LEVERING SERVICE

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER LEVERING SERVICE

  • Dette emne har 152 svar og 45 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af mortenb. This post has been viewed 5423 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 153 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #11552

    mortenb
    Deltager
      • Super Giant
      Kære Mogens.

      Så vil vi glæde os til at handle hos dig – Mogens, hvis du tør .. altså, med os kritiske forbrugere Wink .

      Men når du nu lige er her .. kunne du, på positiv vis, forestille dig et leverandør samarbejde om at højne og forbedre de daglige udfordringer, eller har man kun sig selv ? Hvis man nu kunne blive enige om en samarbejdsform eller opsætte nogle fælles standarder eller i det mindste bare en målsætning på 1 års sigt ?

      Et fælles samarbejde om at få nogle samtaler med fabrikker/grossister om standarder ?

      Uden leverandør initiativer kommer vi jo ikke langt !!! Jeg vil påstå, at de leverandører, der først kommer med en “kvalitetssikrings erklæring” med en fast målsætning har en væsentlig salgsfordel.

      Har du en god idé Mogens ?

      mvh
      #11553

      thomas
        • Giant

        MortenB wrote:
        . Alle varer skal være kontrollerede inden de når forbrugeren så varer med målbare fejl ikke når ud….

        Den bliver nok svær at efterleve. Så skal forhandleren jo alle ting ud af alle kasser og teste med avanceret udstyr. Det tager alt for lang tid og kommer til at koste alt formeget. Man må gå udfra at det er leverandøren/fabrikken der må sørge for kvalitets-sikringen.

        Desuden TROR jeg slet ikke at Lyra har alle vare mellem hænderne. Jeg tror at min flextube blev leveret direkte fra leverandøren til mig. og så kan man jo ikke kræve at den skal være gennemtestet. Forestil dig iøvrigt hvad det ville gøre ved leveringstiden, hvis en vare først skal bestilles og så testes. For atter at blive pakket ind og sendt ud.

        Så er man utilfreds med kvalitet, så må man skifte mærke og ikke nødvendigvis forhandler. Desuden tror jeg nok at de fleste forhandlere vil droppe et specifikt mærke, hvis det er normen at de skal byttes både 2 og 3 gange.
        Thomas2009-03-01 11:55:50

        #11556

        Astro Optics
        Deltager
          • Main Sequence

          Kære Morten,

          Kan godt se det fra din side.

          Men, vi forhandlere er konkurrenter. Og noget af det vi kan konkurrere med – ud over priserne, er vores service.

          Jeg har solgt Celestron siden 1997. Først direkte import fra Celestron i USA. Så via David Hinds i England 2003, da alle scandinaviske forhandlere skulle købe derfra. (I den periode, fra 1997-2006 var det normalt at efterse- / tilbyde eftersyn af teleskoper før levering).

          Siden 2006 har vi købt via ABM Nortek, da Celestron ønskede et større forhandlernet i Danmark. (Fotohandlere, Lyra m.fl.) Det har betydet større konkurrence og større udgifter og derfor må de fleste teleskoper sendes nu direkte fra importør til kunde. (Ville jeg ønske det var anderledes? Ja selvfølgelig, men det sker ikke).

          Som sagt så er vi danske forhandlere konkurrenter – på alle fronter, så jeg tror ikke du skal forvente at vi går sammen om en fælles standard for at ”hjælpe” hinanden.

          Jeg tror vi alle gør det så godt som muligt – indenfor de gældende betingelser.

          Mvh

          Mogens

          Mvh
          Mogens Zachariasen
          http://www.astro-optics.dk

          Forhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
          Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
          Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.

          #11557

          bjoern.andersen
            • Main Sequence

            Skal det forstås derhen at alle andre forhandlere er afhængige af ABM Nordtek. hvis det er tilfældet syntes jeg fremtiden ser sort ud. De mennesker er tilsyneladende nødt til at slå ordet “service” op i ordbogen hver gang der kommer et spørgsmål. Ikke at jeg tror de ikke ønsker at levere en fornuftig service, men det virker som om de bare ikke kan få begrebet til at hænge fast i hovedet.

            Omvendt kan man vel så sige at vi (kunderne) er totalt i lommen på en lille sammenspist gruppe forhandlere, som jo så, på grund af de mange mellemled må sætte priserne alt for højt. (De skal jo også leve – men ???)

            Hvis alt dette er tilfældet må der jo, et eller andet sted, være et problem i forhold til markedsføringsloven, når priserne for f.eks Celestron teleskoper er præcist den samme hos forskellige forhandlere, og endnu mærkligere er det jo, når man f.eks ikke kan se på AMB Nordteks hjemmeside at de er ENEIMPORTØR af f.eks Celestron – eller tager jeg fejl.

            I den sidste ende bliver service og leveringssikkerhed, garanti, viden, hjælpsomhed dermed de absolut styrende parametre for at kunne tiltrække kunderne – men, så er det jo også let at se hvorfor de stakkels forhandlere har svært ved at få råd til at leve op til et rimeligt niveau, når nu deres indkøbspriser er potentielt så meget højere end i andre EU-lande, for ikke at tale om hvordan priserne ser ud i f.eks USA.

            Bjørn Andersen2009-03-01 13:16:46

            #11558

            rigo
            Deltager
              • Super Nova
              hov! Hr Mogens Zachariasen, Det har jeg lige glemt, jeg tænker på de 3 andre forhandler 🙂

              (Og QHenrik har også holdt sit)

              Det er de 3 andre “skurke” LOL man høre meget om i krogene, det er synd og skam, især Lyra Henrik, er jo en flink mand…

              http://www.rigorigo.dk2009-03-01 13:22:06

              #11561

              rigo
              Deltager
                • Super Nova

                MortenB jeg forstå dig på det område med “leverings sløvhed” men resten af problematikken blander du for meget sammen.

                Ang. “leverings sløvhed” er der flere end 20 personer jeg har hørt om, så det er du ikke alene om. forskelven er at du har post det med et indlæg, og entelige fint nok, men her og der blander du tingene sammen, men det gør man jo ofte når man er lidt “ophiset”.

                Jeg har også hørt (ikke os fra Fyn, men eks. MAF,Kents,mit osv party) at man er stoppet med at handle der og der, fordi der var “leverings sløvhed / glemte ting og sager / rykker der ikke sker noget med”… Synd og skam, men sådan er det åbenbart.

                Jeg selv er holdt op med at tænke så meget over det.

                http://www.rigorigo.dk2009-03-01 19:56:23

                #11587

                mortenb
                Deltager
                  • Super Giant
                  Tak for indlæg Mogens.

                  Kære Rigorigo..

                  Du har som sædvanlig ret. Når man er sur, kan sprogbruget godt blive lidt skarpere end nødvendigt. Og ofte kan man blande tingene lidt, også fordi man hen ad vejen bliver klogere og trækker fra og lægger til. Jeg er vel også kommet til den erkendelse, at flere af de danske astro leverandører fungerer på deltidsbasis eller hobby niveau. Med den erkendelse har man desværre et udbredt ansvar for at passe på sig selv (du er alene !), uanset den gode vilje, der tilsyneladende lægges for dagen. God vilje er ok, men der kræves altså handling ! Altså – husk at spørge om ALT der har relevans for din levering inden du bestiller og sæt dine personlige betingelser (kvalitetskrav) for handelen. Om nødvendigt på skrift. Måske især på punkterne om teknisk kvalitet og leveringstid.

                  Men sjovt (bob bob) , at ingen af leverandørerne bruger kvalitetssikring som parameter. Suk .. Hvorfor er man ikke køkkenmaskine nørd i stedet … Tongue

                  MortenB2009-03-01 17:30:39

                  #11589

                  Finn
                  Deltager
                    • Neutron star

                    Ganske enkelt Morten, skift hobby.

                    #11602

                    astrotorben
                    Deltager
                      • Moon

                      Hej alle.

                      Vi lader mit indlæg stå – for NU er det jo endeligt lykkedes at gøre denne tråd konstruktiv.

                      Det lader til at det nogle (men altså ikke mig selv) har oplevet forsinkede/forkerte leveringer fra diverse forhandlere.
                      Jo, selvfølgelig medfører et lille marked som Danmark at en forhandler ikke kan opretholde samme lagerbeholdning som f.eks. en forhandler i Tyskland for ikke at tale om en forhandler i USA.

                      Jeg tror ikke man kan kalde forhandlerne i DK “sammenspiste” men hvis man vil købe f.eks. et Celestron produkt i Danmark – så SKAL forhandleren i DK købe hos ABN Nortek, som igen SKAL købe fra David Hinds i UK. Derfor er der for visse produkters vedkommende en hvis grad af gensidig afhængigheds – noget som fohandlerne sikkert nogen gange kunne være foruden!

                      Vedr. “logistikproblemer” – så er det da herligt at der i dag er flere fohandlere at vælge imellem her til lands, så man kan vælge den forhandler man selv mener yder en service der lever op til ens egne krav om dette.
                      Hvis man mener at ingen forhandlere kan opfylde ens krav til service – så er vi heldigvis medlem af EU og man er så frit stillet til at købe hvorend man måtte have lyst til i EU.
                      Går det HELT galt, så er der jo også USA.
                      Men problemet er bare at jo længere væk en forhandler er rent fysisk, jo mere bøvlet bliver det HVIS noget skal ombyttes….

                      Men når alt kommer til alt, så ER det et faktum at der ER konkurrence her til lands hvilket har medført at en antal produkter er væsentligt mere tilgængelige end de ellers ville være, f.eks. Coronado fra Astro, DayStar fra Asto-Optics og Takahashi fra Lyra.
                      Dertil kommer at der ofte er konkurrence på prisen på de øvrige produkter som føres af flere forhandlere.

                      Til sidst mener jeg at det er prisværdigt LYRA har lavet dette forum og at LYRA/Henrik deltager på lige fod med alle os andre.

                      astrotorben2009-03-01 20:06:01

                      #11612

                      tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

                        Jeg har haft nogle LANGE leverings tider, men gud hvor har jeg også været besværlig for et par forhandlere, det går begge veje, de lever med mine underligheder og jeg accepterer deres små underligheder, det har givet mig en LANG snor at jeg forstår og den bruger jeg så, til gengæld brokker jeg mig ikke over eks leverings tider.
                        Det kan jo være helt anderledes for en engangs køber, men for mig er der rigtig mange fordele ved det, ved ellestik måden.

                        #11642

                        soeren.vod
                          • Planet

                          Jeg har længe undret mig over denne tråd …

                          Torben spurgte efter MortenBs definition af god service, men spørgsmålet er vist mere hvad der skal til for at gøre MortenB tilfreds.
                          For når man har brokket sig så HØJLYDT og i så ubehagelige vendinger i så lang tid som han har er det ikke bare utilfredshed men fordi man har en mission
                          Han har kastet sig over en forretning som jeg kun har gode erfaringer med og det synes jeg er synd.

                          For hvis man synes Irma er for dyr, handler man ind i Netto.
                          Man giver sig for hel… (undskyld udtrykket) ikke til at demonstrere mod Irma og kræve den lukket

                          For hvad med alle de tilfredse Irma-kunder som frx. mig?

                          Jeg kender et ældre ægtepar der købte en SCT. De har ringet i tide og utide til Lyra og jeg ved hvor meget glæde de har haft af at have telefon service kl. 23 om aftenen. Ellers havde den samlet støv. Den service havde de ikke fået noget andet sted. Pointen er at der er forskellige mennesker med forskellige behov og derfor er der forskellige kikkerter og forskellige forretninger. Og forskellie farver

                          Så når MortenB demonstrerer som han gør ligner forstår han åbnebart ikke at andre kan have en anden oplevelse af dem og et andet behov end han har.
                          Ligesom at kræve Irma lukket fordi man synes den er for dyr og så må andre bare følge trop efter ham.

                          En anden ting er at jeg har købt andre ting på nettet og i forretninger som IKEA, hvor kvalitet og leveringssikkerhed ikke er spor anderledes end den er beskrevet her, så hvorfor lige …?

                          Søren Vod2009-03-02 00:54:58

                          #11647

                          Anonym
                            • Nova

                            Thomas wrote:
                            Desuden TROR jeg slet ikke at Lyra har alle vare mellem hænderne. Jeg tror at min flextube blev leveret direkte fra leverandøren til mig. og så kan man jo ikke kræve at den skal være gennemtestet. Forestil dig iøvrigt hvad det ville gøre ved leveringstiden, hvis en vare først skal bestilles og så testes. For atter at blive pakket ind og sendt ud.

                            Producenten må da være den som skal være ansvarlig for at skidtet virker og er fri for fejl. Det er da fint hvis Lyra, Astro, Astro-optics, ABM Nortek o.l. tester udstyr inden de sender der ud af døren, men jeg kan ikke se, at de har ansvaret for, at en andens produkt virker. Tilgengæld har de ansvaret for, at du kan klage over produktet og få det byttet hvis det er påkrævet. Læs lidt rundt omkring på nettet, så får man et indtryk af hvilke mærker der kan være problemer med og hvilke der aldrig er. Tit og ofte er der en sammenhæng imellem pris og kvalitet. Kina-produkter har vist et velkendt problem med QC, men det er jo ikke de danske forhandleres skyld. Don’t shoot the messenger… LOL

                            #11661

                            bjoern.andersen
                              • Main Sequence

                              Skærer man alt “brokket” væk, står der jo nok alligevel lidt tilbage, som – undskyld min begrænsede viden, kunne ligne:

                              1: Et meget tæt forbundet forhandlernet, som kender hinanden, og er afhængige af hinanden.

                              2: En forhandler/importørstruktur som sætter et meget højt – og ensartet prisleje, hvor konkurrancen har beskeden indflydelse.

                              3: Varene kontrolleres ikke af forhandlerne(importøren) inden de kommer til kunderne, selvom forhandler/importør udemærket kender de QC problemer som tilsyneladende er generelle, og, hvor forhandler/importør jo nok ser sig nødsaget til at indregne en QC-risiko procent i sin salgspris.

                              Selvom denne tråd kan forekomme noget rå i tonen, tror jeg alligevel (håber på) at forhandlerne begynder at kigge lidt ind i hvordan de kan komme til at tilbyde deres kunder bedre betingelser etc.

                              Vi, som brugere kan jo kun være tilfredse med at mennesker som QHenrik, Lyra henrik og Mogens Z (Astro optics) gør hvad de kan – og også gør meget ud af at være teknisk velfunderede og på forkant med tingene.

                              Uden at “roserne skal visne” kunne man vel også mene – Hvorfor skal firmaer som ønsker at betjene et så specialiseret marked underlægge sig en totalt stivnet forhandlerstruktur, som jo kun betyder for høje priser.

                              Man kunne jo forledes til at tro at det store EU-marked med alle de konkurrance forstærkende(forstyrrende) regler burde kunne hjælpe de Danske forhandlere til at slippe ud af “importørenes ” klør.

                              Så, alt i alt, syntes jeg diskutionen er sund, og hvis der er nogen som får “ondt et vist sted” af at der udtrykkes kritik, So What : De vil jo gerne sælge til de priser de mener de fortjener, hvorimod vi – som kunder så må vurdere om man skal vælge at købe ind i udlandet – eller finde sig en anden hobby.

                              #11664

                              thomas
                                • Giant

                                madsen wrote:

                                Desuden TROR jeg slet ikke at Lyra har alle vare mellem hænderne. Jeg tror at min flextube blev leveret direkte fra leverandøren til mig. og så kan man jo ikke kræve at den skal være gennemtestet. Forestil dig iøvrigt hvad det ville gøre ved leveringstiden, hvis en vare først skal bestilles og så testes. For atter at blive pakket ind og sendt ud.

                                Producenten må da være den som skal være ansvarlig for at skidtet virker og er fri for fejl. Det er da fint hvis Lyra, Astro, Astro-optics, ABM Nortek o.l. tester udstyr inden de sender der ud af døren, men jeg kan ikke se, at de har ansvaret for, at en andens produkt virker. Tilgengæld har de ansvaret for, at du kan klage over produktet og få det byttet hvis det er påkrævet. Læs lidt rundt omkring på nettet, så får man et indtryk af hvilke mærker der kan være problemer med og hvilke der aldrig er. Tit og ofte er der en sammenhæng imellem pris og kvalitet. Kina-produkter har vist et velkendt problem med QC, men det er jo ikke de danske forhandleres skyld. Don’t shoot the messenger… LOL

                                æhh, jeg forstår ikke lige din pointe?? ..er vi ikke enige?
                                #11669

                                Anonym
                                  • Nova

                                  Thomas wrote:

                                  Desuden TROR jeg slet ikke at Lyra har alle vare mellem hænderne. Jeg tror at min flextube blev leveret direkte fra leverandøren til mig. og så kan man jo ikke kræve at den skal være gennemtestet. Forestil dig iøvrigt hvad det ville gøre ved leveringstiden, hvis en vare først skal bestilles og så testes. For atter at blive pakket ind og sendt ud.

                                  Producenten må da være den som skal være ansvarlig for at skidtet virker og er fri for fejl. Det er da fint hvis Lyra, Astro, Astro-optics, ABM Nortek o.l. tester udstyr inden de sender der ud af døren, men jeg kan ikke se, at de har ansvaret for, at en andens produkt virker. Tilgengæld har de ansvaret for, at du kan klage over produktet og få det byttet hvis det er påkrævet. Læs lidt rundt omkring på nettet, så får man et indtryk af hvilke mærker der kan være problemer med og hvilke der aldrig er. Tit og ofte er der en sammenhæng imellem pris og kvalitet. Kina-produkter har vist et velkendt problem med QC, men det er jo ikke de danske forhandleres skyld. Don’t shoot the messenger… LOL

                                  æhh, jeg forstår ikke lige din pointe?? ..er vi ikke enige?

                                  Jo, det lader det til Wink

                                Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 153 i alt)
                                • Emnet 'LEVERING SERVICE' er lukket for nye svar.