› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Lidt fra arkiverne
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af max. This post has been viewed 82 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2009 kl. 10:02 #26648
max- Nova
Her er så lidt fra arkiverne og dengang der stadig fandtes klare nætter, hvis der
nogen kan huske så langt tilbage, ak suk…
Ville egentlig have ventet til jeg havde lidt mere at vise frem men det lader til
at have ganske lange udsigter i disse gråvejrs tider.
De kraftigere stjerner er kommet til at se lidt sjove ud med disse takker rundt om.
Synes ikke at jeg har bemærket det så tydeligt tidligere på nogen af mine billeder.
Måske er det på grund af lidt dug på linsen eller lidt dis i atmosfæren.
NGC7023 (Iris) har været vist flere gange her på forummet i closeup og meget
flottere end jeg kan gøre det med den lille 70mm.
Men her har jeg så prøvet alligevel for at se hvordan det blev i widefield.
NGC752 Hoben i Andromeda dækker et ret stort felt på ca. 50 bue minutter og
egner sig lidt bedre til widefield. Der ligger en del svage små galakser i baggrunden
som det er svært at opløse med den lille linse. Måske det kunne være
en udfordring at prøve for teleskoper med større åbninger.
Har brugt TS IN70ED med mit Canon på iso800 og stakket i DeepSkyStakker
samt processeret med DPP og PhotoPlus.
NGC752 eksponering : 3x5min + 4x8min + 2x10min + flat og darks.
NGC7023 eksponering : 4x5min + 5x8min + 2x10min + flat og darks.
NGC752Stor udgave:NGC7023Stor udgave:VH. Max14. november 2009 kl. 10:29 #26650
niveDeltager- Super Nova
Hej Max
Gode billeder som altidDen NGC 7023 har jeg også i tankerne .
Når du laver dine flats , hvordan gør du det , hvorlang ekspotid bruger du og hvilken iso ? .Ja det ville være godt med med lidt STJERNER igen .14. november 2009 kl. 13:22 #26655
max- Nova
Hej Niels og tak for svaret.Mine flats har jeg lavet i dagslys mod et stykke hvid lamineret bordplade jeg
havde liggende. Med Canonen sat til ISO 100 og ca. 1/25 sec. eksponering.
Håber også at vejret lader op til en masse klar himmel så vi kan komme i gang igen.
Og så må det være forbudt for alle at købe nyt grej, som skal ud og testes,
det næste lange stykke tid.
VH. Max
14. november 2009 kl. 16:13 #26659
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Max.
Din Iris er rigtig flotBare fordi den er blevet postet mere close up, behøver den ikke, at være flottere. Fedt widefield billede af den
Bare gi´den masser af tid næste gang – de støvbånd er svære, at gengive på en tilfredsstillende måde synes jeg . Men med rigtig lang tid kan den blive virkelig spektakulær i widefield.
MvhmichaelMichael Bertelsen 2009-11-14 15:49:51 14. november 2009 kl. 18:18 #26667
max- Nova
Tak for svaret Michael.Synes jo også selv at det er meget sjov at se de forskellige objekter lidt i perspektiv
selv om de tit bliver ret små som i widefield billederne. Men jeg skal da også en dag
have prøvet Iris med lidt mere closeup og min Newton.
Men det er rigtigt den Iris kan vist ikke få for meget eksponering.Jeg husker jo at du selv fik lavet et kanon billede af Iris med din Newton.VH. Max
Max 2009-11-14 17:23:12 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidt fra arkiverne' er lukket for nye svar.