Leoniderne hvor blev de af??

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Leoniderne hvor blev de af??

• Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 171 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bwinkler
    Deltager
      • Nova

Hej Alle

Jeg var så heldig at have klart vejr det meste af aftenen og startede derfor mit meteorsøgekamera, men efter at have gennemgået filmene i dag kunne jeg konstarere at der ikke var et eneste stjerneskud der var blevet registreret. Var der ingen eller var de så svage at jeg ikke fik dem med eller var de der kun i et ganske bestemt tidsrum??

Der var ellers blevet annonceret med op til 500 stk i timen

Er der mon andre der fik nogen??

Anonym
        • Nova

Hei Bjarne ! Det eneste som kunne ligne et stjerneskudd her i Sør Norge var da jeg kastet en lommelykt i luften for å dempe abstinensene en smule LOL

Men nå er der faktisk ikke en sky å se på hele himmelen og det er vakkert ! Big%20smile

Prognosene for hvor jeg bor sier meg at jeg ikke skal ta bryderiet med å ta utsyret mitt ut av dvalen, da det kun vil vare en kort stund !

Man får bare håpe det endrer seg.

mikkellund
          • Giant

Hej

Jeg så ikke en eneste leonid, kun en almindelig strejfene sten som havde den forkerte retning. 500 i timen, mere 5 i timen.

hans.bengtsson
            • Main Sequence

Enligt de observationer som hittills kommit in till IMO nåddes ZHR = 88 omkring klockan 20:19 UT, det blev således ingen särskilt hög aktivitet.

Viktigt att tänka på vid alla observationer av meteorsvärmar är att radianten måste ha gått upp över horisonten, annars kan man inte se några meteorer som tillhör svärmen.

När radianten väl har stigit upp, så kommer svärmmeteorerna gradvis att ses över allt större del av himlen. Leonider kan man observera ungefär från lokal midnatt och framåt, bäst före gryningen när radianten ligger på hyggligt stor altitud. I år hade ju leonidernas aktivitet redan hunnit minska kraftigt när de rent teoretiskt började kunna ses från vår longitud.

mvh

Hans Bengtsson

norup
            Deltager
              • Super Giant

Ak, ikke en eneste automatisk registrering fra København, selvom det var rimeligt klart indtil sidst på natten.
              Fra Klokkerholm blev der fotograferet nogle få:
              2009-11-17-05-22
              2009-11-18-01-02
              2009-11-18-01-32
              Temmelig mager høst, men sådan er det jo ofte med de sværme Angry

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Her i Silkeborg var det også (dejligt) klart nogle timer.
                Jeg fik 4 meteorer (ikke nødvendigvis Leonider) og et satellitflare i kassen.
                Her er ét af dem – helt til højre over tagryggen:

http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-660

Jesper G.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Leoniderne hvor blev de af??' er lukket for nye svar.