Lidt observationer fra de sidste 10 dage

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lidt observationer fra de sidste 10 dage

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 52 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har været igang med en større runde med C14 teleskopet. Jeg har været ude i 8 aftener/nætter, og det er jo pragtfuldt at observere på denne årstid. Seeingen har været middel til ret dårlig og gennemsigtigheden har været jævn i 2. runde. For 9-10 dage siden var det ekstremt klart.

Jeg kører med en 17mm Nagler, der giver 230x forstørrelse. Det er min primære forstørrelse. Derudover bruger jeg en 2x Barlow på min Powerswitch. Det er sjældent, jeg bruger lavere forstørrelser med 0.66 reduceren.

God forstørrelse er ekstrem vigtig til deep-sky, da langt de fleste objekter er små og sammen med en mørkere himmelbaggrund – giver det et bedre resultat end lav forstørrelse.

Jeg har kørt en del seancer på syd og syd/vest himlen i denne omgang. I alt har jeg fået set ca. 150 objekter, de fleste er galakser, godt 25 er planetariske tåger og så lidt kuglehobe. Åbne stjernehobe er ikke lige i min boldgade.

Den største udfordring var et par PK planetariske tåger i Ørnen. Der er 3-4 stykker, som har ekstrem lille overfladeklarhed, kombineret med en stor størrelse. Et par af dem kunne jeg ikke se, lige til dem ramte jeg ind i “muren” med for dårlig klar himmel.

Jeg kunne nævne mange gode objekter, men lad mig her komme med 3 overraskelser. De kan godt tåle at blive fotograferet – også. Det vil både for visuelle observatører og fotografer giver udfordringer. Jeg elsker at se objekter, der ikke lige er de vanlige 25 – vi altid ser.

I Delfinen er der en planetarisk tåge, NGC 6905, som er ret spændende og som har en middel overfladeklarhed og som ligner lidt en mini M97. Centralstjernen er pæn tydelig og tågen er mere lysstærk på den ene side. Et UHC filter giver ikke flere detaljer.

I samme stjernebillede er en kuglehob, NGC 6934, der var en stor overraskelse. Jeg har set den i mindre kikkerter, men her var der en klar forskel. Ved bortvendt syn kom der rigtig mange stjerner frem. Ved direkte syn var der stadig nogle stjerner og en klar halo. Hvor små kikkerter kan se stjerner i hoben? Jeg vil tro, at en 12″ kan gøre det, men nok ikke meget mindre.

I Herkules findes NGC 6166, som er den klareste galakse i Abell 2199 galaksegruppen. En ret klar galakse, hvor jeg med bortvendt syn i synsfeltet kunne se en 4-5 MCG galakser poppende ind og ud ved indirekte syn. Fotos kunne være sjovt.

Månen er nu så småt ved at gøre sin entré og vejret på vej ned af bakke, og søvn kan man godt bruge – efterhånden.

flemminga
      Deltager
        • Moon

Hej Lars

Imponerende så aktiv du har været, og så mange objekter du har fået set.

Det må være skønt med sådan et observatorie.

Jeg har på mine 4 dage fået set ca 50 objekter i samme kategorier som dig, da jeg heller kan se det interessante i åbne hobe

Meget af min tid er gået med at få løst tekniske udfordringer med mit setup:

1) Problem med manglende varme i mit antidugsystem på sekundærspejlet. Efter at have skilt sekundærspejlet ad viste det sig at der altid har manglet kontakt imellem varmelegeme og spejl, men det er fikset nu. Det er skønt at kunne observere hele natten uden at skulle have fat i hårtørre.

2) Hvad er det optimale (laveste) f-forhold jeg kan køre med Obsession og Mallincam. Efter test fandt jeg ud af at jeg max kan køre ned til f/3 uden optiske problemer. Ved f/2.75 fik jeg vignettering i hjørnerne

3) Forsøg på at benytte min 80 mm (12×80) søgekikkert fra Antares som video-søgekikkert. Bruger en del tid på at lokalisere objekter efter GOTO, da chippen på Mallincam er meget lille. Gør dette ved at tage kamera ud af teleskopet og holde det i den ene hånd mens jeg med den anden sætter et okular i teleskopet uden at ændre fokus. Herefter placeres objektet i midten af synsfeltet, hvorefter okularet udskiftes med kamera igen. Alt dette gøres stående på en stige.

Desværre viste det sig ikke at kunne lade sig gøre, da jeg ikke kunne få video-kameraet i fokus med den eksisterende Antares søgekikkert. Går i stedet med tanker om at anskaffe en anden let 80 mm kikkert i kulfiber fra Explore Scientific som jeg ved fungerer til dette:

Teleskop

Du har helt ret i at det meget er de samme objekter der bliver fotograferet. Når man som jeg har fået nyt kamera skal man jo først igennem de gammelkendte objekter for at lære kameraet at kende.

Jeg er nu ved at være klar til nogle udfordringer, så jeg vil have dine objekter i baghovedet næste gang jeg skal ud at observere.

FlemmingA2015-08-23 23:21:39

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Åbne hobe kan ellers være ret interessante, hvis man holder sig fra de gammelkendte objekter, som alle har set tusind gange. Jeg er ikke nogen stor fan af de klare, “fattige” hobe, med få stjerner, men en rig hob, med mange hundrede svage stjerner kan være et meget smukt syn og denne type hobe findes der mange af, hvis man kigger efter.

Som et eksempel kan nævnes NGC 2158 nær M35, der må være et fantastisk syn i en 14″ eller 20″.

Thomas, Bornholm

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Hej Flemming og Thomas

Flemming – først og fremmest et stort tillykke med den nye platform. Jeg fik for øvrigt min Denkmeier Binotron til 50 års fødselsdag, det er jo imponerende, hvad konen kan finde ud af at bestille. Overvejer deres nye “3D” okular sæt. Men lad os se.

Jeg var godt nok også flad om lørdagen. Men uden observatorium, var jeg aldrig gået ud. Jeg sætter stor pris på komforten med et observatorium. Man er i gang i løbet af få minutter, udstyret er kølet ned. Når man ikke gider mere, så rulles taget bare på plads, kikkerten parkeres, klar til næste gang, hvis ellers kalibreringen har været ok i sessionen. Efter motorskift frem og tilbage i CGEens deklination i foråret, har jeg måtte arbejde lidt med justeringer og indkøring, og det er jeg ikke helt færdig med endnu. Jeg skal ind og justere lidt mere i motorblokken med snekke og tandhjul. Den er kritisk med indstilling i forhold til pointningen.

Thomas – man har et standpunkt til man tager et nyt. Jeg har altid testet teleskoper med NGC 2158 og M35 og NGC 2158 er vel den hob, jeg har set mest i årene, der er gået. M45 har jeg nok set mere til, af naturlige årsager. Jeg kan tydeligt huske første tests med NGC 2158 med min C8 tilbage i 1981. Det var virkelig et objekt, der klart viste, at man var hoppet fra en 60mm Unitron til en 8 tommer.

Jeg har selvfølgelig jævnligt set den med min C14 i de sidste par sæsoner, og ja, det er den god til. Langt f-forhold og godt med lys er en god kombi til hoben.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Lidt observationer fra de sidste 10 dage' er lukket for nye svar.