Lidt fra Maglesø – Mange billeder!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt fra Maglesø – Mange billeder!

• Dette emne har 20 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1328 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

ksondergard
    Deltager
      • Giant

Flotte billder, jeg så godt det var skyfrit da jeg for 1.236.874.238.234 gang var oppe og tømme min store tud!! ØV (og NEJ Rigo, det var ikke DEN tud jeg mente… LOL, den er jo ikke så stor…..Embarrassed)

Men jeg kan se at I fik noget godt ud natten, så kan jeg da trøste mig med det :0)

KSondergard2008-12-22 09:36:57

timo
      Deltager
        • Giant

Hej Michael !
        Du är mig en effektiv man Clap
        Men att komma igång några timmar efter man startat grejorna är tyvärr vanligt. Alltid gör man något fel tycker jag.
        Är du nöjd med Autopilot-testet ?
        Om seeingen var så dålig som du säger så har AO-8 gjort ett bra arbete.

Kanske skall jag ta lite bilder via min 80mm Baader refraktor så jag får ett större bildfält.
        Öppna stjärnhopar och nebulosor är för stora för en tub på 3000 mm.

Timo

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Tak Timo, men jeg er jo vant til at sætte op og bare gå igang 🙂

Men jo CCDAutoPilot4 virker bare, det var kun FokusMax der have et problem.

Hovsa de er ikke guidet med AO, men med extern guider. Hvade det været guidet med AO ville jeg have haft meget mindre stjerner.

Tror du ville blive glad for at bruge din 80mm.

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Timo

Du har ret Michael er yderst effektiv :O)

Hvad er det for en Baader refraktor du har – En Scopos eller …?

timo
            Deltager
              • Giant

Henrik,
              det vet jag faktiskt inte Embarrassed
              Måste kolla det imorgon.
              Står bara Baader Planetarium på den.
              Den är bara 1år gammal och aldrig använd …..men det skall jag ändra på.
              Timo

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Hmm, sidder lige og kikker lidt på mine noter.

Der er sørme blevet brugt AO på et billede. Nogle af M40 dem som blev optaget ved 180sek og kun Lum – De er guidet med AO-8 ved 0,1sek.

Sammenligner jeg så M40 korte expos med de lange, så ser man at en stjerne der er 3% aflang på det korte stakket giver 1% aflang på det stakket af de lange.

Men den virkelige test må så være at sammenligne en lang Lum med en lang farve, da Lum var guidet med AO og farve var guidet med extern guider:

180 sek Lum giver en FWHM på 2,523 og er 1,6% aflang.

180 sek Rød giver en FWHM på 2,710 og er 9,8% aflang.

Det er faktisk lige meget hvor på billedet jeg måler så ses en forskel på mellem 0,1 og 0,2 i FWHM og en forskel i hvor u-runde de er på mellem 5 og 10%.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Lidt fra Maglesø – Mange billeder!' er lukket for nye svar.