LEVERING SERVICE

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER LEVERING SERVICE

• Dette emne har 152 svar og 45 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af mortenb. This post has been viewed 5425 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 153 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Thomas wrote:

. Alle varer skal være kontrollerede inden de når forbrugeren så varer med målbare fejl ikke når ud….

Den bliver nok svær at efterleve. Så skal forhandleren jo alle ting ud af alle kasser og teste med avanceret udstyr. Det tager alt for lang tid og kommer til at koste alt formeget. Man må gå udfra at det er leverandøren/fabrikken der må sørge for kvalitets-sikringen.

Desuden TROR jeg slet ikke at Lyra har alle vare mellem hænderne. Jeg tror at min flextube blev leveret direkte fra leverandøren til mig. og så kan man jo ikke kræve at den skal være gennemtestet. Forestil dig iøvrigt hvad det ville gøre ved leveringstiden, hvis en vare først skal bestilles og så testes. For atter at blive pakket ind og sendt ud.

Så er man utilfreds med kvalitet, så må man skifte mærke og ikke nødvendigvis forhandler. Desuden tror jeg nok at de fleste forhandlere vil droppe et specifikt mærke, hvis det er normen at de skal byttes både 2 og 3 gange.

Jeg må indrømme at jeg også stiller mig en smule uforstående overfor de kommentarer der er her.

For det første skal man huske at vores forhandlere er FORRETNINGSMÆND. Dette skal bestemt ikke ses i et negativt lys. Det er bare et faktum.

Så selvom at begge Henrikkerne, Mogens og hvem vi nu ellers har, alle sammen sandsynligvis er amatør astronomer “udenfor arbejdstiden” og interesserer sig meget for dette felt, så er de alle sammen helt sikkert interesseret i at der ikke kommer røde tal på bundlinien. Og det er vi forbrugere også! (Så lukker biksen!! Wink)

Ligeledes mener jeg da helt sikkert også at alle forhandlere, mellemled etc. har ret til en smule fotjeneste på salget. Hvor meget denne fortjeneste skal være på, er en temperementsag.

Men for lige at kommentere på Thomas indlæg, så er jeg helt enig. Jeg er sikker på, at når man modtager en vare med en tydelig defekt, at man så tænker at det kunne da lige have været undgået hvis forhandler havde kigget efter. Og Henrik fra Lyra har da helt sikkert tid til at åbne kassen til lige præcis MIN vare og kigge efter.. Men hvad med Michael S’, Mortens, Thomas etc. Det løber hurtigt op.. Til sidst bliver Henrik og Jeppe nødt til at ansætte en større skare af mennesker til at efterchecke alle disse varer, hvilket i sidste ende betyder længere leveringstid og dyrere varer.

Og hvad mener man egentlig med et eftersyn? Er det bare at åbne kassen og visuelt konstatere at det ser fornuftigt ud? Er det at åbne, tage op, pille justere og efterprøve? Eller skal Henrik/Jeppe simpelthen have teleskoper, kameraer og desilige med ud under nattehimlen og afprøve det der???

Jeg ved fra min egen tid i butik, hvordan det er at stå i den anden ende som forhandler. Der er meget få mennesker jeg har handlet med, som intentionelt giver en dårlig service/behandling. Men somme tider må man som forhandler desværre bare se sig nødsaget til at alle varer ikke kan blive solgt 100% toptunet. Og det ville jeg da som forhandler ikke se om værende min skyld. Det er jo trods alt mig der har solgt varen til kunden, ikke mig der har lavet den.

Det skal lige siges at jeg stod som mobiltelefonsælger i 6 år og hvis jeg skulle teste alle telefoner igennem, som jeg solgte, så ville jeg da ikke lave andet. Og igen, en mobiltelefon er væsentlig nemmere at efterprøve end et astrocam, teleskop og/eller montering.

Mht. til Henriks service, så skal jeg da lige nævne at da jeg købte det første teleskop hos Lyra, så var det nærmeste Henrik som ringede til MIG før at høre hvordan det gik med mit teleskop. Og tænk over det? Hvor mange firmaer kender i som yder kundeservice udenfor normal åbnings/telefontid.. Tror de kan tælles på en hånd!

Såååå gutter.. Slå koldt vand i blodet. Hvis i er utilfreds med servicen hos en forhandler, så handl hos en anden.

Som min gamle chef i Bilka skrev.. Kunden har altid ret……. til at vælge et andet sted at handle!!!

En yderst tilfreds Lyra-kunde!

MHansen2009-03-02 16:14:55

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hejsa

Lige en kommentar……

Der var en der skrev:

Producenten må da være den som skal være ansvarlig for at skidtet
        virker og er fri for fejl. Det er da fint hvis Lyra, Astro,
        Astro-optics, ABM Nortek o.l. tester udstyr inden de sender der ud af
        døren, men jeg kan ikke se, at de har ansvaret for, at en andens
        produkt virker.

Selvfølgelig har producenten et ansvar.

Men for dig som køber:

Det er ene og alene sælger der har ansvaret for at en vare er i orden
        og virker som lovet overfor køber.
        Som køber er man dækket ind af købeloven og det er
        sælger som skal udbedre evt. fejl og mangler, samt sikre at produktet har de lovede specifikationer.

Sælger kan så via sælgers aftaler vælge at få producenten, andet værksted osv. til at udbedre fejl og mangler. For køber er det fuldstændig ligegyldigt, det er og bliver sælger der har ansvaret.

Så ovenstående citat er fuldstændig forkert. Så jo det er forhandlerens ansvar at produktet virker.

Sælger har også ansvar for produktets sikkerhed m.v.

Et eks.: De berygtede vandhaner fra Kina som viser at have for højt et indhold at giftige metaller. Her forsøgte flere grossisteer og forhandlere at snige fra et ansvar, fordi de ikke kunne vide om kineserne overholdte reglerne. Det kunne de ikke.

PS. Min personlige mening er, at hvis jeg køber noget udstyr som f.eks. koster 20.000 kr. Så forventer jeg at forhandleren har foretaget en kontrol af varen inden den leveres til mig. Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser og ikke en komplet gennemgang. F.eks. en defekt motor på en montering til 20.000 bør være fundet af forhandler. Prisen vil bestemme hvornår jeg forventer en vis service.

Nightsky2009-03-02 18:00:16

thomas
          • Giant

Nightsky wrote:

F.eks. en defekt motor på en montering til 20.000 bør være fundet af forhandler.

Det tror jeg altså ikke du får nogen forhandler til. Så længe der er tale om massefremstillede varer så tvivler jeg på de nogensinde kommer ud af kasserne. Hvordan skulle en test af sådan en motor foregå? en PE kurve? det kommer til at blive nogle lange leveringstider, hvis forhandleren lige skal vente på klart vejr.

Det med at det er forhandleren der skal tage sig af reklamationen tror jeg vi allesammen er helt enige om. Forskellen er bare om det også er forhandlerens skyld at den nye kikkert kan se om hjørner.
          Thomas2009-03-02 19:53:07

Anonym
            • Nova

Nightsky wrote:

Selvfølgelig har producenten et ansvar.

Men for dig som køber:

Det er ene og alene sælger der har ansvaret for at en vare er i orden
            og virker som lovet overfor køber.
            Som køber er man dækket ind af købeloven og det er
            sælger som skal udbedre evt. fejl og mangler, samt sikre at produktet har de lovede specifikationer.

Så ovenstående citat er fuldstændig forkert. Så jo det er forhandlerens ansvar at produktet virker.

PS. Min personlige mening er, at hvis jeg køber noget udstyr som
            f.eks. koster 20.000 kr. Så forventer jeg at forhandleren har foretaget
            en kontrol af varen inden den leveres til mig. Selvfølgelig indenfor
            rimelighedens grænser og ikke en komplet gennemgang. F.eks. en defekt
            motor på en montering til 20.000 bør være fundet af forhandler. Prisen
            vil bestemme hvornår jeg forventer en vis service.

Hvor mange andre brancher checker produkter inden de sælger dem? Står BR og tager al deres legetøj ud af æskerne og checker om det kan dit og dat inden det kommer på hylderne? Er din kaffemaskine afprøvet af imerco inden du får den? Alene det, at købe noget i brudt embalage vil mange “almindelige mennesker” da slet ikke, uden at få et nedslag i prisen. Selvfølgelig har sælgeren ansvaret for at få lavet fejl osv hvis det forkommer, men det er ikke deres skyld hvis produktet ikke virker eller deres ansvar at gennemteste alle produkter de sælger.

Søren

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa

Jamen dog, havde ikke forestillet mig at nogen er uenige.

Hvis jeg køber en dyr vare som f.eks. koster 20.000 i dette
              tilfælde en montering. Ja så forventer jeg at forhandleren har sikret
              sig at motor virker. Ikke PE osv., men at der har været strøm til og at
              teleskopet kan dreje. HELT KLART ENDDA. Alt andet er i mine øjne en
              omgang sjusk. Hvorfor hulen skulle jeg købe ved en fohandler som ikke
              vil gøre dette. De skal da lave lidt for den beskedne skilling de tager i avance.

Hvis forhandleren ikke kan give sådan en service på en
              forholdsvis dyre vare, så har de i mine øjne ingen berettigelse. Så er
              det bare et fragt firma mellem mig og producenten, som ikke tilfører
              noget værdi og som derfor ingen berettigelse har.

Specielt i sådanne tilfælde med sådanne forbrugsgoder som man ikke lige kan køre ind til forhandleren og få byttet varen hos.

Helt ærligt, hvis det er holdningen hos købere så forstår jeg godt
              hvorfor vi ser så mange sager i bl.a. Kontant og Basta på TV. Man
              tigger jo ligefrem om at få dårlig service og evt. blive “snydt”. Jeg er er lidt chokeret over at i ikke stiller større krav til en handel. (Sammenlign venligst ikke med vare i legetøj forretninger, Imerco o.lign.)

Hvis jeg skulle og nok skal bestille en ny montering, så vil jeg
              endda sige til forhandleren at varen skal checkes inden afsendelse,
              eller får de ikke min ordre. Det samme med et dyrt okular, her forventer jeg godt nok også at man lige har checket at der ikke er synlige skader.

Hvis jeg købte en computer til eller TV til 20.000 vil jeg helt sikkert bede forhandleren om lige at sætte strøm til og checke at alt ser ud til virke, inden jeg tager den med hjem. Man kan altså sagtens få en ubrudt kasse udleveret i en butik og sammen med personalet sætte strøm til. Det vil spare både mig og butikken for besvær. I mine øjne er det altså logik for perlehøns.

Selv billige bil-telefoner kan få denne service på. Gå ned i tele-butik, vælg en mobil og bed ekspedienten tænde for den. Simpelt.

Sælger er da altså kun af en grund, at tjene penge. For de penge forventer jeg klart at sælger tilfører produktet en værdi. Det kan være service, kontrol og vejledning.

Lad mig lige slå fast. Jeg har ALDRIG haft problemer med at få denne service hos nogen af de danske astro forhandlere, men jeg har haft problemer med de tyske. Hvis det var tilfældet ville jeg købe et andet sted.

Så her er min opfordring: Gør forhandleren opmærksom på hvad du forventer og du er kommet et langt stykke.

Og jo, man kan også i Imerco få dem til at tage kaffemaskien ud og lige give den hurtig synlig inspektion, inden jeg tager varen med hjem. Endda kaffemaskiner til 300,- Det er altså helt almindelig service og normalt noget ekspedienten vil gøre på eget initiativ.

Nightsky2009-03-02 20:35:15

thomas
                • Giant

Nightsky wrote:

Endda kaffemaskiner til 300,- Det er altså helt almindelig service og normalt noget ekspedienten vil gøre på eget initiativ.

Det tror jeg sgu aldrig er sket øst for fyn. (uden der skal ligges noget ondt i det)

Hvis du bestiller et TV eller en vaskemaskine på nettet, så er der da heller ikke nogen der har åbnet dem. Al emballage er da ALTID ubrudt, ellers bør alle alarmklokker da ringe.

Men hvorfor vi ikke bare kan bestille fra fabrikken’s hjemmeside kan jeg godt undre mig over. Især når der er tale om bestillingsvare.

Jeg er enig med dig i at det ville være en god service, og at man sikkert kan få forhandlerne til det hvis man ønsker(kræver) det. Men man er nok lidt naiv hvis man ligefrem forventer det.

Thomas2009-03-02 21:37:30

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa igen

Madsen
                  Hvor mange andre brancher checker produkter inden de sælger dem?

Det tror jeg da de fleste gør i en eller anden udstrækning, selvfølgelig ikke ud i hver en detalje.

—————————————————————————–

Det må være et Ø fænomen. Måske er det også derfor de fleste sager i fjernsynet er fra Øen. Specielt utroligt naive huskøbere og personer som bestiller håndværkere.Wink

Af samme grund kunne jeg aldrig nogen sinde finde på at købe en vaskemaskine/fjernsyn på nettet, medmindre at der virkelig var penge at spare. Hvis jeg køber fra de store Internet butikker har jeg som regel også indstillet mig på at servicen er i bund. Det er jo netop en af grundene til at de kan sælge billigt.

Men jeg har dog også købt mange ting på Internet, hvor jeg har kunnet få den service at varen er kontrolleret inden afsendelse. Specielt USA har været fin. Alle har jo interesse i at alt er i orden.

En PC via nettet, f.eks. Dell kunne jeg også finde på, men ikke hvis det er vigtigt for mig at den virker fra start.

Heldigvis bestemmer vi jo selv hvor vi vil handle.

Selvfølgelig skal en butik/forhandler give god service i forhold til den pris som vi vil give for varen. I min del af landet er det en helt naturlig ting.

Eksempler:
                  Mit TV er testet i butik efter udpakning.
                  Mine PC’er og bærbare er testet i butik.
                  Mine DSLR’er er testet hos forhandleren.
                  Min nye El tandbørste blev tændt inden jeg tog den med hjem.
                  Mine bukser og skjorter er testet inden hjemtagelse.
                  Min Espresso er ikke testet, var sat 1800 kr. ned til kr. 250,-
                  Min batteri boremaskine er testet inden hjemtagelse.
                  Mine 2 monteringer blev testet inden de blev sendt.
                  Mine TV okularer blev pakket ud og checket for synlige fejl inden afsendelse
                  Ja selv en bog hos boghandleren er lige vendt og checket for skrammer.
                  Osv. osv. osv.

Bare få biksen til at gøre det. Det er derfor butikken findes og servicen er en del af den pris man betaler for varen, ALTID og det er faktisk næsten lov bestemt.

Omvendt hvis butikken ikke gør det, forventer jeg da et nedslag i prisen. Hvorfor skulle jeg dog gøre det gratis for butikken.

Nightsky2009-03-03 00:28:37

bobo
                    • Giant

Hva Fanden er der galt med jer??? Jeg vil under INGEN omstændigheder accepterer at modtage en kasse der har været åbnet, ligegyldig hvad. Og at en forhandler skulle bruge tid på det er jo helt gakgak. Nogle kunne endda fristes til at sælge demovarer som værende nye. Man må gå ud fra at der er en slutkontrol hos producenten, så skal man sq da ikke starte med en kontrol i næste led. Selvom en virksomhed har en ringe/manglende egenkontrol, så kan det aldrig blive forhandlerens opgave.

Og Lars. De mobil telefoner du snakker om, kan kun være en uden abonnement, for du får aldrig en sælger til at bryde plomberingen, på en tlf der er koblet til et selskab, før du har smidt pengene på bordet.

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej

Selvfølgelig skal jeg smide pengene på bordet, men inden jeg forlader butikken kan jeg bede ekspedienten om at tænde mobilen. Hvis der er fejl kan han få lov at bytte på stedet. It’s that simpel. Jeg har gjort det adskillige gange.

Og jeg fatter ikke at du er bange for, at en forhandler bryder emballagen for at checke om alt er i orden. Hvis du har så meget manglende tillid til forhandleren bør du slet ikke handle der.

At kalde det gakgak, syntes jeg er gakgak. Hvorfor tror du ellers forhandleren skal have en avance for. For ikke at lave noget?

Vi/jeg behøver ikke diskutere dette, vi kan handle hvor vi har lyst. Jeg prøver blot at give nogle gode råd som virker for det meste. Derfor vil jeg hermed stoppe i denne diskussion, da det åbenbart nemt kan komme til at ligne et skænderi og det bryder jeg mig ikke om.

soeren.vod
                        • Planet

Det eneste jeg kan komme i tanke om at have købt hvor forhandleren havde testet det inden levering er biler. Ellers har B&O fjernsyn, Acer bærbar, HP colour laserjet, Voss komfur, Vølund vaskemaskine, kaffemaskine, kogekedel osv osv ALTID været leveret i ubrudt emballage.
                        Faktisk vile jeg blive skeptisk hvis noget jeg havde købt var i brudt emballage, med mindre jeg som Lars Nightsky havde bedt dem teste det.

Er konklusionen ikke at de fleste – eller i alt fald mange – vil forvente en ubrudt emballage og at en forhandler dermed ikke kan kvalitetssikre et teleskop uden først at have aftalt det med kunden, eller omvendt at man som kunde skal bede om det for at forvente det?

Tonen i denne tråd har været ubehagelig lige fra det første indlæg, så HVORFOR IKKE LIDT MERE HVA’!?Ouch
                        Wink

Søren Vod2009-03-03 00:55:44

bjoern.andersen
                          • Main Sequence

Jeg må jo være meget naiv – når jeg troede at denne diskution kunne “bane vejen” for en dialog mellem astroforhandlerne og deres kunder, men det ser jo ud til at denne debat er havnet nede på gulvet i et supermarked.

Det gider jeg ikke deltage i, og må bare konstatere at forhandler/importørsystemet har fået det præcist som de ønsker, og at inger “rokker med båden” alle er glade, alle kunderne betaler det som “systemet” har prissat til, og ingen er kede af det.

Det må jo være konklutionen på dette, så man kan jo lige så godt lukke denne tråd,IKK Cry

mortenb
                          Deltager
                            • Super Giant

Problemet er jo opbygningen af systemet, hvilket jo også bevirker de absurde priser på noget af astro udstyret. Der er ganske enkelt mange led, der hver især lige skal have en del af kagen.

I Danmark har vi 2 hovedgrossister. http://www.meade.dk og http://www.abmnortek.dk . Fra disse købes eller udleveres langt hovedparten af alt astro udstyr i Danmark. Lyra køber begge steder, men vist primært hos ABM og måske fremover også TAK. Herudover er Lyra såvidt jeg kan se ved at opbygge et samarbejde med TS i Tyskland. Lyra KAN altså på sigt måske blive det tredje danske ben. Astro Optics køber vist hovedsageligt hos ABM og arbejder vist med at opbygge et par andre mærker. http://www.meade.dk er hovedagent for Meade i norden ( http://www.astrosweden.se/), men opretter direkte butikker selv og ditto har jeg på fornemmelsen for http://www.abmnortek.dk at de også har et nordisk agentur for Celestron ( http://www.rymdbutiken.com/). Sidstnævnte ligner iøvrigt Lyra hvad angår hjemmeside opbygning. Abn arbeJder til gengæld med et ekstra distributionsled både herhjemme og i norden iøvrigt. Begge har et bredt sortiment, der spænder over såvel astro, som jagt, som fugleobservation, altså diversificerede sortimenter. Vi kender dem jo nok mest fra astro siden.

Den mest effektive måde at få en kvalitets test af udstyret inden den når forbrugerne er altså hos disse 2 danske firmaer. Ialt fald når vi taler om de lidt dyrere emner, som ikke typisk, ligger på lager hos “formidlerne”, Lyra og Astro Optics. Men problemet med åbne emballager kræver selvfølgelig en form for autorisation fra fabrikkerne, altså et samarbejde om kvalitetsnormer. DET kan i sig selv være besværligt at få iværksat, hvis man selv (fabrikkerne) synes at det går strålende. Dvs. at fortjenesten rigeligt dækker de “få” utilfredse kunder.

Erik giver udtryk for at han altid tester de dyre optiker inden de sendes, selvom der også på det punkt har været enkelte kritiske røster. Jeg ved ikke hvad ABM Nortek gør, for dem har vi jo ikke rigtig “kontakt” med i det daglige. Men på dét punkt kunne formidlerne jo gøre en forespørgsel eller komme med en henstilling eller ligefrem forsøge at få en erklæring fra ABM Nortek om kvalitets politik.

Der er vel ingen der forventer, at ting i småtings afdelingen skal tjekkes for og bag, men man kunne måske sætte beløbsgrænse på f.eks. kr. 2000,-/3.000m-, eller ved komplekse produkter. Igen, det vigtigste er at FÅ en målsætning. Med tiden kan overliggeren så flyttes opad efterhånden som begrebet bliver en del af hverdagen.

Vedr. leveringstider er der mange, der f.eks har en målsætning der lyder i retning af:

Hvis ordren er inde inden kl. 12 afsendes den senest næste hverdag. Nogle lidt bedre, andre lidt blødere – men dog en målsætning !

Flere har beskrevet det engelske postvæsen som trægt. Det er jo en skam. Er der nogen, der har en forklaring på hvorfor ? For mange kinesiske produkter kunne det måske være en fordel at få DET hul udryddet.

mvh

MortenB2009-03-03 12:10:12

soeren.vod
                              • Planet

Hej
                              Bjørn skriver “diskussionen er landet på gulvet”
                              Jeg kan da godt forstå at forhandlerne blander sig udenom en tilsvinings-tråd som denne; De kan jo ikke vide at den er ved at udvikle sig. i en mere konstruktiv retning.

Men Lars Nightsky sagde jo noget interessant: “.. få biksen til at gøre det”
                              Få til betyder jo netop at Lars IKKE har en forventning om at de gør det af sig selv med mindre han ber om det, så der er da ikke nogen uenighed?

Morten’s idë om at det skal være udstyr over 2000 er da et forslag, men ikke godt. Min første kikkert fx. manglede et par dele. og der gik ret hurtigt en plastik dims i stykker.
                              Et dyrt stativ er der til gengæld ikke meget der kan gå i stykker på.

Hvis købte et dyrt kamera og Nikon’s forsegling var brudt ville jeg i alt fald ikke være mere tryg ved det af den grund. Tværtimod

Søren Vod2009-03-03 11:40:22

mortenb
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Søren.

Formuleringsmæssigt har vi alle forskellig tærskel, men:

Jeg tror, med enkelte undtagelser, at leverandørerne kigger med. Også selvom de måske vælger at blive væk. Men ellers er jeg ikke enig i din formulering om tilsvining. Tonen er nok udiplomatisk men hverken unuanceret eller står alene og kan slås op i almindelig dansk stavekontrol. Herudover har der været masser af plads til modindlæg. Faktisk finder jeg tonen befriende ærlig, også selvom jeg også får hug selv. Det synes jeg er ok. Hellere det, end at forblive i søvn tilstand resten af mit “astro indkøbs” liv.

mvh

holm
                                Deltager
                                  • Super Giant

Nu syn’s jeg da endelig vi er ved at nærme os noget som ligner noget konstruktivt..

Iøvrigt til info:

Jeg bestilte en Celestron Focal reducer hos Telescope Planet som var på bud til £116 og fik med det samme en ordre bekræftelse.
                                  Efter en uge rykkede jeg for den – intet svar. Dette fortsatte i ca. 10 dages med ingen svar overhovedet tilfølge. Til sidst måtte jeg true med bål og brand og svine dem til – så kom der pludselig liv..enkelte sætninger ad gangen men dog respons..pludselig havde de sendt varen – sagde de. Jeg rykkede efterfølgende et par gange og så dukkede varen op i lørdags.
                                  Men nu kommer det endnu mere groteske: De havde sende en Meade Reducer i stedet.!!
                                  Det konfronterede jeg dem med og det var de sørme da ked af men hvad jeg ville ha’ de skulle gøre..??..Right..!
                                  Den passer fint og jeg kan sikkert godt leve med at den måske kun er 90 % af Celestron’s, men hvorfor fan… indrømmer de ikke bare at der er sket en fejl og de ikke kan sælge Celestron til den pris og gir mig muligheden for at annullere ordren eller vælge en Meade..
                                  Meade’en kunne jeg så havde fået billigere hos Erik….Pinch

Holm2009-03-03 13:01:57

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 153 i alt)
                                • Emnet 'LEVERING SERVICE' er lukket for nye svar.