Lidt ATM i de lyse nætters tid.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Lidt ATM i de lyse nætters tid.

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 426 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Nu da de lyse nætter er begyndt, er jeg ved at gøre klar til ombygning af observatorium, til en søjle med en EQ8 opstilling på toppen. På EQ8’eren kommer der til at sidde en Celestron 14 SCT.

Jeg har nu fået boret en topplade til søjlen, i kraftigt stål. Der er boret 3 stk 18 mm huller til de tre 16 mm gevindstænger der skal støbes ned i betonen. Tættere på centrum kan man se de huller der skal bruges til at montere EQ8’eren, inklusiv tap til justering af polretningen.

Pladen er ca 42 cm i diameter og 20 mm tyk.

Røret til søjlen kom der en flink mand og lagde af i sidste weekend (tak Jørgen!).

Røret er et orange kloakrør med en ydre diameter på 40 cm og en materialetykkelse på 12 mm. Længden er 190 cm, så det er rigeligt langt. Jeg skal nu have fundet ud af hvad der er den rigtige længde, med tanke for at kikkerten gerne skulle gå ned til horisonten. Jeg har faktisk fri helt ned til horisonten mod sydøst om i nordøst.

Røret er iøvrigt også et slående bevis på at man ikke bruger den slags rør til tubus. Jeg tror det vejer 30 kg.

Derudover pusler jeg med at polere et 6″ spejl (f/10) Af en eller anden grund er meget langbrændviddede spejle svære at få has på. Selve figureringen tager ikke mange minutter, men er svær at få på plads. Jeg har måtte returnere til sfære næsten 10 gange nu. Æv.

Også en platform til justering af prismekikkerter arbejder jeg på. Den er tiltænkt til justering med en lyskilde med parallelt lys.

Den mangler lidt arbejde endnu, og så måtte jeg lige redde den indenfor idag da den fik et par regnstænk.

mvh
      Jens

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Det ser spændende ud.

Jeg har altid undret mig over, at man køber kæmpestore solide monteringer for så at montere dem på tre små stænger.

Er det solidt nok? Skulle monteringen ikke stå fast på selvebundpladen? Jeg ved godt, at der skal finjusteres osv, men giver det ikke risiko for vibration mv., at opstillingen svæver i fri luft?

Nicolaj har i en anden tråd vist, at hans montering kan køre næsten en time uden guiding. Det er en paramount ME. Svæver den også i fri luft?

Såvidt jeg kan se på diverse billeder på nettet, så står den normalt direkte på pladen.

Det må da være bedre?

mvh
        Lars

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Opstillingen skal boltes solidt fast sammen med toppladen.

Toppladen kommer til at stå på 3 stk 16 mm gevindstænger med bolte og skiver over og under pladen. Derved kan pladen nivelleres helt præcist, og søjles kan på sigt tilpasses en anden /større ækvatoreal montering.

Her er prøvemontagen af EQ8 på toppladen:

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Jeg forstår godt, hvad du mener Lars, det kan virke underligt, at man

ikke lader hele fladen af monteringspladen hvile mod betonunderlaget.

Stålpladen har en stor styrke, men kan selvfølgelig give sig, men ikke

så meget, at dette vil have nogen nævneværdig indvirkning på

opstillingens drift og præcision.

En pladetykkelse på 20 mm giver en god stabilitet, men 30 eller 40 mm

ville selvfølgelig være bedre, men nok lidt overkill, da der vil være

andre ting, som kan påvirke driften i højere grad – fx. betonsøjlen.

Nu bliver betonsøjlen nok ikke højere end en meter, men man skal ikke

trykke ret hårdt på den før det kan ses på guidingen.

Vi lavede et forsøg for et par år siden. Vi fandt ud af, at vi ved at

trykke let på siden af på vores ca. 2,5 meter høje søjle kunne lave

fine korrektioner på deklinationen – men det var lidt træls at fastholde

det samme tryk på søjlen under en flere minutter lang eksponering

Vores base unit står i øvrigt direkte på betonen, men godstykkelsen af

vores bundplade er også kun 10 mm.

mvh

TorbenTorben Taustrup2015-05-11 06:56:51

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Hej Torben

Ja, det var netop det, der undrede mig. men jeg kan da godt se, at finjustering kan blive vanskeligere, når det hele bare hænger sammen.

Men hvis bundpladen bare er vandret i øst-vestplanet, må det vel være ok. Poløjden kan jo finindstilles på opstilingen.

mvh
              Lars

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Reelt set behøver søjlen overhovedet ikke være i lod eller vater for at kunne polaligne. Det gør det nemmere, men er ikke et krav.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Det er helt korrekt at selve ækvatorealhovedet kan kompensere for både lod og water plus nordretningen.

Dog syntes jeg det er lettere og mere “rigtigt” at pladen er i water. Desuden er det min plan at have den ene justereskrue stik syd, så der ikke er noget på pladen mod nord, hvor man ofte har håndkontrollen liggende.

Jeg har, måske desværre, en tendens til at overdimensionere materialerne en anelse. Pladen som er lidt over 20 mm tyk og godt 40 cm i diameter er rimelig tung, vel en 20 kg. Men så er den så også stabil. Søjlen kommer vel op på et ton eller deromkring. Jeg er lidt bekymret med termiske forhold med søjlen, men der er ikke så voldsomt meget jeg kan gøre ved det. Vi må se.

Jeg har en plan om at isolere søjlen med et par liggeunderlag, og også lægge et liggeunderlag eller måske flamingo imellem topplade og søjlen, så det kun er toppladen der står og udveksler varme med luften i observatoriet. Det må komme hen af vejen.

mvh
                  Jens

leif.hugo
                  Deltager
                    • Nova

Hej Jens

Jeg synes at du skal gå op i 20mm gevindstænger for at få det hele til at harmonere.

Min plade er 35cm i diameter og 12mm tyk – det ser rigtigt ud med 20mm gevindstænger.Leif Hugo2015-05-12 07:37:36

Anonym
                      • Nova

Hej Jens!

Super arbejde, som altid Thumbs%20Up

Hvor har du fået fat i stålpladen? Min er pt. i krydsfiner LOL

Mvh
                      Søren

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Jens

En lille opmuntring til dig. Hvis PVC-røret er 1,9 meter langt, så kan det

rumme ca. 210 liter. Med en massefylde på 2,3 vil vægten af betonen være

ca. 485 kg.

mvh

TorbenTorben Taustrup2015-05-12 12:27:29

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Lidt ATM i de lyse nætters tid.' er lukket for nye svar.