› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Lidemark Active Optics Guider
- Dette emne har 50 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1503 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2012 kl. 07:42 #88558
jesperDeltager- Neutron star
He he, jeg skal nok lade være med at eksperimentere med kraftige lasere her ved siden af landingsbanen . Det var mere princippet i det der interesserede mig. Altså om man på den måde kunne undvære bøjelige spejle og i stedet gøre det i software.
13. september 2012 kl. 09:18 #88563
norupDeltager- Super Giant
EDBBOB wrote: @ Norup
Hvis du finder artiklen, er jeg meget interesseret i at læse den.
Link til artiklen er tilføjet i indlægget der omtalte den.
Jeg tror den metode har nogen relevans også for amatører, i modsætning til høj-ordens adaptiv optik og laser-guidestjerner. Et EMCCD kamera koster omtrent som en bil, og er dermed inden for rækkevidde hvis man virkelig vil.13. september 2012 kl. 10:25 #88566
Frank LarsenModerator- Super Nova
MEGET interresant læsning – tak for det!
– men det kræver høj opløsning og pokkers meget lys og følsomhed. Mon man kan købe dekomisionerede EM-CCD’er fra de store observatorier…..Jeg har dog præsteret at optage speckles på mit teleskop med et DMK kamera – men det var en meget klar stjerne og metoden er derfor nok kun brugbar til stjernefelter med meget klare objekter. De svage vil forsvinde fuldstændigt i udlæsningsstøjen.
13. september 2012 kl. 11:04 #88568
edbbobDeltager- Super Nova
Tak Anton
Og ja Jesper. Det er virkelig også noget jeg har kringlet hjernen en del omkring. Ifm mit arbejde har jeg værktøjer til f.eks. at grid-warpe ét ansigt ind på film optagelser af en anden person, og selvom det er besværligt kan det lade sig gøre. Jeg tænkte på om man kunne gøre noget tilsvarende med stackede billeder, og har haft lidt held med Månen. Så fandt jeg ud af at Registax gjorde lige præcist det jeg prøvede at lave. Ok jeg startede også for mange år siden med at programmere mit eget 3D animations program, indtil jeg faldt over nogen som havde lavet et program allerede (3Dstudio ver1 til DOS).
Med deepsky, gik det langsomt op for mig at seeingen jo bare tværer ud, når man kommer op i tid. I starten tog jeg DSLR billeder på en flimsy trefod til 100,-, og der var jeg oppe på 2-3000 Raw filer til et billede, så jeg er ikke bleg for at stacke store mængder data, men efter at have fået guiding op og køre, var jeg lidt kommet væk fra idéen, som i øvrigt sled ret meget på mit stakkels kameras spejl.
Nu får jeg helt blod på tanden med at prøve igen
Vh
Morten
EDBBOB 2012-09-13 11:05:27 8. februar 2013 kl. 10:13 #96891
henrik.schneiderDeltager- Nova
Nu er det da vist længe siden vi har fået en update på dette vildt spændende projekt.
Er der noget nyt?
8. februar 2013 kl. 21:50 #96924
Frank LarsenModerator- Super Nova
Ja, men kun lidt. Jeg har desværre været arbejdsramt i svær grad.
Jeg har forsket lidt i det optimale refleksfrie Billige filter til glasset og valget er faldet på Hoya hmc uv filter. Det har en transmission på over 99% dokumenteret.
Derudover tegner jeg på dimsen ind imellem og iterere med min chef.
Mine foreløbige tests har dig vist at det poreplastmateriale jeg ville anvende ikke er lystæt nok til at bruges til at optage flat med i morgenlys så jeg nu på vej over i en ren alu løsning, men det kræver gentænkning for at spare vægt.
Det har også vist sig umådeligt svært at finde guidestjerner klare nok og jeg er derfor nødttil at indbygge et bedre system end det sædvanlige pickup prisme. Jeg har indkøbt et lodestar guidekamera som skulle være noget mere følsomt end det Dmk21 jeg hidtil har brugt. Men vejret har ikke været med mig.Men projektet lever i bedste velgående og et af projekterne er at få elektronikken ned på et enkelt print samt testet den toaksede udgave. Pt. Kan jeg godt guide på begge akser, men dec er så sædvanlig st4 på monteringen. Det virker iøvrigt rigtig fint at lade LAOG “nudge” teleskopet i RA undervejs men vil alligevel øge bevægelsen noget.
Her er en udgave, men den er siden modificeret noget:
FrankLarsen 2013-02-10 03:55:21 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lidemark Active Optics Guider' er lukket for nye svar.