Lidt klart vejr – ud med dobben!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Lidt klart vejr – ud med dobben!

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 46 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Da jeg kørte hjem fra arbejde ved halv syvtiden var det ganske klart. Jeg satte derfor 12″ dobben ud med det samme, da jeg kom hjem. Heldigvis holdt det klart og lidt over otte var jeg ude og stille op. Det var noget diset og ganske blæsende, men man må tage, hvad der byder sig.

Startede med M13, for at varme lidt op. Nydeligt. Prøvede derefter at finde NGC 6229, den tredje kuglehob i Herkules, men den gemte sig ret godt. Nå, jeg gad ikke spilde tid på den og hoppede i stedet over til Lyren og den lille galakse NGC 6745, også kendt som Fuglehovedgalaksen. Det er et interaktivt system, tilsyneladende midt i en kollision, og ganske kaotisk at se på, på billeder. Visuelt så jeg ikke meget til de spændende detaljer, men en vis uregelmæssighed i formen kunne da ses.

Nær Albireo ligger Minkowski 1-92, en protoplanetarisk tåge. Den er meget lille og kompakt, så man kan meget let overse den. Med 169x (9mm ES100) var den næsten ikke til at skelne fra en stjerne. Med 340x (9mm ES100 + 2x barlow) kunne man svagt ane en todeling af den lille tågeklat. Meget svært at se. Feltet er ufatteligt rigt og et uendelig smukt syn med 169x i et okular med 100° tilsyneladende synsfelt. Man har virkelig følelsen af, at svæve i mælkevejen mellem utallige stjerner.

Efter Mi 1-92 hoppede jeg op til PGC 63832 og PGC 63852, et par ret anonyme galakser i Svanen, klods op ad Mælkevejen. De var slet ikke så svære at se i 12″ og omtrent lige lysstærke. PGC 63832 var lidt større end 63852 og lidt mere aflang, med omtrent jævn lysfordeling, hvor 63852 viste sig mere koncentreret, mindre, rund, og med en svag stjerne ganske tæt på sig. Det ses på billedet, at det nok kun er kerneområderne, jeg har set.

Som det ses, er feltet enormt rigt på svage stjerner. Hundredevis kunne ses samtidig ved 169x. Galakserne sås bedst med 253x (9mm ES100 + 1.5x barlow). Under observationen blev jeg pludselig afbrudt af skyer, der var på vej ind vestfra. Månen var også på vej op. Jeg kiggede lidt på M57, M56, M31 og M13, gennem huller i skyerne, men til sidst blev forholdende for ringe, så jeg pakkede sammen og gik ind. Klokken var da ikke helt ti, så jeg havde kun været ude i halvanden time.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-10-25 20:43:32

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Og atter engang kan jeg ikke uploade billeder, selvom selve uploadprocessen tilsyneladende virker fint…

Thomas, Bornholm

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Hej Thomas.

Det er godt at læse om visuelle observationer. Her kommer man tættere på synes jeg. Meget interessant.

Især observationen af PGC 63852 er værd at bemærke, da den ellers ligger på den forkerte side af mag 16 ifølge Guide8. Men de mag’s kan man efter min erfaring ikke altid stole på. Og så er det jo heller ikke ligegyldigt, om galaksen er kompakt eller dækker et større område for at man kan se den. Lyder lidt knudret, men håber du forstår.

mvh Viggo.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Viggo

De to PGC galakser vil jeg anslå til at ligge på omkring visuel magnitude 14,5 – 15, måske nærmest 15, men med ret høj overfladeklarhed.

Thomas, Bornholm

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Astrojensen wrote: Og atter engang kan jeg ikke uploade billeder, selvom selve uploadprocessen tilsyneladende virker fint…

Thomas, Bornholm

Hej Thomas

Hvilket filformat bruger du, og har du sammensatte filnavne?

Jeg har sommetider haft uploadproblemer, hvis filerne var i filformat .jpeg, eller filnavnene indeholdt tegn som bindestreg, underscore og den slags.

Når jeg bruger billednavne som f.eks galakse1 eller billed2 og filformat .jpg, har jeg ikke problemer.

mvh
              Lars

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Astrojensen wrote:
                Nær Albireo ligger Minkowski 1-92, en protoplanetarisk tåge. Den er meget lille og kompakt, så man kan meget let overse den. Med 169x (9mm ES100) var den næsten ikke til at skelne fra en stjerne. Med 340x (9mm ES100 + 2x barlow) kunne man svagt ane en todeling af den lille tågeklat. Meget svært at se. Feltet er ufatteligt rigt og et uendelig smukt syn med 169x i et okular med 100° tilsyneladende synsfelt. Man har virkelig følelsen af, at svæve i mælkevejen mellem utallige stjerner.

Thomas, Bornholm

Den kunne jeg ikke lige se i Zeiss’en. Det er for dårligt!Wink Ellers kunne jeg godt tænke mig at svæve rundt i Mælkevejen mellem utallige stjerner.

outlook2013-10-25 17:30:33

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Leif

Minkowski 1-92 har jeg set flere gange i min 63mm Zeiss. Den er svag, men den er der. Detaljer kan man dog ikke se, bare et svagt “støvfnug”. Den er ret klar i 12″, men som sagt meget kompakt.

For at få følelsen af at svæve mellem stjernerne, frem i 63mm’eren bruger jeg mit 30mm ES82. Dette okular er absurd skarpt på den lille Zeiss og feltet næsten 3°. Stjernerne er bittesmå nålestik på en fløjssort himmelbaggrund.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars

Det er da lidt mærkeligt. Det første billede har filnavnet

uploads/190/NGC_6745.gif

Der er ganske vist en lav bindestreg, men skulle det virkelig være et problem? Jeg skal lige eksperimentere lidt med filnavnene.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Nope, virker ikke. Jeg kan ikke uploade billeder. Punktum slut.

Thomas, Bornholm

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Astrojensen wrote: Nope, virker ikke. Jeg kan ikke uploade billeder. Punktum slut.

Thomas, Bornholm

Prøv at lave billederne som .jpg i stedet for .gif.

mvh
                        Lars

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Halleluja!

Thomas, Bornholm

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Lidt klart vejr – ud med dobben!' er lukket for nye svar.