› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › lidt fra i nat 5.- 6. august
- Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af viggo. This post has been viewed 62 timest. This post has been viewed 62 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. august 2014 kl. 13:43 #120250
lindhardDeltager- Super Nova
Vejret viste sig fra sin gode side i aftes, så jeg gik ud ved midnat, da Månen var næsten forsvundet.
Jeg greb ned i stakken og fandt nogle søgekort for Sagitta og Aquila og gik i gang med 14” og et 21 mm okular. (175x) plus et par andre.
M 71 er et fint sted at begynde, og hoben var nem og klar, der var ingen dis, så den stod skarpt i feltet.
Lidt derfra – ved Gamma Sagittae (spidsen af pilen) er en stjernegruppe kaldet Leiter 4, som jeg læste om i Sky & Telecope for nogle år siden og havde på listen.
Gruppen var nem at finde med en rødlig stjerne og en bue på 6-8 stjerner ud derfra. Det er ikke andet end en figur, fundet af en tysk amatør, der er ingen fysisk sammenhæng, så vidt jeg ved.
Så fandt jeg NGC 6905, en planetarisk tåge, som ligger lige over grænsen til Delfinen.
Den er ca 45” i diameter og mag 11. Den er nem at finde, en stor grå plet mellem to stjerner.
Lidt derfra så jeg NGC 6886 en planetarisk tåge, som er ca 10” i diameter og mag 11.5.
Den ligger mellem to stjerner af samme mag som hjørnet i en retvinklet trekant og kræver en del forstørrelse, før man kan se at den er en lille plet og ikke kun en stjerne. den skulle have to “udvækster”, så den minder om Saturn, men det kunne jeg ikke se, selv ved større forstørrelse.
Et stykke under 6886 fandt jeg en anden planetarisk tåge NGC 6879, som er 8” i diameter og mag 12.5. Det kræver lidt arbejde at finde tågen. Gå ud fra stjernen 15 Sagittae og gå 1 grad mød øst-sydøst. Der er en gruppe stjerner mag 6 – 8 som laver en trekant – et juletræ – hvis spids peger på en stjerne mag. 7.
(spejlvendt)
Denne stjerne er den sydligste i en “ruder” eller drageform som ligger ned. Toppen af dragen vender mod vest og ca 5’ fra den vestlige stjerne ligger tågen. En lille stjerne som forbliver uskarp.
Lidt fra 6879 så jeg endnu en planetarisk tåge IC 4997, som er 2.5” i diameter og mag 10.5.
Stedet er nemt at finde og tågen er den østligste “stjerne” af tre, som danner en åben trekant, en “skål”. Den er meget lille, men forholdsvis nem at se.
Jeg ledte så efter en lille kuglehob Palomar 10, som ligger i nærheden af hoben Collinder 399 (NGC 6802) “The Coathanger”. Pal 10 er 4’ stor og mag 13.2, så den burde være inden for kikkertens rækkevidde, men jeg så intet, selv ikke bortvendt syn hjalp noget her. Den må jeg prøve en anden gang.
I Aquila fandt jeg først den røde stjerne V Aquilae, som er variabel. Det er en rød kæmpe, og den er tydeligt orangerød i okularet.
Så ledte jeg efter flere planetariske tåger. Først var det NGC 6751, som ligger et lille stykke fra V.
Den er 26” i diameter og mag 12. Den ligger mellem to svage stjerner og var forholdsvis nem at finde. Den bliver en skive ved stor forstørrelse.
De kunne også være noget for fotograferne. Her er Hubbles billede.
Derefter var det NGC 6790, 4.5” og mag 10.5.
Den er ikke stor, men ret nem at finde. Den ligger sammen med en lidt svagere stjerne i en figur, som minder om et stykke pizza. Figuren er nem at finde i feltet og tågen er en lille skive ved stor forstørrelse.
NGC 6775 er en åben hob – eller måske bare en gruppe stjerner uden fysisk sammenhæng.
I feltet er den delt i to en gruppe på syv stjerner i øst og en gruppe på ca 20 stjerner i vest. Det hele fylder ca 15’. Nogle mener at have set en “dis” af svagere uopløste stjerne bagved, men det så jeg nu ikke.
Lidt under 6775 så jeg efter den planetariske tåge NGC 6778, 21” i diameter og mag 12.5, men den kunne jeg ikke se, selv om den skulle være en udstrakt plet allerede ved 87x. Et OIII filter skulle hjælpe, men det gjorde ingen forskel her.
Der jo meget mere at se i området, der er nok til mange aftener endnu – og det er jo sommerferie…
Kig selv – gider du ikke lede efter dem, så brug Go To.
Billeder og kort har jeg hugget rundt om på nettet og i Sky & Tel.
mvh
Lars6. august 2014 kl. 17:44 #120263
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Lars.
En fornøjelse. Fine søgekort og beskrivelser. Og så pædagogisk.Lige mine favoritobjekter: Planetariske tåger. De er visuelt meget forskellige. Samtidig er de ikke helt nemme at støve op. Så spændende at “hunte down”.Som du nævner er et OIII filter en stor hjælp ved de helt små ( diameter ). Filteret har jeg selv haft glæde af.Desværre mangler jeg en enkelt fra din liste, så det må jeg gøre noget ved.mvh Viggo -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'lidt fra i nat 5.- 6. august' er lukket for nye svar.