Lidt fra Maglesø – Mange billeder!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt fra Maglesø – Mange billeder!

• Dette emne har 20 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1327 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Så blev det endelig klart, men noget blæsende.

Men ud skulle man jo Big%20smile

Jeg havde fundet et sted at stå der nede som gav udsyn ned til 7¤ over horisonten, og det viste sig at der også var lidt læ der. Dog ikke nok til at holde mine stjerner små Cry

Jeg havde en plan om bare at få en masse objekter i kassen, som står lavt. Derfor er alle bare 3 x 180sek LRGB. Dog blev L på M93 ikke til noget, så den er ren RGB. Og bare hurtigt behandlet.

Første “offer” blev M50, optaget helt automatisk via CCDAutoPilot:

Og jeg lovede at vise hvad forskellen mellem LRGB og ren RGB er – Så her er M50 i ren RGB:

Næste på listen var så M41:

Så kom den sværeste, M93 som aldrig kom over 10 grader op:

M47 manglende også på min liste:

M46 viste en sjov lille “ring”:

M48 måtte jeg også lige se om den kunne fås:

Så endte jeg med at have mere tid, men ikke flere planlagte mål… Så var det jo godt at M40 ikke var en jeg havde taget, og er den eneste der har flere end 3 expos:

Efter at alle var kørt, satte jeg min Nikon D80 op og tog et af området ved polaris:

Dejligt at komme ud igen, også ovenikøbet at være sammen med så hyggelige folk – Tak for det drenge.

soeren
        • Main Sequence

Lige over..

Kan godt se det, der er flere detaljer med LRGB..

mvh

søren

nive
        Deltager
          • Super Nova

HEJ Michael.

Hold da op du er godt nok effektiv når du er ude , flotte billeder.

Jeg kan se at du har en qcam6. Bruger du den som guidercam eller har du nogle billeder

taget med qcam6 . Jeg har købt en qcam 6 så det kunne være sjovt hvis der var nogle billeder taget med qcam6

/NILS Vest

tommy.frank
            • Super Giant

Hold da helt opShocked
            Jeg var stolt over at jeg nåede to igårLOL

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

M46 indeholder den planetariske nebula ngc 2438.

Nogen mener dog, at den ikke er relateret til selve hoben.

MS, det er edder dulme det bedste amatør billede jeg til dato har set af den lille planetariske tåge.

Hvor stor brændvidde kørte du med ? Det er altså vildt imponerende i det stormvejr !!!

Her er et Hubble billede til sammenligning:
              Planetary%20Nebula%20NGC%202438%20in%20Puppis%20Constellation%20taken%20by%20Hubble%20Space%20Telescope

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Ja takker Søren det var hyggeligt.

Niels – Den skal bruges til widefield på min FS-60 når jeg engang for samlet min CG5 igen. Så den har jeg ikke nogle billeder fra endnu, selv om den var købt som guider til mit nikon – men det er for støjende og har så fået et qcam5 til at guide qcam6.

Takker for de venlige ord, de er jo noget støjende og har meget store stjerner men der var en astro aften, JUBII.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Lars – 1283,1mm fokallængde. Og jeg kender den som PLN213+4,3 den er da ikke så svær, det er jo bare 3 x 3min. Den er mag 10,1 så vidt jeg kan finde ud af.

‘Men jo mit kunne da ligne dit lidt… Embarrassed

Mangler måske at sige at alle er guidet med FS-60 f/6,04 og Sbig ST-237.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Ups glemte helt at vise jer morgens sidste objekt, som blev M51 1 x 5min LBGR (rækkefølgen det blev optaget, så morgen solen ikke fjernede alt blå).

Optaget mellem kl 6:34 og 7:01 !

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Det er dejligt at se at der er nogen der fik noget ud af det i aftes, og trodsede blæsten og kulden, her på vestfyn var det overskyet hele aften, trodt dmis byvejrs prognose som havde lovet klart vejr hele natten, og man havde sat næsen op efter en go nat Øv, Øv. Nå men der kommer jo nok klart vejr på et tidspungt igen.Thumbs%20Up

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Michael

kanon gode billeder – og især guiding!

Dine stjerner er godt nok lidt store, men det er måske vinden der har været dem ud?

Galakserne er godt nok detaljlerede og SN-resten er gidt nok god sammenlignet med hubblebilledet!

Jeg er imponeret – med den vind

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Lolllll MS,,, 100m på tid, godt gået, har du hældt epo på Cge’en Cool

Jeg fik også større stjerner, men da det er første foto med EDen er jeg ikke klar over
                          om det bare er den størrelse eller det var vinden der drillede.

morten.brix
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej MS.

Det er godt der ikke er flere klare nætter. Så havde der jo ikke været flere objekter tilbage!!!!!!!!!!

Godt gået. Men det var /#¤/&¤#/()(“¤& koldt.

mogens
                            Deltager
                              • Super Nova

Flotte billeder på trods af blæst – til gengæld må seeingen have været godDisapprove

VH Mogens

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Tjae den havde vist ikke fået nok, da jeg endte med at starte ud med… Hmm kan man sige det? Nå, men jeg havde jo et lille PC nedbrud og troede at mine autofokus filer var intakte…Det var de ikke, så jeg måtte starte ud med at lave en ny, også ville fokuseren på FS-60 ikke bevæge sig… Så måtte jeg rodde med det, så derfor kom first ligtframe først ind kl 23:09 og jeg havde ellers lagt en plan om at starte ½ time efter ankomst og ikke 3 timer efter. Det ville have givet ca 3 objekter mere af de lave Cry

Og Seeing var bestemt ikke god, slet ikke der hvor jeg pegede hen. Dog hjælp det da jeg var igang med M40, som også er det objekt jeg fik givet mest tid da resten var gået ned igen. Total tid på M40 er: 20 x 60 sek fordelt på LRGB (5 x 60 sek af hver). Også 5 x 180 sek RGB og 9 x 180 sek lum. Men der gik et par i vasken, og de kan desværre ikke trækkes for meget i før at de store stjerner og guide fejl )læst vindstød) bliver for tydelig.

Men M40 og M46 er helt sikkert nogle jeg skal have fat i igen, M40 bor jo omgivet at en myraide af galakser. Og M46 har den sjove lille ringtåge, som må kunne blive meget bedre.

Jeg kan oplyse at temp der ude hele natten lå mellem 3,9 og 3,2¤, vi havde mag 21,05 til 21,12 himmel til månen kom op. Seeing var 0,1 ud af 5 der hvor jeg optog, dog set bort fra M40 som nok lå omkring de 2 – Men vinden lavdede det om til 1. Tilgengæld var det forholdsvis klart, dog med en kende dis der gjorde at det ikke virkede helt mørkt derude.

theil
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Hej

Det er imponerende hvad I har fået lavet i det vejr. Her er et link til mange hjemmesider med astrofotos, så er der lidt at kigge på, indtil vejret bliver bedre.

John Theil

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Lidt fra Maglesø – Mange billeder!' er lukket for nye svar.