› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Lidt hjælp til at komme igang
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 545 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. maj 2009 kl. 15:23 #16528
thomast- Asteroid
Hej alle
Uddannelsesmæssigt er jeg helt grøn inden for astronomi. Men det har altid interesseret mig
at læse om universet, og se billeder derfra, og selve idéen om at vi er så ufatteligt små i forhold til det hele, har altid fascineret mig dybt.
Sagen er at jeg gerne vil lære noget om, hvordan teknikkerne i universet fungerer, og se det
med mine egne øjne. Jeg leder derfor efter gode informationssider og forummer. Eventuelt foreninger eller aftenskolekurser man kunne deltage på. Privatundervisning og forelæsninger. Alt er velkommen. Jeg har selv fundet flere relevante hjemmesider osv, men jeg har det altid bedst med at blive henvist af én med forstand på tingene. Så føler jeg at jeg får den bedste start.Jeg er stadig langt fra min første stjernekikkert, men er igang med at spare op. Det kunne være rart hvis der var nogen der havde gode forslag til, hvad der er godt at starte med.
På forhånd tak 🙂
Thomas18. maj 2009 kl. 17:50 #16534
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Thomas,
Fra en nybegynner til en annen: velkommen hit!
Dette er et godt forum å være, med flere som bor i nærheten av deg. Du kan også prøve forumet på CloudyNights (engelsk-språklig):
Det er flere astronomiforeninger på Sjælland og omegn hvor du kan melde deg inn. Du har f.eks. København Astronomiske Forening (KAF), som holder til på Kroppedal museum, Astronomisk Forening for Køge Bukt (AFKB), og Nordsjællands Astronomi Forening (NOVA) på Helsingør. Dessuten er det Astronomisk Selskab og observatorium på Rødovre. Se flere på kartet.
Når det gjelder et godt teleskop å starte opp med kommer det an på ditt budsjett, men jeg vil anbefale en god montering som Sky-Watcher EQ-6 Pro og en kvalitetsrefraktor som f.eks. Sky-Watcher ED-80 DS Pro eller William Optics 88mm Megrez.
Men det er alltid en smakssak hva man velger til slutt. Husk bare på at en god og stødig montering er den viktigste delen i et oppsett, så du bør legge en del penger i monteringen.
Mvh,
Bjørn27. maj 2009 kl. 18:38 #16737
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Thomas,
Det bedste råd, som Bjørn også giver dig, er at du melder dig ind i en forening. Alternativt kan du kikke forbi en dag, hvor der er nogne, der holder et træf. Det annonceres tit her på forum.Og endelig er du yderst velkommen til bare at spørge løs!29. maj 2009 kl. 09:32 #16795
thomast- Asteroid
Tak for svarene guys.
Jeg tager jeres råd for gode vare, og sparer sammen til de ting i anbefaler mig.
Inden da kan jeg nå noget grundviden omkring astronomien. Er der nogen af jer der
kan anbefale nogle gode bøger at starte på? Jeg tænker her på basisviden omkring
stjernehimlen osv. Gode opslagsværker…29. maj 2009 kl. 10:17 #16796
2masDeltager- Nova
Hej Thomas,
Jeg er selv helt grøn i denne verden, men det har altid facineret mig, og jeg har altid læst meget om det. For en uges tid siden tog jeg springet og købte lidt lækkert udstyr, efter råd bl.a. herinde fra.
Jeg har været på biblioteket og lånt et par bøger (kan selvf ikke huske hvad de hedder nu), så jeg næste gang ved hvad jeg skal spørge om. For det er en helt nye verden at komme ind i, og der er mange begreber man skal forstå. Indlæringskurven er meget stejl, så det skal man være forberedt på.
Basisviden omkring stjernehimmelen, der fik jeg anbefaldet et program der hedder Stellarium, og det er faktisk ret godt når man er nybegynder. Det gør det nemt at orientere sig på himlen.
29. maj 2009 kl. 11:17 #16801
Anonym- Nova
Hei Thomas !
Som 2mas sier er Stellarium nyttig og flott til å orientere seg på stjernehimmelen med !Og om du ikke har problemer med å lese Norsk har du her en link til “Astronomisk- ordbok” !Håper den er til nytte ! Mvh Arne Martin -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidt hjælp til at komme igang' er lukket for nye svar.