@Rudi
Den fil jeg har lavet dĂŠkker kun en lille flig – Jeg brugte omkring 6 timer pĂ„ at lave den fordi jeg skulle spore alle de enkelte elementer.
Der er ogsÄ en masse uheldige bivirkninger selvom det ved fÞrste Þjekast ser fint ud.
Det er ikke lykkedes mig at override mce editoren endnu – det vil jeg kun kunne med adgang til staging omrĂ„det idet den er afhĂŠngig af nogle eksterne css sheets jeg ikke kan override pĂ„ enkel vis fra udvikler konsollen i browseren og den er en ĂžjebĂŠ i den mĂžrke tema. og hvor mĂžrkt behĂžver det vĂŠre.Jeg vil tro der er en uges arbejde. Det er virkelig et pillearbejde. bedre lĂžsning ville vĂŠre at gennemskue hvordan det underliggende theme er opbygget og sĂ„ lave en kopi og rette i.
NĂ„r det bliver weekend skal jeg nok tage en snak med Torben/holdet om hvordan jeg kan hjĂŠlpe.
3. december 2017 kl. 12:13 #314375
henrik.schneiderDeltager- Nova
Man kunne jo ogsÄ bare genÄbne det gamle Forum, sÄ vi kunne fÄ lidt liv i foraet igen.
Det nye forum kunne jo godt forblive Ă„bent som en test udgave og nĂ„r sĂ„ alle problemer er fikset kan man jo prĂžve igen đ
3. december 2017 kl. 15:26 #314380
biberadmAdmin- Main Sequence
Interessant med Franks CSS-arbejde. Det er bl.a. den slags arbejde, vi stÄr over for, sÄ det kan blive en stor hjÊlp. Mange af CSS-tilpasningerne kan synes banale, men det hele tager alligevel tid. Og som Frank har erfaret hÊnger skidtet jo sammen med nedarvinger. Kunsten er at sÊtte kniven ind pÄ det rigtige niveau, sÄ man ikke er for specifik eller for generel.
Men vigtigst er jo, at man ved, hvor vi skal hen med Êndringerne. AltsÄ, hvordan skal resultatet se ud. Og det er nok det fÞrste, man skal afklare. Der bliver luftet mange holdninger, og blandt de relativt fÄ brugere, der har givet deres mening til kende pt, kan man jo nok ogsÄ godt udlede en eller anden linje og fx et Þnske om noget mÞrkere og mere kontrastfuldt. Men hvad med den store gruppe, der ikke har ytret sig. Er de tilfredse med status quo? I sÄ fald kan man jo risikere at rette til noget, som igen skaber nye problemer. Det er en af mange grunde til, at processen kan synes lidt tung. Men der er vist afklaring pÄ vej.
Dette er min nye signatur. xx
3. december 2017 kl. 15:43 #314383
lindhardDeltager- Super Nova
Farvevalget er nok i stort omfang et spÞrgsmÄl om smag og behag.
Jeg er enig i, at det kan vÊre trÊttende med meget lyse sider, men hvid tekst pÄ sort baggrund er dÄrligt for mine Þjne, sÄ det hÄber jeg at slippe for.
Cloudy nights er meget behageligt at lÊse, det er mÞrk tekst pÄ en farvet baggrund og en tone eller to mÞrkere end det gamle astro-forum. Noget i den stil, tak.
mvh
Lars -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Lidt om layout m.v.' er lukket for nye svar.