LCROSS kræsjer i Cabeus A

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI LCROSS kræsjer i Cabeus A

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 640 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

LCROSS skal kræsje kontrollert i månekrateret Cabeus A den 9.oktober 2009:

http://www.romfart.no/eRomfart/Notiser/S/2009/2009091.asp

Mvh,
      Bjørn

Anonym
        • Nova

Hei Bjørn !

Jeg satt Stellarium til det tidspunktet og månen skal være synlig i vest !

Kunne se ut som det sydlige av den lå i skyggen, men om jeg husker det så skal jeg prøve å se om noe kan fanges opp i røret !

Antagelig smart å ha webcam på record i perioden Thumbs%20Up

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hei Arne Martin,

Skal bli spennende å se bildene, hvis du kan fange noen fotoner av dette. Men kanskje du bør bruke en barlow el.l. for å komme nærmere? Jeg vet ikke hvor tydelig støvskyen blir, men tviler vel på at den særlig tydelig uten sterk forstørrelse.

Du er sikkert ikke alene om å ta bilde av begivenheten heller! Smile

Etterpå er jeg spent på om NASA finner is/vann i støvskyen, og evt. i hvilken konsentrasjon!

Mvh,
          Bjørn

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

NASA har endret målkrateret fra Cabeus A til Cabeus. Dette er fordi nye data gir sistnevnte krater bedre utgangspunkt for forskerne å registrere evt. vann i skyen etter nedslaget av LCROSS. På bildet nedenfor sees Cabeus-krateret nær teksten SP_C og den forrige nedslagskandidaten er på skrå opp t.v. Det nye krateret er dermed nærmere sydpolen.

Kart over månens sydpol. Større versjon: http://tinyurl.com/yd7ezha

Mer informasjon: http://www.nasa.gov/centers/ames/news/features/2009/LCROSS_new_crater.html

Mvh,
            Bjørn

Anonym
              • Nova

Hei Bjørn !

Klarer nok ikke å fange månen på det aktuelle tidspunkt, den står for lavt i Vest for min posisjon !

Men om jeg ikke har arbeide den dagen så skal jeg flytte med meg utstyret til en egnet plass og se om det går å fange en video av begivenheten !

Min horisont i Vest er ca der hvor toppen av treet på bildet under er !

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Lykke til, men det er vel ikke lett for oss er oppe å se noe i nætheten av månens sydpol når månen står så lavt over horisonten. Dessuten skjer det jo midt på dagen her i Norge, kl 13:30 den 9. oktober.

Mvh,
                Bjørn

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'LCROSS kræsjer i Cabeus A' er lukket for nye svar.