› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › LEVERING SERVICE
- Dette emne har 152 svar og 45 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af mortenb. This post has been viewed 5417 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. januar 2009 kl. 12:01 #9351
mortenbDeltager- Super Giant
Som nogle af jer ved har jeg i den sidste tid været aktiv med forskelligt indkøb. I den forbindelse må jeg indrømme, at min forundring over såvel kvaliteten af det købte samt de usædvanlige leveringstider man bliver præsenteret for, er stigende. En ting er leveringstider fra 2.en leverandør, men selv lagervarer kan tage over en uge at få tilsendt. For at målt tingene helt objektivt foreslår jeg derfor denne rubrik, der på kortfattet vis skal vise branchens forretningsgang.
NÅR du har købt noget nyt eller fået udført service bedes du derfor i en “ny” besvarelse af mit indlæg angive de nedenståender 6 punkter, startende med de første 3.
Når du har modtaget varen laver du bare en “redigering” af dit eget indlæg og tilføjer så de sidste 3 punkter:1) Dato for bestilling og leverandør.2) Hvad du har købt .. bare skriv f.eks kikkert eller tilbehør, hvis ikke du orker detaljer.3) Bestillingsvare eller lagervare og oplyst forventet leveringstid.4) Kom varen til tiden.5) Var kvaliteten i orden på leveringen. Emballage og indhold6) Levede vare og service op til dine forventninger.Mht. punkt 6, bedes det være kortfattet.Da en del indkøb er forsvundet fra den gamle tråd er ALLE køb uanset tidspunkt velkomne.Rubrikken er beregnet til alle typer astro indkøb hos ALLE vore sædvanlige leverandører. Data skal være så korrekte og objektive som muligt.Målet er ganske enkelt på sigt at højne kvaliteten af forholdet mellem leverandør og kunde ved hjælp af markedstransperens.Værsgo:TIP:Du kan gøre det nemt ved at ind-kopiere de 6 punkter som disposition.MortenB 2010-10-31 13:41:33 30. januar 2009 kl. 12:07 #9352
mortenbDeltager- Super Giant
1) Bestilt Ultimo december hos Lyra
2) Har bestilt Pentax K adapter.
3) Lagervare, omgående levering.
4) 20 Januar (ca.), Adapter modtaget.5) 25 januar, Adapter konstateret defekt, anmodet om ny.6) Reklamation accepteret og tilhørende skruer ventes fremsendt, MEN har her mandag den 2.en februar stadig intet modtaget. Sendt en rykker via email den 3.de februar. Har nu modtaget svar. Henrik har lovet at sende adapter senest 4.de februar. 5.te februar. Adapter ikke kommet på trods af Lyra´s viden om vigtighed af dato. Jeg må med beklagelse meddele at Lyra er den sløveste butik jeg nogensinde har handlet med.Ovenstående beklagelige eksempel fra det virkelige liv viser en eventuel fremgangsmåde. Flere detaljer kan om nødvendigt tilføjes.MortenB 2009-03-18 01:10:02 30. januar 2009 kl. 14:19 #9366
mortenbDeltager- Super Giant
1) 28 januar. ABM Nortek
2) 70 mm guideskop+80 mm Celestron+Crayford Fokuser3) Lagersalg4) 30 Januar. Modtaget.5) Fokuser defekt samt støvdæksel defekt i teleskop.6) Har foreløbig reklameret via email. Har fået svar på email samme dag. ABM ser på det.2en februar. Fejlene kan ikke udbedres. Aftalt kredtinota tilsendes. Sagen afsluttet.OK.. Mikkel, men det behøver altså ikke være så detaljeret.MortenB 2009-02-02 14:29:46 30. januar 2009 kl. 15:14 #9372
mikkellund- Giant
“Diverse+Tilbehør” LOL, så ved jeg lige hvad du mener.
30. januar 2009 kl. 16:50 #9373
henrikDeltager- Nova
Hej
Nu er det måske upassende at jeg blander mig, men ville et rating system ikke være bedre?
Forum har et afstemningssystem, hvor man kan lave bruger-afstemninger
Så kunne man lave en poll for hver forhander der rater:
Rådgivning
Levering
Kvalitetskontrol
Evt. service
(Fælles for alle forhandlere er dog, at ingen lukker kasserne op og gennemgår A-Z, så kvalitetskontrol bliver jo mere en produktmærke-rating)
På den måde du foreslår bliver det jo bare til en uoverskuelig række testamonies, af en forvirret blanding af Lyra,Astro, Astro-Optics, ABMNortek, Orion Optics, Teleskop Service osv, hvoraf det som regel vil være de kunder der har oplevet problemer der vil af med deres utilfredshed.
Med en brugerafstemning bliver det vel lettere at give “karakterer” og mere uniformt, så det er lettere at overskue og sammenligne?
Bortset fra det kan jeg ikke helt genkende din kritik;
Du brokkede dig på forum i nov. om at en lagerudsalgsodel vi havde måtte være den dyrere udstyrs udgave. Fordi vi altid lader tvivl komme kunden til gode fik du derfor en ED100PRO2 til 1/3 pris; Dén imødekommenhed havde du ikke fået noget andet sted!
Derfor måtte vi også bestille den hjem til dig, og det var altså IKKE en lagervare som du skrev.
Vi var heller ikke 3 uger om at levere den, da du bestilte den omkring d. 12 dec. og du fik den d. 19 dec.
Tilføjet 2. feb.: jeg kan se at du har rettet “3 uger” til “1 uge”; takker.
Da du beklagede dig over ridser i lakken, bestilte vi STRAKS en anden til dig og du fik at vide at du bare kunne bruge den første i mellemtiden.
Jeg synes dermed ikke problemet her er vores leveringsgtid eller service, men snarere Skywatchers kvalitetskontrol, som vi eller ikke har problemer med
Henrik 2009-02-04 22:55:31 30. januar 2009 kl. 17:24 #9380
mortenbDeltager- Super Giant
Ja Henrik, i dette tilfælde synes jeg faktisk det er upassende, at du blander dig, og et trist eksempel på manglende brugerkontrol. Du er i første indlæg oven i købet blevet BEDT om at flytte kritik til et separat indlæg for ikke at forpludre tråden. Og så alligevel.
Tilføjelse 4.de februar, da Henrik har tilføjet info: vedr. Skywatcher ED100PRO: Denne sag var kompleks, og som du kan se har jeg ikke tilføjet den da Lyra skulle have en chance. Kvaliteten var forbløffende ringe, med fejl på både tubus, støvhætte og efterfølgende endda med fejl på tubusringe. 3 fejl på “1” levering. Rystende !Herudover al polemikken med det “medbestilte”. Istedet for det lovede 50 mm rør forlængerrør må jeg nøjes med et 35 mm. Erstatningsteleskopet sendes til fejl adresse og ydermere bruges der adskillige dage på at “gensende” den til mig. Den lå i flere dage hos Lyra IGEN. Reklamationer bør have TOPPRIORITET og skal hastes igennem. En aftale er en aftale. En lav pris berettiger ikke den ene part efterfølgende til sjuske, hvis det ikke er aftalte betingelser.AL DISKUSSION BEDES FLYTTET TIL NYT INDLÆG I EN ANDEN TRÅD OPRETTET UNDER “KVALITETSSTYRING” !!!!Har du købt noget hos én af vore leverandører, så fyld venligst dine erfaringer ind nedenunder, gerne efter opskriften i første indlæg.MortenB 2009-02-05 15:39:24 30. januar 2009 kl. 18:06 #9384
holmDeltager- Super Giant
Du er godtnok en sur gammel mand…..
Jeg synes egentlig det var et ok forslag du kom med, men nu syn’s jeg sgu ik´rigtig jeg gider at bakke det op alligevel….
30. januar 2009 kl. 18:35 #9389
henrikDeltager- Nova
Hej Morten
Det var da et godt forslag til at gøre det til et brugbart værktøj fremfor et brokke-forum, hvilket også er fint nok, men …
Hvor beder du om at flytte kritik?
Det var da heller ikke kritik, men et forbedringsforslag..
Tilføjet 2. feb: Til dit svar nedenfor:
“kritik bedes flyttet til…” stod der ikke da jeg skrev dette i indlæg; Dit første indlæg er da også rettte samtidigt med din posting herunder ..?
Henrik 2009-02-02 12:21:41 30. januar 2009 kl. 20:00 #9405
mortenbDeltager- Super Giant
Tak for din mail Henrik. Desværre er din postkasse overfyldt, så mit fyldige svar ikke kom frem, gik tabt i systemet !
Kære Henrik. Udover dit MEGET positive (ja . det ER ros) væsen, læser du normalt LIX tal på højt niveau. Derfor kan det undre, at du ikke kan se hvor jeg har bedt kritikken blive flyttet hen – det står såmænd lige ovenover. Jeg beklager den lidt sure tone, men synes faktisk den er berettiget, da denne tråd nu er ved at blive forpestet af “udenomssnak”.Kære andre:Et “rating” system duer ikke, fordi det ikke kommer ind til kernen af problemerne og giver udtryk for de konkrete problemer. Rating er tågeslør som leverandørerne i fællesskab kan gemme sig bag og fortæller ikke om de konkrete kvalitetsproblemer med såvel varer som service.Al diskussion bedes IGEN flyttet over i “Kvalitetsstyring” som ER oprettet.Og hermed håber jeg resten af denne tråd er forholdt konkrete købsoplevelser, gerne efter den opskrift, som du kan kopiere over i DIT indlæg:1) Dato for bestilling og leverandør.2) Hvad du har købt .. bare skriv f.eks kikkert eller tilbehør, hvis ikke du orker detaljer.3) Bestillingsvare eller lagervare og oplyst forventet leveringstid.4) Kom varen til tiden.5) Var kvaliteten i orden på leveringen. Emballage og indhold6) Levede vare og service op til dine forventninger.TIP, gør det nemt:Kopier dispositionen over og udfyld selv de enkelte punkter.MortenB 2009-01-31 13:10:21 30. januar 2009 kl. 23:55 #9447
soeren- Main Sequence
Hej mortensyntes det er nogle lukket punkter……….Hvor skal jeg skrive at man ringer kl. ca 2030 fra bilen og 2045er man budt på astro OS/ køb…HVOR skal denne form for service beskrives ???PS: håndkontrollen virker super.. TAK1) Dato for bestilling og leverandør.2) Hvad du har købt .. bare skriv f.eks kikkert eller tilbehør, hvis ikke du orker detaljer.3) Bestillingsvare eller lagervare og oplyst forventet leveringstid.4) Kom varen til tiden.5) Var kvaliteten i orden på leveringen. Emballage og indhold6) Levede vare og service op til dine forventninger.30. januar 2009 kl. 23:58 #9449
mstauningDeltager- Black Hole
Under 1) Dato … Kl 20:30 den 1/1/2009
30. januar 2009 kl. 23:58 #9450
soeren- Main Sequence
Tak (-;
31. januar 2009 kl. 00:01 #9451
mstauningDeltager- Black Hole
Tæntke bare det nok var mest logisk, da det jo netop er en stor del af en service.
Men som Rigo siger, så er en forklaring altid det bedste. Den med at glemme kan ske, og for man det at vide så er det jo helt oki. Dog ikke 10 gange i træk!Men korrekt rådgivning, må være nummer et sammen med gode forklaringer.31. januar 2009 kl. 09:15 #9468
mejerDeltager- Super Nova
Hej alle
1) bestilt 17.45 den 28/1-09, Astro Ålborg2) Meade Focal Reducer 0.333) Ingen lovet leveringstid4) Varen kom den 30/1-095) Varen var tip top i orden, ambelagen ikke brudt.6) Service i top. e-mail ved varebestilling og ved af sending fra ÅlborgHer en super tilfreds kunde
Mejer
31. januar 2009 kl. 09:30 #9470
mortenbDeltager- Super Giant
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'LEVERING SERVICE' er lukket for nye svar.