Lidt om elektronik og hvorfor det virker.

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Lidt om elektronik og hvorfor det virker.

• Dette emne har 121 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 8925 timesschneider. This post has been viewed 8925 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 122 i alt)
  • Forfatter

michaelr
    Deltager
      • Super Giant

Hej igen

Tak for svar, som kommer fint og flinkt og fra flere kanter. Godt initiv! Jeg vidste godt det med T og F men kendte ikke forklaringen på de 250 V

Ps. Henrik du må mene spændingsforskel over de 2 terminaler, der er jo spænding på?

Bedste hilsner Michael

MichaelR2016-08-17 16:20:34

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

MHansen wrote:
        Haha. Det vidste jeg ikke. For fremtiden vil jeg altid kun holde mig til de flinke modstande. Wink

JA gør du bare det, det kan blive trættende i længden LOL
        Anyway
        – “Træge sikringer” er fantastiske til f.eks motorer som trækker meget strøm lige når de starter, eller indgange på strømforsyninger som også trækker meget strøm når de tilsluttes.
        – Til stort set alt andet ville jeg nok bruge “F” sikringer.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

HVAD ER EN MODSTAND ?

Nå men vi må jo til det, vi kan ikke bare hoppen frem til det sjove uden også lige at få grund komponenterne på plads – og nej en sikring er ikke en grund komponent

En modstand er egentlig ikke andet end en elektrisk leder som normalt ikke er særlig god til at lede strøm.

Det kunne faktisk godt være en 10 meter lang tynd ledning, selv om det i praksis ville være noget usmart.

En modstand har en hoved funktion, nemlig at begrænse strømmen igennem sig.

Når man snakker om en modstands evne til at begrænse strømmen, snakker man om dens OHM’s modstand, og denne opgives i ohm (f.eks. 10ohm, eller 1Kohm – kilo – 1000 ohm)

Skal man måle den ohmske modstand, bruger man et ohmmeter.

Et ohmmeter gør det simple at den måler strømmen igennem modstanden, og regner derefter denne om til en ohmske værdi.

OHMs LOV

Vi slipper ikke uden om OHM’s lov når vi snakker om modstande eller nogle af alle de øvrige komponenter for den sags skyld. OHM’s lov er den teoretiske grundpæle i elektronikken.

OHM’s lov siger at U = R x I (U=spænding, R=modstand, I=strøm)

Ohm’s lov beskriver forholdet mellem den spænding som en modstand udsættes for, og strømmen der går igennem den, som følge af modstandens ohmske værdi.

Feks.

Vi har 12volt og en modstand på 10ohm, hvad bliver strømmen igennem den så?

12volt = 10ohm x I => 12volt/10ohm => 1,2 Ampere.

Dette er faktisk det helt basale om en modstand.

Jeg skal nok komme ind for de forskellig typer modstande, og deres forskellige fordele og ulemper lidt senere, men først skal vi lige kigge lidt mere på vores eksempel.

12 Volt

10 Ohm

1,2 A

Allerede nu ved vi en hel del om dette simple kredsløb (et batteri med en modstand kobler mellem + og -).

Den strøm der løber igennem modstanden resulterer i et energitab, som giver sig tilkende som varme i modstanden.

Energi mængden som afsættes i modstanden kan nemt regnes ud: P = U x I (P = power (watt), U og I kender i så dem får i ikke igen)

P = 12V x 1,2A = 14,4 watt (så Finn – her har du dit varme bånd )

Dette betyder at nu begynder vi faktisk at stille krav til vores modstand, den skal faktisk kunne tåle at der afsættes energi i den, glemmer man det så må man røg i stuen.

Dette var tænkt som indledningen på emnet modstande – som sagt forestiller mig at jeg måske imorgen kommer noget mere i detaljer omkring modstands typer, og deres typiske anvendelse.
          henrik.schneider2016-08-19 08:55:23

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Henrik

Meget spændende skal havde skilt konenes gamle transistorradio af der må da være nogle modstande jeg kan bruge, og nej det er der sikkert ikke 🙂

Sidder lige med en strømforsyning til 220V med en Output på DC 7.4V og 2,0A det giver så 14,8 Watt så er det vel bare at lode en ledning mellem + og – og vupti har jeg et varmeapperart der giver 14,8 Watt, er det så nemt ????

Jeg har et hav af forskellige strømforsyninger en af dem må vel kunne bygges om til det.

mvh FinnFinn2016-08-18 08:04:37

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Her er lige nogle link som jeg fandt for nyligt især dkvolt virker interessant:dkvoltElextraAV-cabels

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Finn wrote:
                Sidder lige med en strømforsyning til 220V med en Output på DC 7.4V og 2,0A det giver så 14,8 Watt så er det vel bare at lode en ledning mellem + og – og vupti har jeg et varmeapperart der giver 14,8 Watt, er det så nemt ????

mvh Finn

JA det er det faktisk MEN MEN MEN ikke helt alligevel, for hvor afsætter du varmen?

Kredsløbet du beskriver er som tegnet ovenfor.
                7.4V og 2A kan som du ganske rigtigt skriver resulterer i 14.4watt – så lang så godt.
                MEN hvor stor skal modstanden være for at matche dette ønske?

Dit eksempel med en ledning er faktisk ok, bare ledningen har den rigtige modstand
                En 1.5kvardrat kobberledning har en modstand på 0,0175ohm pr meter.

Sætter du 7,4V og 2A ind i ohms lov (7,4V/2A = 3,2Ohm) når du frem til at modstanden i din ledning skal være 3,2ohm for at dit kredsløb vil virke. dvs. din 1.5kvrat ledning skal være 182meter lang LOL jeg vil foreslå du køber en modstand på 3.3Ohm som er beregnet til 14watt + sikkerheds så nok ikke under 20watt, og så husk at 14watt bliver til en meget varm modstand efter kort tid Ouch

Hvis du så alligevel vælger at bruge en ledning på f.eks 5meter, så vil du helt sikkert kortslutte strømforsyningen og dens elektronik vil i bedste fald regulerer spændingen ned så den kun afgiver sine maksimalt 2A, i værste fald ødelægger du strømforsyningen.

Lad os antage din strømforsyning regulerer spændingen ned, og fortsætter med at afgive 2A igennem din 5meter ledning.
                5meter ledning (1,5kvardrat) har en modstand på 0,0875Ohm.
                Strømmen er jo 2A, for det er det maksimale din forsyning kan leverer.
                Spændingen som der er blevet reguleret ned til kan Ohm’s lov beregne for os, 2A x 0,0875Ohm = 0,175Volt, det er stort set en kortslutning men OK vi regner vider.
                Effekten er som sagt = V x A og det bliver så i dette tilfælde 0,175V x 2A => 0,35Watt og det får du ikke meget dug fjernet med.

Så konklusionen er at man skal tilpasse sin belastning (sin modstand) til ens behov, og der skal altid regnes før man sætter strøm til.
                En ledning som kortslutter en strømforsynings udgang vil normalt bare få strømforsyningen til at begrænse sin udgangsspænding, men hvis nu man bruger et batteri (måske bil batteri) så vil spændingen sikkert ikke falde da batteriet er designet til ikke bare 2A men måske 140 eller 300A OG vigtigst af alt der er ingen beskyttelse på batteriet så kortslutter man et 12V batteri med vores 0,0875Ohm ledning vil strømmen nå op på (12V / 0,0875 ) 137A og det kan bil batteriet sagtens afgive i nogen tid.
                Så prøver vi igen 12V x 137A = 1644watt. CryOuchConfused
                Din 5meter lange 1,5kvadrat kabel vil inden for få sekunder være en rødglødende tråd, og efter yderligere få sekunder vil den sikkert brænde over.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Vi tager lige de 2 formler vi har brugt en gang til.

Ohms lov
                  U = R x I
                  U er spændingen og måles i Volt
                  R er modstanden og måles i Ohm
                  I er strømmen og måles i Ampere

Effektformel
                  P = U x I
                  P er effekt og måles i Watt
                  U og I kender i fra Ohms lov.

Nu kan disse 2 formler jo kombineres for nemheds skyld.
                  P = (U x U)/R
                  Så bliver det nemmere at regne fra spænding og modstand til effekt.

Jeg har lige tyvstjålet dette hjul på nettet Cry

Sig til hvis det skal forklares.

henrik.schneider2016-08-18 09:57:48

Finn
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja jeg tængte det nok, ikke så nemt aligevel 180 m ledning er jo noget

Mener jeg har set her på forummet engang at der bliver sat flere modstande ind i serie, er det for at dæmpe Watten ???

Vil da lige se i min rodekasse om der er nogle strømforsyninger der giver mindre strøm.

Hvor meget vil du tro man skal bruge i sådan en kuppel 2-5 wat måske ???

Hvis man ved hvor mange Watt man skal bruge er det vel nemmere at regne baglæns.

mvh Finn

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Den bliver lige kopieret til et dokument, havde det i tankerne

mvh Finn

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Takker for link Rudi og Claus, har først lige set dem, har vist lidt modstand i hoved her til morgen

mvh FinnFinn2016-08-18 09:26:58

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Finn wrote: Mener jeg har set her på forummet engang at der bliver sat flere modstande ind i serie, er det for at dæmpe Watten ???

Sætter man 2 eller flere modstande i serie bliver det samlede kredsløbs modstand summen af alle modstanden, og spændingen vil dele sig forholdsmæssigt over dem.
                          Strømmen i alle modstandene vil være den samme, da de jo lige netop sidder i serie.
                          Spændingen over hver modstand afhænger af den enkelte modstandens modstand.
                          Igen strømme kan udregnes da vi kender forsyningsspændinger over hele kredsløbet, og den samlede modstand som jo er summen af alle modstandene. (bare frem med Ohms lov)
                          Når du så har spændingen for den enkelte modstand, så kan du nemt regne effekten ud i den enkelte modstand. Så jo man flytter lidt rund på hvor effekten afsættes.

Finn wrote:
                          Vil da lige se i min rodekasse om der er nogle strømforsyninger der giver mindre strøm.

Det behøver du ikke, strømforsyningen er fin nok.

Man skal huske at en strømforsyning kun leverer den strøm som kredsløbet “ber om” og kredsløbets behov bestemmes ene og alene af kredsløbets modstand – altså hvis man ser det med strømforsyningens øjne.
                          NOTE: et kredsløb består ofte af mange komponenter, men som strømforsyning ser man bare en modstand. Det kan godt være at den modstand står og skifter værdi hele tiden, men i bund og grund kan den regnes på som var det en modstand.

SÅ DERFOR: en strømforsyning (som ikke overbelastes), afgiver den spænding som den nu gør Feks. 7,4V – og den afgiver kun den strøm som der bliver efterspurgt, og efterspørgelsen bestemmes udelukkende af modstandens størrelse.
                          (Ohms lov igen)

Så ingen grund til at finde en anden strømforsyning Finn, bare find den rigtige modstand Wink

Finn wrote:
                          Hvor meget vil du tro man skal bruge i sådan en kuppel 2-5 wat måske ???

mvh Finn

5W og en modstand som er beregnet til 10W det ville jeg godt turde gøre.
                          Min opstilling bliver nok med 10W og så et relæ som slukker hvis temperaturen kommer over ???? grader.

Finn
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej igen

Det var bare en tilfældig forsyning jeg lige fik fat på, det er faktisk strømforsyningen til mit Canon Camera, så uanset hvad skal der findes en anden.

mvh Finn

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

Et lille indspark om køb af elektronikkomponenter: Der findes flere store som RS Components, Farnell og Mouser. De har desværre alle det til fælles, at de ikke sælger til private. Men der er også nogle mindre shops i Danmark, hvor private kan komme til. Et eksempel er http://elektronik-lavpris.dk/. De er dog ikke specielt billige, navnet til trods. Generelt ville jeg kigge på ebay og i øvrigt Google mig frem, men det kræver at man har en ide om, hvad man skal bruge.

jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

Indspark nummer to, sikkerhed: Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke gider læse hele tråden igennem. Jeg stoler på, at det Henrik skriver, passer. Så skulle dette allerede være kommet, må I bære over med mig:

Dette er lidt i forlængelse af snakken om sikringer: Der er en udbredt misforståelse om at lavspænding, som vi snakker om her, ikke er farligt. Godt nok er faren for at få elektrisk stød nærmest ikke-eksisterende, når vi snakker de små DC-spændinger, som f.eks. 12V. Men der er andre farer forbundet med elektricitet. Specielt skal man ikke undervurdere brandfaren, som kan opstå i forbindelse med en større strøm igennem en modstand. Sådan en modstand kan for eksempel være en dårligt samlet forbindelse mellem to ledninger i et lampested, eller brug af en ledning med for lille dimension. Dette er grunden til at man f.eks. ikke selv må installere lavvolts halogenlamper til indbygning i huset. Hvis det bliver gjort forkert, risikerer man ganske enkelt at brænde hele hytten af.

En anden misforståelse omkring sikringer i elektronikkredsløb, som f.eks. de glassikringer, der bliv vist tidligere, er at de skal beskytte udstyret mod at gå i stykker. I nogle sammenhænge kan det godt være tilfældet, f.eks. så en motor ikke overbelastes. Men ofte er deres opgave tværtimod at beskytte omgivelserne, hvis elektronikken går i stykker og trækker en (meget) større strøm, end det er meningen.

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Et tip til et simpelt varmebånd: lakeret kobbertråd i en tykkelse på 0,15 mm har meget nær ved 1 ohm/meter.

Jeg har i årevis brugt at vikle 15-20 meter tråd af denne tykkelse omkring linsecellen på min ED80’ere, som jeg bruger til fotometri. En omgang tape udover, og så slutte tråden til enten en forsyning med 13,8V eller et batteri. Det giver meget nær ved 1 ampere i strøm, og ca 13-14 Watt i varme. Helt perfekt til at holde duggen væk.

Jeg handler ofte ved Vejle RC, han er både billig med dele og fragt.
                                  http://www.vejle-rc.dk/produkter/243-kobbertraad-lakisoleret/2802-kobbertraad-015mm/

Jeg har også været rigtig glad for at købe diverse dele fra El-supply i Nexø. Meget fin service.
                                  http://el-supply.dk/#

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 122 i alt)
                                • Emnet 'Lidt om elektronik og hvorfor det virker.' er lukket for nye svar.