Lidt modifikationer til C14 og EQ8

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Lidt modifikationer til C14 og EQ8

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af jens. This post has been viewed 306 timesjacobsen. This post has been viewed 306 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Jeg har brugt lidt af de sidste dages overskyet vejr til at rette et par trælse ting på C14 og EQ8 opstillingen.

Først har jeg forsøgt at udbedre problemet med Mirror-flop i C14’eren.

Jeg fandt en kommerciel løsning hos Baader: http://www.celestron-nexstar.de/schmidt_cassegrains.htm

Et kig i prislisten viste at den koster 645 euro, hvilket forekommer mig en anelse dyrt.

Lidt mere søgning gav denne løsning: http://www.skyimager.com/mirror-lock.html

Den har så den ulempe at C14’erens primærspejl skal stå i et helt antal omganges afstand fra spejlcellen. Men ok, jeg har et eksternt fokusdrev, som kan kompensere for dette.
      Jeg bestilte så en pose 80 mm lange 1/4″ skruer over ebay (10 stk er billigere end 3 løse!) og har så ud af et stykke messing, lavet to kontramøtrikker.
      Det ser sådan ud:

Monteret på C14’eren ser det således ud:

Der er ingen ændringer på selve C14’eren, og de originale låseskruer til transport kan snildt sættes tilbage i kikkerten.

Jeg har så også eksperimenteret med at bruge min lille Williams SD66 som guidekikkert. Den er nu monteret på 3″ skinnen på ydersiden:

Det burde også hjælpe til at minimere flex.

Derudover har jeg fået lavet en ny EQdirect til EQ8 opstillingen. Den lille smule elektronik lavede jeg med en stump print og hvad jeg lige havde i skuffen. Der er talrige opskrifter på nettet til hvordan man kan lave den. Til EQ8 skal der et andet stik end EQ6’eren, et 8 benet PDS.

Den ser nu sådan ud, den lille grå æske.

Og for at få fuld glæde af en EQdirect, skal der jo en gamepad til at styre kikkerten med. På Ebay fandt jeg en ganske billig Gamepad (6,99!!) som virker ganske fortræffeligt. Her ligger den ved siden af den ikke længere brugte håndkontrol.

Det er nu lidt syret at kunne stå og styre kikkerten rundt på himlen med joystikket!

mvh
      Jens

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Lidt modifikationer til C14 og EQ8' er lukket for nye svar.