Lidemark Active Optics Guider

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Lidemark Active Optics Guider

• Dette emne har 50 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 1500 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Så er prototypen på en singleaxis Active Optics Guider færdig inkl. controller software.
      Den er ikke fantastisk – men jeg tror den kommer til at virke efter hensigten.

Princippet er at dreje et stykke optisk glas langs dets planeoverflade og omkring en akse parallel med teleskopets RA akse.
      På grund af glassets tykkelse vil det resultere i et lille offset af det lys der går gennem glasset. Ved at sætte glasset på en lille stepper kan jeg dermed offset stjernerne på min CCD meget præcist og hurtigt i RA retningen.

Her er grundkomponenterne – en Meade OAG, en plade med hul i, en klods der kan fræses i, steppermotor, et træplast rør med 4mm hul i og et 54mm UV filter.

i rørets ende blev der skåret en slidse og UV filtret der var fjernet fra dets fatning blev limet i slidsen. Røret havde desuden fået isat en lille skrue så røret kunne fastgøres på steppermotorens aksel.
      Akselen havde iøvrigt fået slebet en flad side.
      I poreplast pladen har jeg udfræset/boret så der er dels er hul igennem men også er plads til motor og UV filter.

Alupladen passer på SCT’siden af OAG’en istedet for omløberen. Det krævede dog liiige en spacer af elektrikertape for at undgå at den blev løs.
      Pladen med OAG fæstnes så på plastklods med 4 skruer og på den anden side af plastklodsen har jeg monteret en T2 flange.

Her i profil – samlet byggelængde svarer omtrent til det mellemrør jeg normalt har på mit kamera når jeg anvender Celestrons F/6.3 reducer.

Her ses LAOG’en sammen med styreelektronikken. Styreelektronikken har automatisk centersøg ved opstart (primitiv uden feedback) og har USB interface til at sætte steprate hvis nødvendigt. Lige nu har jeg sat den til 8ms pr. u-step – hvilket er sidereal ved f=2200mm.
      Hvert step bliver ca. 0.18pixel

Under mine indledende tests har jeg opdaget to væsentlige problemer:
      1. u-steppene har ikke samme størrelse
      2. der er lidt vibrationer når man holder den i hånden.

Hvor meget det kommer til at influere vil vise sig.

Jeg håber at kunne have firstlight i morgen aften hvis vejret ikke driller for meget.
      Eneste jeg mangler er et stik så jeg kan koble min GPUSB til enheden.

FrankLarsen2012-09-10 02:54:57

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Spændende !

Er det rigtig forstået, at din steppers akse er koblet direkte ind på glasset, som derved roteres?
        Det vil i givet fald ikke kunne benyttes som en endelig løsning, da akserne på de min 2 steppere ikke vil være samme…
        Men det er jo selvfølgelig fint til at prototype med bevægelse i 1 akse.

Jeg ville montere plan-glasset i en linse-celle, som er formet som en trekant, med en cirkulær udskæring til plan-glasset.
        I hvert spids af trekanten vil jeg bore et hul hvori deres skæres et fint gevind.
        Stepperene skal så have monteret en gevindstang, der passer til dette gevind, direkte på deres akser.
        Dette vil fastholde linse-cellen langt bedre og vil give en yderligere stor udveksling (1 omgang bevæger linse-cellen 1 mm eller mindre – afhængig af gevindet).
        Spørgsmålet er så om stepperne er hurtige nok, både i direkte bevægelse, men især i en frem-og-tilbage bevægelse (retningsskift).
        Det kan til en hvis grad kompenseres ved at gøre plan-glasset tykkere, men det har også sine ulemper (forøget chromatisk abb.)

Lars Malmgren2012-09-10 03:28:46

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Lars

Jeg er helt med på hvad du mener. jeg vil dog erstatte det ene hjørne med en kugle. Jeg valgte denne simplere udgave fordi den var nemmere at bygge på kort tid. Og principielt er det jo ikke nødvendigt at guide i Dec hvis man har en fast opstilling som jeg hvor polalignment kan tunes.

Jeg tror nu nok at stepperne er hurtige nok.

webweichel
          Deltager
            • Nova

Det ser rigtigt spændende ud og god ide at starte simpelt med én akse, så er det jo også meget nemmere at fejl søge og optimere. Bliver spændende at høre hvordan det virker!

du kan vel også opnå to akser ved blot at dublikere den du har nu, roteret 90 grader.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Michael

Man kunne godt dublere, men så kræver det meget backfocus og du får to ekstra glasflader med tab og risiko for komplicerede reflektioner. Men som en første simpel prototype på en toakset kunne det være løsning.

Jeg forventer dog at det vil være tilstrækkeligt bare at relaye ST4 signalet til dec aksen direkte til teleskopet.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Det er for vildt!!! – jeg kan ikke få armene ned. Billeder følger når jeg har sovet — men 10Hz guidning på mag 8.6stjerne ved F10 og 3m brændvidde ====> runde stjerner og psyko opløsningYEEEEESSS!

mikael_joe
                Deltager
                  • Super Nova

Spændende at høre Frank 🙂

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

FrankLarsen wrote:
                    Det er for vildt!!! – jeg kan ikke få armene ned. Billeder følger når jeg har sovet — men 10Hz guidning på mag 8.6stjerne ved F10 og 3m brændvidde ====> runde stjerner og psyko opløsningYEEEEESSS!

Thumbs%20Up Clap LOL StarStarStarStarStar
                    Clap

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

FrankLarsen wrote:

Det er for vildt!!! – jeg kan ikke få armene ned.  Billeder følger når jeg har sovet — men 10Hz guidning på mag 8.6stjerne ved F10 og 3m brændvidde ====> runde stjerner og psyko opløsning<font size=”7″>YEEEEESSS!

Vi vil se billeder!!!!

Thomas, Bornholm

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja:

“Wakie Wakie!”

Det lyder virkelig spændende Frank. Vi venter alle med tilbageholdt åndedræt på billeder og beretning.

Vh

Morten

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Til lykke med det, men billeder må vi få se.

Mvh,
                          Bjørn

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Jajaja jeg skulle lige sove og på arbejde – her er de første billeder optaget med hjemmebrygget Aktiv optik:

Træerne vokser naturligvis IKKE ind i himlen og der er da nogle problemer – primært at monteringens bevægelser er ca dobbelt så store som det jeg kan følge med LAOG’en ….. ved 3m brændvidde! – men en fwhm på 2.4″ på 270sekunders eksponeringer i primærfokus på en gammel 12″ F/10 SCT er vel ikke så ringeTongue

Jeg lavede lidt forskellige optagelser – den tekniske firstlight var et stjernefelt guidet på en mag 4.3 stjerne – det har jeg ikke kigget så meget på idag – det var mest til tuning og fokusering af kameraerne.

Men senere da jeg havde fået styr på systemet og fundet ud af kalibrere PHD (som brokkede sig over at stjernen ikke flyttede sig nok) fandt jeg en mag 8.6 stjerne i M101 (edit: M33 som Thomas jo påpeger nedenfor) og den kunne PHD snildt guide på med 1/11s eksponeringer på DMK kamera. Jeg satte så update raten til 0.1s og fik dermed 10Hz guide pulser ud gennem GPUSB’en og ind på min Arduino som så tiltede planglasset med konstant hastighed i den tid guidepulsen varede.
                            Hoved kameraet – mit 4Mpix Artemis CCD kamera – optog så i binning 1×1 i 270sekunder.
                            Jeg optog tre billeder.
                            1. Ingen guidning – kun LX200 tracking med PEC slået til
                            2. PHD guider LX200 direkte via ST4 (10Hz)
                            3. PHD guider min LAOG via ST4 – jeg griber IKKE ind når endestop nås.

En sammenligning af et identisk udsnit fra hver af de tre 270sekunders eksponeringer ses herunder. Billedet længst til venstre er uguided og det længst til højre er med LAOG ved 10Hz:

Billedet er nedskaleret – men fuld opløsning findes her:
                            LINK

Billedet taler for sig selv – LAOG er i den grad de to andre billeder overlegne og der er plads til forbedringer idet mountet tog sig nogle udflugter ud over de ca 10 pixel i amplitude som jeg kan spænde over.
                            En pudsig ting iøvrigt er at LAOG billedet faktisk generelt har STØRRERE FWHM end det standard ST4 guide billede – til trods for at konstrasten tydligvis er væsentligt større og stjernerne ikke flyder sammen. Det skyldes at i det standard guidede billede er stjerne profilerne mere spidse end i LAOG’en – så det er fordelingen af lyset der er anerledes på en eller anden måde.

Det gik jo meget godt – fine næsten helt runde stjerner – så mon systemet kunne trække en 600sekunder (10minutter) frame.
                            I denne test hjalp jeg til forstået på den måde at jeg guidemanuelt på plads når LAOG ikke kunne nå – i praksis betød det at jeg trykkede en eller to gange på guide tasterne på håndkontrollen hver minut eller så (hvergang de dårlige tænder på tandhjulene kom i indgreb).
                            Dette kan jeg snildt automatisere så LAOG’en selv rykker lidt på teleskopet når det er nødvendigt.
                            Jeg har så godt polalign at jeg ikke har noget videre dec drift på 10minutter – det kan anes, men 10 min subs passer mig fint så det kan altså ikke overtale mig til at lave DEC akse til LAOG’en når jeg kan få så fint et billede som dette her:

Når I vurderer billederne så hav i baghovedet at brændvidden er 3m og det er en gammel klassisk SCT – så stjernerne vil altid lidt store.
                            I det sidste billede hvor hver pixel er 0.5″ har jeg målt fwhm til ca 2.5″ – det er da vist seeing limited efter dansk standard.

Det er muligt I andre ikke er imponeret – men jeg er i ekstase – alle planer om at købe nyt mount/teleskop er HELT væk nu og investeringen på ca. 500kr må siges at være en success – indtil videre.

Jeg prøver at modne designet lidt de næste dage – men tager den med på MAF starparty og har kamera med også – men ingen kikkert og opstilling så hvis nogen vil afprøve den så er jeg frisk.

FrankLarsen2012-09-12 09:56:03

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Frank.

Hold da op!!! Jeg slår flikflak rundt i rummet, og på loftet, på dine vegne

Specielt forskellen fra det guidede billede til AO siger da det hele! Jeg synes træerne er tæt på himlen.

Tillykke med resultatet. Jeg fatter stadig ikke ret meget af din styring i praksis, men det må du jo holde et foredrag om på et tidspunkt.

Vh

MortenEDBBOB2012-09-11 15:44:46

paul
                                • Nova

Meget meget spændende projekt du har gang i…og stort tillykke med at det virker. Der kan ikke være ret mange amatør astronomer i vores solsystem og måske galakse med der har lavet og ikke mindst er lykkes med at lave AOG.

Det fortjerner et par klapsalver

Hvornår er du klar til at tage imod ordrer

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Desværre fatter jeg ikke meget af systemet, men det fa….. godt ud, de svage stjerners opløsning er vejen frem, du må lave en ‘gør det selv’ pdf til os uvidende på området 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Lidemark Active Optics Guider' er lukket for nye svar.