› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Lidt for PST folket
- Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af jesperg. This post has been viewed 111 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
14. juli 2009 kl. 14:43 #18425
outlookDeltager- Super Nova
Alle der har en PST og som ikke er bange for at gĂ„ i gang og prĂžve noget nyt bĂžr lave en “stĂžrre kikkert” med etalon’en fra PST’en. Jeg vil ikke komme ind pĂ„ hvordan moddet laves for pĂ„ 2astro’s forum findes alt hvad der er vĂŠrd at vide for hĂ„nden.
Dette er blot for at bringe nogle erfaringer videre da det at sidde foran pc skĂŠrmen og se Solen pĂ„ nĂŠrmeste hold som man nĂŠsten ser med MĂ„nen er noget man ikke gerne vil vĂŠk fra igen. Og ja, nĂ„r man fĂžrst har Solen pĂ„ sĂ„ tĂŠt hold forstĂ„r man bedre hvorfor det er lettere at fokusere pĂ„ overfladen som Jacob var inde pĂ„.Nu fremtrĂŠder Solen som et objekt der er lettere at have med at gĂžre. Er man lidt trĂŠt af at se pĂ„ overfladen forlĂŠnger man blot eksponeringstiden og voilĂĄ sĂ„ trĂŠder protuberanserne frem i “lyset”, hvis der vel at mĂŠrke er nogen. De kan vĂŠre tydelige, men de kan ogsĂ„ vĂŠre blege og svage og i alle mulige former og stĂžrrelser selvom der er nogle generelle klassificeringer.
Man kan ogsĂ„ se gennem teleskopet selvom det ikke kan anbefales. Bare man ved hvad man gĂžr eller laver, sĂ„ er faren minimal. Og det er altsĂ„ mere spĂŠndende at se Solen inden for rĂŠkkevidde i H-alpha lys. Man vil ogsĂ„ opdage, nĂ„r man vil tage billeder, at nok kan man bruge diverse farve webcam’s i forskellige oplĂžsninger, men fĂžlsomheden og dermed graden af detaljer gĂ„r tabt i de billige “dimser” er nu min erfaring. Det ses pĂ„ disse fotos isĂŠr pĂ„ overfladen:
Og H-alpha udstyr er i forvejen ikke nogen billig investering, men Solen krÊver desuden ogsÄ et godt kamera a la The Imaging Source eller Skynyx, selvom jeg ikke synes at et Skynyx er 3 gange sÄ meget vÊrd som et Imaging Source kamera. SÄ et Imaging Source er det jeg vil kÞbe til formÄlet og det skal vÊre monokromt, da farvepaletten kan tilfÞjes senere under billedbehandlingen.
Herunder og billedet ovenover har jeg brugt mit Philips webcam og man ser at isÊr overfladedetaljerne gÄr tabt, hvorimod protuberanserne egentlig er fine nok:
Det er sammensatte billeder af fĂžrst et billede af protuberanserne og sĂ„ et billede af overfladen hver med deres eksponeringstid. Det er egentlig lidt sjovt at lege med. Og spĂŠndende er det sĂ„ at se hvor meget bedre DMK kamera’et er nĂ„r jeg engang fĂ„r det. Men nu vil jeg snart pĂ„ noget ferie og sĂ„ regner jeg med at postmand Per har en pakke til mig, nĂ„r jeg kommer hjem igen.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting14. juli 2009 kl. 20:28 #18429
jespergDeltager- Super Nova
Hvor stor forskel er der i exponeringen af overfladen kontra protuberanserne ?
Kan man regne med et bestemt forhold ?
Jesper G.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Lidt for PST folket' er lukket for nye svar.