Lidt M52 overvejelser

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt M52 overvejelser

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af Mogens. This post has been viewed 201 timesBildsøe. This post has been viewed 201 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hej alle,

Har eksploreret lidt i et sæt fotometridata af M52 (NGC7654) optaget 12 marts 2012 (4 x 300s i hver af farverne BVI). Resultaterne heraf kan jeg vise i en senere tråd, men indledningsvis vil jeg lige høre jeres mening/forslag til følgende måde at trække information vedr. hobens udstrækning, form og centrum, og om mine tolkninger holder:

Fig. 1 viser en farveoptagelse af hoben baseret udelukkende på BVI farverne- altså infrarød i rød kanal og uden luminanskanal. Farver er overdrevet for at illustrere stjernetyper. Én stjerne er gået i mætning, mens alle øvrige ligger under 30 kADU. Nord er ned og Øst er til højre (undskyld Torben).

Fig. 1

For at vurdere hobens centrum og udstrækning begrænsede jeg histogrammet til værdier lidt under og over himmelbaggrunden. Herved udtværes stjernerne i ekstrem grad, og områder med afvigende mange lysstærke stjerner og lysspredende støv vil vise sig som sammenhængende lyse områder, som ikke kan erkendes ved brug af det fulde histogram og traditionel visning af stjernerne. Fig 2 viser de inverterede værdier efter denne behandling. Hobens centrum og udstrækning illustreres nu tydeligt, og billedet antyder tillige, at hoben egentlig er en rund stuktur, som måske på én eller anden måde er brudt op i en nordlig (nederst) intakt del og en sydlig (øverst) mere spredt del?

Fig. 2

For at tjekke at billedet ikke kun er et resultat af lysspredning i mit eget set up, forsøgte jeg samme øvelse med data hentet fra Aladin. Dette resultat er vist i fig. 3:

Fig. 3

Bortset fra den bedre opløsning er der fuldstændig sammenfald med egne optagelser.

Jeg faldt tillige over strukturer i sidstnævnte billede, som antyder en mulig interaktion med objekter uden for feltet. Via Aladin gentog jeg derfor samme procedure på et større område, herunder vist i fig 4.

De mørke ansamlinger, som stråler mod M52 fra billedets øverste 3 kraftige stjerner, er evidente, og flere andre strukturer kan erkendes. Nogen forslag til forklaringer? Skyldes de mørke sammenhængende områder artefakter skabt ved læk fra kameraets pixels, viser de stjerneansamlinger og/eller stjernesamlinger hvis lys spredes af stof i hoben eller mellem os og hoben?

Fig. 4

Hilsen Mogens B.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Lidt M52 overvejelser' er lukket for nye svar.