Let modificering af C14

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Let modificering af C14

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 186 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

For at kunne montere min C14 på EQ8’eren, vil jeg gerne have en Losmandy-skinne på “ydersiden” hvor jeg kan have et guide-teleskop monteret.

Denne skinne kom for noget tid siden, og idag havde jeg sat af til at få den monteret.

Den originale skinne kommer til at pege væk fra opstillingen, og den nye skinne ind mod EQ8’eren.

Med skinnen løst monteret, fandt jeg tyngdepunktet for tubus. Det ligger forbløffende langt nede mod primærspejlet. Man er ikke i tvivl om at der er en ordentlig klump glas inde i røret.

Da sadlen på EQ8 er 200 mm lang, vil jeg have et stop 100 mm ovenfor tyngdepunktet. Dette blev lavet af et stykke gråt PVC, og monteret med 4 stk 4 mm skruer. Det skal sikre at tubus ikke glider nedenud, i det tilfælde at sadlen ikke klemmer hårdt nok. Better safe than sorry.

Her er tubus med begge skinner:

Skinnerne er 61 cm lange, så de vejer også en del. Jeg tjekkede klogeligt om de medfølgende skruer kunne give problemer, og ganske rigtigt så ragede de nederste skruer så langt ind at jeg tror at de kunne nå kanten af primærspejlet. Jeg kortede dem af med 5 mm, så de er plane med indersiden af tubus. Tosset at man ikke kunne gøre det fra Celestron’s side af, men sådan er der så meget. De forreste passede fint. Alle fire skruer var iøvrigt lige lange.

Her er tyngdepunktet angivet med en blyantsstreg, og stopklodsen med dens fire stk 4 mm skruer ses.

Ud over at få monteret skinne nr 2, havde jeg også bestilt et sæt Bob’s Knobs til justering af sekundærspejlet. Originalt blev sekundæren justeret med 3 stk stjerneskruer, men det er ikke rart at stå med en stjerneskruetrækker ind mod korrektoren i mørket. Så på med Bob’s knobs.

Først blev jeg lidt bekymret, da de var ca 3 mm længere end de originale stjerneskruer. Men en måling med en tandstikker afslørede at der var mindst 5 mm ekstra ind til glasset i sekundæren. Så der er rigeligt plads.

Jeg valgte også at tage plasticdækslet der normalt dækkede sekundær-skruerne af, det giver mere plads til at justere. Dækslet kan altid monteres igen hvis man ønsker, det sidder med en central stjerneskrue.

Jeg havde dog læst at Bob’s knobs af og til kunne nå ud til linsedækslet, således at man ved tryk på dækslet faktisk trykkede på korrektorpladen. Og ganske rigtigt, med måling med en lineal, kunne jeg se at den ene af skruerne faktisk nåede ud til dækslet.

Dette løste jeg ved at tage de nylonskiver der fulgte med skruerne af. De er ca 2,5 mm tykke, så det gav 2 mm ud til låget.

Meget tyder på at C14’eren, selv om det er et kommercielt instrument, ikke er helt ens, år efter år. Når især afstanden ud til dækslet sådan åbenbart kan svinge med flere mm…

Men nu er alt monteret, og C14’eren er klar til at komme på EQ8’eren.

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Ser frem til billeder af opstilling med SCT monteret.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Let modificering af C14' er lukket for nye svar.