Lidt læsning til inspiration for ATM AO drengene

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Lidt læsning til inspiration for ATM AO drengene

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 516 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg er egentlig forbløffet over, at teleskopet kan bygges for et så forholdsvis beskedent beløb som 8 mia. kroner (men det et måske en skrivefejl?).

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Rudi: Ja har læst den – spændende. Især når man som en af de få rent faktisk har rørt ved spejlene og aktuatorerne på Gran Telescopio Canarias som er prototypen på de spejle der skal i EVLT.

foto: Lars Malmgren

Thomas – tjo – måske. Man vælger som jeg forstår det afprøvet teknologi langt hen ad vejen og designer by simulation, hvilket er noget billigere her i opstartsfasen. Men 7.9mia kommer sikkert ikke til at holde

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

18 mia ville lyde mere rimeligt, tænker jeg. Nå, måske får vi det aldrig at se. USA rasler jo temmeligt med sablen overfor Rusland lige nu. Det ser ikke for kønt ud.

Thomas, Bornholm

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Lidt læsning til inspiration for ATM AO drengene' er lukket for nye svar.