› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › LEVERING SERVICE – NY
- Dette emne har 25 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af cjden. This post has been viewed 601 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. april 2009 kl. 18:56 #14446
mortenbDeltager- Super Giant
I lyset af den seneste debat om forholdet mellem leverandører og kunder foreslår jeg vi atter tager denne tråd op. Jeg har dog taget det initiativ at starte “forfra” og håber du vil deltage i denne mini “kvalitetsstyring” ved at:
NÅR du har købt noget nyt eller fået udført service bedes du i en “ny” besvarelse af mit indlæg angive de nedenståender 6 punkter, startende med de første 3.
1) Dato for bestilling og leverandør.2) Hvad du har købt .. bare skriv f.eks kikkert eller tilbehør, hvis ikke du orker detaljer.3) Bestillingsvare eller lagervare og oplyst forventet leveringstid.Når du har modtaget varen laver du bare en “redigering” af dit eget indlæg og tilføjer så de sidste 3 punkter:4) Kom varen til tiden.5) Var kvaliteten i orden på leveringen. Emballage og indhold6) Levede vare og service op til dine forventninger.Mht. punkt 6, bedes det være kortfattet.Jo flere vi er, jo mere korrekt bliver opgørelsen. Og husk at gode oplevelser er mindst lige så interessante som knap så gode ! Vi kan jo alle lide at blive rost engang i mellem !Rubrikken er beregnet til alle typer astro indkøb hos ALLE vore sædvanlige leverandører. Data skal være så korrekte og objektive som muligt.Målet er ganske enkelt på sigt at højne kvaliteten af forholdet mellem leverandør og kunde ved hjælp af markedstransperens. ALLE nyere eller nye køb er velkomne – men husk: INGEN MUDDERKASTNING – iflg. Astro-Forums nye regel: Uenigheder med en forhandler skal tages i direkte dialog med den pågældende forhandler. Astro-Forum bør ikke bruges som løftestang for uoverensstemmelserTIP:Du kan gøre det nemt ved at ind-kopiere de 6 punkter som disposition.
MortenB 2010-10-31 13:37:43 2. april 2009 kl. 19:02 #14447
For illustrationens skyld kommer her et gammelt eksempel:
1) 28 januar. ABM Nortek2) 70 mm guideskop+80 mm Celestron+Crayford Fokuser3) Lagersalg4) 30 Januar. Modtaget.5) Fokuser defekt samt støvdæksel defekt i teleskop.6) Har foreløbig reklameret via email. Har fået svar på email samme dag. ABM ser på det.2en februar. Fejlene kan ikke udbedres. Aftalt kredtinota tilsendes. Sagen afsluttet.mvh2. april 2009 kl. 23:11 #14463
soeren.vod- Planet
Hej Morten
vaffor nu det??!
Fandt du/vi ikke ud af at den måde ikke giver noget overblik?2. april 2009 kl. 23:25 #14464
Hej Søren..Det er det bedste redskab vi har, indtil videre. Det giver et ganske udmærket overblik. Det eneste problem er, hvis der går længe mellem købene. Så kan tråden forsvinde i mængden. Så en jævnlig påmindelse om at den eksisterer kan altså være nødvendig.mvh2. april 2009 kl. 23:34 #14466
ricb- Asteroid
Hei…
Jeg kjøper nesten alt fra USA via venner/familie. Kan ikke akseptere pris nivå i Norge. Har hørt det meste av argumentasjon på alle sider av dette og fremdeles kan ikke se at det pris nivå her kan forsvares. Har sett priser som overstiger 250% av prisene i USA enkelte ganger og det er ikke uvanlig å se priser bortimot 2 ganger. Har erfart at prisene i både Danmark og Sverige er langt mer i tråd med de man ser i UK og Tyskland. Disse er vanligvis en del høyre en USA selv med frakt til Norge tatt med.
Alle mine kjøp fra statene har blitt levert ved avtalt tid og jeg har ikke fant noen feil med de. Service har jeg ikke hatt behove for bortsett fra et par spørsmål jeg fikk svare på telefon.
3. april 2009 kl. 12:13 #14495
timoDeltager- Giant
Hej alla !
Min högst personliga uppfattning är också att denna tråd inte ger mycket positivt tillbaka.Däremot om tonen någon gång blir lite “barsk”, som varit fallet med några inlägg de senaste månaderna (går ej in närmare på det) , så kan vi istället förlora medlemmar i denna så utmärkta diskussionsgrupp för astronomi.Observera nu att även om jag är admin så är jag helt oberoende och har bara samma kontakt med leverantörer och de som sköter denna diskussionsgrupp, Jeppe och Henrik,som ni andra.Det var därför jag fick frågan om att vara admin då jag inte är “inblandad” vare sig hos leverantörer eller Astro Forum och är alltså neutral.Hur det än blir så är min önskan att tonen i våra inlägg aldrig blir hård !Venlig hilsenTimo Nordberg3. april 2009 kl. 13:24 #14498
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg synes en slik tråd er en flott idé og bør ha livets rett, men den mister brukbarheten når det blir diskusjoner. Slikt burde ligget i en annen tråd.
Men det beste hadde vært et system hvor man kunne gi leverandører karakter (f.eks. 1-5, hvor 5 er best). Mulig det kunne løses ved en flervalgs poll-tråd, hvor man kunne stemme på leverandøren og evt. gi mer utfyllende grunn i en melding i tråden. Da ville vi fått en pekepinn i hvertfall på hvilke leverandører som folk er fornøyd med, og hvilke man ikke er så fornøyd med. Også her burde diskusjoner ligge i en annen tråd.
Uansett fungerer slike ting etter hensikten kun når folk ikke misbruker det. Dessverre skjer det alltid …noen synes det er morsomt å sabotere ting anonymt… så man må ta evt. karakterer uten begrunnelse med en klype salt og evt. justere for iboende statistisk avvik el.l.
Mvh,
Bjørn3. april 2009 kl. 13:50 #14501
ricb- Asteroid
Virker til meg at det er ikke en diskusjons tråd mann er her ut etter, men informasjons samling. I så fall en slags Java Script der de som ønske å bidra kan svare direkte på spørsmål som er strengt relevant til informasjonen man vil ha. Vet ikke hvor nyttig det er at noen av dette skal være offentlig synlig. Kan ser for meg at feedback’n til forhandler er nyttig nok….. men at de skal settes på en måte opp mot hverandre i en poll liggende format …. tjaaa.
Bjørn T. Jønsson wrote: Jeg synes en slik tråd er en flott idé og bør ha livets rett, men den mister brukbarheten når det blir diskusjoner. Slikt burde ligget i en annen tråd.
Men det beste hadde vært et system hvor man kunne gi leverandører karakter (f.eks. 1-5, hvor 5 er best). Mulig det kunne løses ved en flervalgs poll-tråd, hvor man kunne stemme på leverandøren og evt. gi mer utfyllende grunn i en melding i tråden. Da ville vi fått en pekepinn i hvertfall på hvilke leverandører som folk er fornøyd med, og hvilke man ikke er så fornøyd med. Også her burde diskusjoner ligge i en annen tråd.
Uansett fungerer slike ting etter hensikten kun når folk ikke misbruker det. Dessverre skjer det alltid …noen synes det er morsomt å sabotere ting anonymt… så man må ta evt. karakterer uten begrunnelse med en klype salt og evt. justere for iboende statistisk avvik el.l.
3. april 2009 kl. 14:03 #14502
mogensDeltager- Super Nova
Min högst personliga uppfattning är också att denna tråd inte ger mycket positivt tillbaka.
Det moderator her siger skulle efter min mening være sagt for lang tid siden.-Mine egne erfaringer med leverandører i indland og udland rummer både positiv og negativ oplevelser, men får mig da aldrig til at anbefale eller advare mod bestemte forhandlere.Og vi er faktisk altid kommet overens i sidste ende. Derudover er denne bogholdermentalitet mig meget fremmed.-Hvis nogen har trang til at oprette logfiler for indkøb kunne de jo oprette en email-kæde for de interesserede.3. april 2009 kl. 16:46 #14506
astrotorbenDeltager- Moon
Jeg forelår at Morten B opretter f.eks. http://www.amatorastronomernesmarkedsanalyseinstitut.dk
Så kan de der har lyst, kigge med der.Mvh Torbenastrotorben 2009-04-03 19:02:37 3. april 2009 kl. 18:31 #14514
Hmm. Hva skyldes denne ufordekte fiendligheten? Kanskje man har misforstått Morten Bs intensjon for forslaget? Jeg synes ikke forslagsstilleren fortjener slike reaksjoner. Man kan simpelthen bare la være å bidra med sine erfaringer fra forhandlerkontakter til en slik tråd.
Mvh,
Bjørn3. april 2009 kl. 18:59 #14516
Bjørn T. Jønsson wrote: Hmm. Hva skyldes denne ufordekte fiendligheten? Kanskje man har misforstått Morten Bs intensjon for forslaget? Jeg synes ikke forslagsstilleren fortjener slike reaksjoner. Man kan simpelthen bare la være å bidra med sine erfaringer fra forhandlerkontakter til en slik tråd.
Det er ikke fjendligt ment.Jeg mener at emnet er af så stor generel interesse at det faktisk fortjener sin helt egen web-page – fremfor for at ligge semiskjult som en tråd på et forum.MvhTorbenastrotorben 2009-04-03 19:01:21 3. april 2009 kl. 19:14 #14519
Javel ja. Så hvorfor skrev du at da får dere andre være i fred? Man endrer bare ikke sitt innlegg etter at andre har svart, og slett ikke endrer det så det får motsatt fortegn av det man opprinnelig skrev!
Mvh,
Bjørn3. april 2009 kl. 19:54 #14523
Bjørn T. Jønsson wrote: Javel ja. Så hvorfor skrev du at da får dere andre være i fred? Man endrer bare ikke sitt innlegg etter at andre har svart, og slett ikke endrer det så det får motsatt fortegn av det man opprinnelig skrev!
JEG TROR NOK AT LIGE NETOP MORTEN B IKKE HAR PROBLEMER MED AT MAN RETTER I SINE INDLÆG……………..3. april 2009 kl. 21:23 #14526
jacobb- Nova
Hej alle der læser denne tråd.
Nu har tonen gang på gang været hård og meget lidt konstruktiv i flere tråde her på dette ellers glimrende forum.
Det har gjort at jeg i en periode ikke har skrevet særlig meget herinde og nu fortsætter det endnu engang i denne tråd.
Derfor vælger jeg i en periode at holde mig helt væk fra dette forum.
Jeg håber, når jeg kigger ind igen engang om x-antal uger/måneder, at tonen er blevet pænere.
Vores dejlige hobby vinder intet med muderkastning mm.
Mvh og vi ses om ikke andet til MAF’s dejlige starparty i september
Jacob
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'LEVERING SERVICE – NY' er lukket for nye svar.