LDN 1246, LDN 1250 and LBN 558

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER LDN 1246, LDN 1250 and LBN 558

• Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af ginge. This post has been viewed 239 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Meget meget flodt arbejde Ginge der er ligesom lidt 3D over det

mvh Finn

ginge
      Deltager
        • Giant

Takk og takk, Kenneth og Finn!

ginge

knauserud
        Deltager
          • Main Sequence

Fantastisk bilde. Omtrent samme bilde var på APOD i slutten av september. Jeg vil påstå at du er inne på samme kvalitet som APOD! http://apod.nasa.gov/apod/ap160930.htmlKnauserud2016-10-12 07:58:06

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej igen

Ginges billed er da langt bedre end det på APOD flottere farver på stjernerne og langt bedre billedbehandling.

mvh Finn

erikgu
            Deltager
              • Nova

Enig med dere, jeg syntes faktisk Ginges bilde er mer behagelig å se på, både detaljer og farger. Mulig jeg er veldig Norsk akkurat nå men…

Erik G erikgu2016-10-12 08:15:01

Erik G

kenneth.sneis
              Deltager
                • Super Giant

Støtter både Finn og Erik

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Wow faktoren er i topClap – De mørke tåger er lige fascinerende hvergang man ser dem.

Ginge’s billede er på mange måder bedre end APOD billedet som lider af aflange stjerner og bærer præg af et let nubret udseende – jeg kunne mistænke hilborn for at have kæmpet ret meget med støj undertrykkelse samt forsøg på at gøre stjernerne mindre med en eller anden form for deconvolution. Stjernerne er jævnt kedelige / anonyme – hvor Ginge’s har det der “stik” i øjnene som virkelig fremhæver de klare stjerner og giver dybde.

Tilgengæld er APOD’s lidt dybere og med mere variation i farverne i de svageste dele af tågen – det er bare et spørgsmål om flere fotoner så det tæller ikke rigtigt LOL

ginge
                  Deltager
                    • Giant

Det er veldig hyggelig at dere synes jeg kan måle meg med Lynn, jeg synes uansett at det er fascinerende å se andres versjon av samme objekt, hva man har valgt å legge vekt på og Lynn har åpenbart fått med mer informasjon i de svakeste områdene. Et superflott bilde som jeg synes fortjener APOD’en sin. Jeg har tidligere vært misfornøyd med at min prosessering av stjerner har presset dem for hardt slik at de mister sin gradient og fremstår flate og hvite. Fant noen kule prosedyrer for å motvirke dette som jeg testet denne gang, men når optikken er såpass kjapp går det ikke lang tid før sterke stjerner går i metning. Hadde også en del dårlig transmisjon så de 12,7 timene var nok ikke tilstrekkelig for å få frem det aller svakeste, men jeg klarte ikke dy meg for å prosessere.

Men altså, VELDIG glad for denne sammenligningen! 🙂

Takk så mye!

mvh Ginge

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'LDN 1246, LDN 1250 and LBN 558' er lukket for nye svar.