Lidt fra MAF ! STORE billeder !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Lidt fra MAF ! STORE billeder !

• Dette emne har 25 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 274 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Så har jeg fået kikket lidt på det jeg optog på MAF, min M1 er dog blandet sammen med alt hvad jeg ellers har af gode frames på den. MAF tillagde så lige 4t 40min til Lum, men “kun” 3 timer RGB extra.

M01 tildato:

Så kikkede vi jo efter Eris, som var nem at finde (dog skulle vi lige være sikre). 1 x 20min:

M74 måtte jeg jo hente noget farve til, da jeg havde noget Lum som så også er blevet genbrugt. 12 x 20min L (de 7 fra MAF), samt 6 x 20m RGB.

M101 tænkte jeg kunne blive et offer, men skiftede hurtigt over til Eris og M1.

Men lidt blev det dog til, 3 x 20min L, 5 x 20min RGB. Dog beskåret noget da der var noget “snask” der ikke ville væk (hint LASER lys). Resterne af sattliler må man så leve med, det kraftigest spor er en Iridium.

Så jeg takker for lån af den mørke himmel og det gode vejr, samt det fine samvær.

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Du fik da noget med hjem at arbejde på Michael, Thumbs%20Up Takker for lån af anekset. Lige et billed af M-45 3 expo af 20min Qcam 8, godt med skit på både chip og linser, det var en test, da min guide ikke ville køre ordentligt, men det hjalp da Heine kom hjalp mig, tak til ham.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Han kan ski noget med PHD guide ham Heine Thumbs%20Up Udemærket M45 Finn, fin guide med 20 min subs.

Det er godt nok et par produktive aftener MS, de er flotte, dejlige bløde stjerner, og mand, en flot M1 Shocked, sådan….

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

En god M45 der Finn, og du skal være velkommen igen til næste år 🙂

Heine er jo en flink mand, som også er en dygtig en af slagsen. Så fint at han kunne hjælpe dig.

Takker Tommy, der ligger nu også mange timer bagved den M1 (totalt en 61 timer indtil nu).

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Så er jeg igang med at kikke på hvad der lige kan hives ud af min Nikon D90… Lørdag nat blev den sat på et fotostativ med en AstroTrac på, ganske vist er det noget med at sætte op via et polskop – som jeg ikke er vildt god til – så endte det da med brugbare billeder.

Linsen der blev brugt var en Tamron 18-300mm zoom linse, låst på 18mm. F-forholdet var sat til 11, og tiden blev bestemt ud fra: mon ikke det er på tide at skifte !

Korteste endte så på 64 sekunder, og længeste blev på 790 sekunder.

FOV er på: 73,72 x 49,11 GRADER !!!

Allerførste frame var “rigtigt” god:

214 sekunder med drevet sat til sydlig halvkugle !!

Også skulle M45 have en tur, men ved 18mm dækker jo en anelse mere:

Og link til fuldstørrelse: Stor

Det er så 1437 sekunder fordelt på 5 frames.

Næste bliver Orion…. Der er 5475 sekunder på 13 frames fra 64 til 790 sekunder.

Men i skal da ikke snydes for Orion uden tracking:

548 flotte stille stående sekunder er der gået på dette skønne foto.MStauning2009-09-21 15:11:03

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Så har jeg fået sammensat lidt fra M42 billederne.

Det blev desværre ikke til særligt mange sekunder, da mange frames led af et blåt skær fra et telt:

Men 1897 sekunder havde ikke det blåskær, hen over M42…

Link til stor: Stor

Og her et udsnit af 1 frame a 790 sekunder:

steffan
                  • Giant

Hej Michael,

De er flotte de billeder der.

Imponerende M01 – og voldsomt at der er tale om 61 timer!

Mvh Steffan

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nu er den M01 kun en “mellemtid”… Der mangler NIR og UV, samt nogle lidt længere L frames, også ville jeg gerne have en god del SII og OIII af den også..

Men tak for rosen.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Fotte billeder Thumbs%20Up. Kan se i har haft et par fine nætter derovre.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Ikke et par men hele 3 nætter Tongue

Du kan ikke blive ved med at gemme dig på øen Jesper – jeg har skrevet dig op til næste år…

Nightsky2009-09-21 18:57:31

morten.brix
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej MS

Du har da ret godt styr på den astro-track. Det bliver et spændende projekt at følge. Nice

Dine andre billeder er også ret gode dog syntes jeg at M1 virker kunstig på en eller anden måde?????????????????

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Tak Morten – Jeg tror det er mit forsøg på at holde “normale” farver, trods en del Narrowband data..! Også det faktum at meget af farverne er lavet med tre forskellige kameras, så en G2V måling hjælper ikke!

Dog skal jeg have lært at sætte den AstroTrac bedre op, der er noget drift (faktisk en god del, men med 63″ pr pixel ses det ikke 😉 )

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Fantastiske billeder Michael ! M1 er meget flot og de galakser er også rigtigt gode. Hvilket udstyr har du brugt?

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Flotte bilder, Michael! Spesielt M1 likte jeg godt! Thumbs%20Up

Takk for fint samvær på MAF også, det var hyggelig!

Mvh,
                                Bjørn

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Takker og lad os starte med toppen og nedefter:

M01:

Lum, noget RGB, Ha og den smule OIII der er er optaget med – CGE800 f/6.3 til f/6.7 Sbig ST-2000xm med CFW-10 filterhjul og Astronomik filtre dele er guidet med AO-7 men det meste med AO-8.

RGB: Takahashi FS-60 f/6.2 med Starlight Express M8C med Orion IR/UV cut filter piggyback på CGE800, samt Takahashi FS-60 f11,8 Nikon D90 på CG5 og sidst med ikke mindst CGE800 f/6,3 Orion StarShoot 1.

Eris:

CGE800 f/6,7 Sbig ST-2000xm Astronomik Clear filter, guidet via intern guider.

M74:

Lum – CGE800 f/6,7 Sbig ST-2000xm Astronomik L-filter, guidet via AO-8.

RGB – FS-60 f/6,2 piggyback på CGE800, Orion IR/UV cut filter guidet via AO-8’s “mount bump”

M101 – Som M74.

Widefield:

Nikon D90 umobbet – AstroTrac TT320 tracking – Manfrotto stativ og fotohoveder.

ISO 800 brugt til alt.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Lidt fra MAF ! STORE billeder !' er lukket for nye svar.