› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › LDN 1246, LDN 1250 and LBN 558
- Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af ginge. This post has been viewed 238 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. oktober 2016 kl. 17:38 #152349
gingeDeltager- Giant
Hei! Har startet sesongen med å samlet så mye fotoner jeg kunne for å kunne grave fram disse mørke tåkene uten å bli totalt oppspist av støy. LBN 558 er slett ikke så bright som katalognavnet tilsier så jeg føler fremdeles, etter nesten 13 timers eksponering, at jeg kunne hatt godt av mye mer. Sliter fremdeles også med kollimering men har en plan for å fikse det, bare vanskelig å få det gjort når nærmeste service er i Houston. Man kollimerer ikke en 8″ f2,8 uten å være helt sikker på hva man gjør.
Men altså, de mørke tåkene er LDN1250 (til venstre) og LDN1246 til høyre. Hvis du følger linken til større versjon under bildet nedenfor, kan du også zoome deg inn på spiralgalaksene PGC166755 og UGC12160 henholdsvis midt i, – og til venstre i bildet, ca 84 og 100 millioner lysår borte. De molekylære tåkene er selvsagt mye nærmere, etter hva jeg kan lese meg til et sted mellom 300 og 500 parsec borte.
Større versjon og tekniske detaljer her!
Håper på mer klarvær i høst så jeg kan bidra mer i forumet.
mvh Ginge
9. oktober 2016 kl. 18:01 #152352
erikguDeltager- Nova
Fantastisk flott bilde Ginge, både farger og detaljer. Virkelig artig å se at du har kommet skikkelig igang. Bør absolutt sees i stor versjon
Erik G
erikgu 2016-10-09 18:06:14 Erik G
9. oktober 2016 kl. 18:06 #152353
munkholmDeltager- Neutron star
Tillykke med et rigtig flot resultat. De mørke tåger er jeg ret fascineret af og her står de jo ret klart imod baggrunden. Nu skal det jo ikke være ros det hele, så noget som forstyrre lidt er nok stjernenes
kraftige farver. Kan se du bruger Pixinsight og bruger selv PS, og her ville jeg nok have afmasket stjernerne for bedre at kunne arbejde med tågen allene
Men som sagt, et flot billede
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
9. oktober 2016 kl. 18:30 #152359
denjnieDeltager- Planet
9. oktober 2016 kl. 22:01 #152381
gingeDeltager- Giant
erikgu wrote: Fantastisk flott bilde Ginge, både farger og detaljer. Virkelig artig å se at du har kommet skikkelig igang. Bør absolutt sees i stor versjon
Erik G
Takk, Erik!
Det gjør seg absolutt best i større format. Kult objekt å fotografere for man ser så utrolig lite tegn til hvor kult området egentlig er når enkelteksponeringene tikker inn.
mvh Ginge
9. oktober 2016 kl. 22:07 #152382
gingeDeltager- Giant
Munkholm wrote: Tillykke med et rigtig flot resultat. De mørke tåger er jeg ret fascineret af og her står de jo ret klart imod baggrunden. Nu skal det jo ikke være ros det hele, så noget som forstyrre lidt er nok stjernenes
kraftige farver. Kan se du bruger Pixinsight og bruger selv PS, og her ville jeg nok have afmasket stjernerne for bedre at kunne arbejde med tågen allene
Men som sagt, et flot billede
Takk takk, Bent! Mulig jeg gikk litt overbord med fargene på stjernene, men jeg synes det er litt fint også :). Ingenting i dette bildet er jo egentlig noe man egentlig ville kunne kalle naturlig, så det blir en avveining som vanlig. Har prosessert stjernene og tåken separat. Ser at mange presser tåken mer, noe jeg også synes er kult, men med mitt råmateriale valgte jeg å stoppe her for at man skal kunne gå tett inn på bildet uten at det ser ut som ertesuppe. Stedet jeg fotograferer fra er veldig bra for å fotografere mørke tåker, så jeg kommer forhåpentligvis til å bli bedre på det etter hvert.
mvh Ginge
9. oktober 2016 kl. 22:07 #152383
gingeDeltager- Giant
Tusen takk, Jens!!
9. oktober 2016 kl. 22:40 #152388
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Ett virkelig flott bilde. Liker disse bildene dine av mørke tåker svært godt (må prøve en slik selv engang).
Fargene på stjernene liker jeg godt. Synes at de kraftige røde og blå tilfører bilde noe ekstra
9. oktober 2016 kl. 22:43 #152390
chris_hDeltager- Super Nova
Som Kenneth sier, du er rå på disse tåkene
9. oktober 2016 kl. 23:01 #152394
gingeDeltager- Giant
Takk Kenneth og Chris! Har fått totalt fot på mørke tåker, det er så mye av dem og mange står så høyt på himmelen at de er tilgjengelige også når tåkesesongen ellers er over. Var på et foredrag om “Reflection Nebulae and other Diffused Creatures” på CEDIC med Gimmi Ratto i 2011 og ble veldig inspirert. Det er jo veldig avhengig av bra vær på måneløse netter, så jeg krysser fingre for at det fine været vi har hadd rundt nymåne til nå i høst varsler en ny trend.
mvh Ginge
10. oktober 2016 kl. 00:34 #152397
munkholmDeltager- Neutron star
Ja der ikke noget der er naturligt når man vil vise et billede. Er det første skud som ren amatør, eller os med det fine udstyr, så kritik, ros/ris må selvfølgelig afvejes med udstyres kvalitet. Gid det var mig der havde taget det billede. Et billede som jeg ved er utrolig svær at behandle eller hive ned. så min kritik går kun på måden at behandle et billede, og så der jo vide muligheder. Igen et flot dark nebula billede
Munkholm 2016-10-10 00:47:26 Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
10. oktober 2016 kl. 01:03 #152400
gingeDeltager- Giant
Enig, Bent! Jeg skrudde også frem og tilbake på stjernene også og tenkte at det kanskje var litt mye, – men så endte jeg på dette. Tror nok kanskje jeg toner dem litt ned neste gang 🙂
mvh Ginge
11. oktober 2016 kl. 12:16 #152472
rune.cb.Deltager- Super Nova
Flott levert som alltid, Ginge!
Mørke steder og god prosessering er veldig viktig for gode resultater, noe du beviser her.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
11. oktober 2016 kl. 12:39 #152474
gingeDeltager- Giant
Tusen takk, Rune! Hyggelig å høre fra deg.
mvh Ginge
11. oktober 2016 kl. 20:18 #152489
kennethkDeltager- Nova
Ja et fantastisk bilde, som vanlig får jeg si for det er typisk veldig bra. En får en fornemmelse av 3D i bildet.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'LDN 1246, LDN 1250 and LBN 558' er lukket for nye svar.