LCROSS impact !

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI LCROSS impact !

• Dette emne har 28 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 486 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Vel … jeg vet ikke hva jeg ser på det bildet. Noen mørke skygger … men er det støvsky? Det kan jeg ikke si.

Vi får kanskje vente til NASA får rensket opp filmen og laget en ny versjon hvor støvet er tydeligere.

Mvh,
      Bjørn

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Hvis raketten inneholdt nok sprengstoff til å lage et stort krater og slenge månestøvet 10 km ut fra overflaten, så tror jeg bildet over kan illustrere hvordan det ser ut etter det første treffet. Sikten er tilnærmet 0 p.g.a. alt støvet!

LCROSS fulgte imidl. 4 min. etter, så det er fortsatt litt merkelig at “The Impact” fra Centaur ikke synes på videoen …..

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Siste:

NASA innrømmer nå at de ikke har publisert bilder eller video som viser “The Impact” fra raketten Centaur.

Mvh Rune.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Rune CB. wrote: Siste:

NASA innrømmer nå at de ikke har publisert bilder eller video som viser “The Impact” fra raketten Centaur.

NASA har da offentliggjort dette billede

mvh
            Lars

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Ja, men det viser ikke selve treffet ….. (kun sek. før).

Mvh Rune.

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Det var stusselige greier. I forhåndomtalen påsto NASA at amatørteleskop på 10″ eller mer ville kunne se støvskyen … Vi får bare håpe at de fikk noen tydelige data å analysere, ellers blir dette en total fiasko!

Når jeg tenker tilbake på applausen i kontrollrommet får det et litt komisk preg. De ser ut til å være opplært til å applaudere automatisk, for å på den måten bekrefte suksessen! Det minner meg om norske folkehøyskoler, der de klapper for alt – “I dag skal vi lære om Gallileo!” klapp-klapp-klapp! “Nina kan tørke av tavlen fra i går!” klapp-klapp-klapp! “Slå opp bøkene på side 208!” klapp-klapp-klapp! …omtrent slik. LOL

Mvh,
                Bjørn

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Bombingen av månen ble nedtur for NASA. Les kommentarer fra astrofysiker Knut J. R. Ødegaard -> her!

Mvh Rune.

lars
                    • Planet

Rune CB. wrote: Bombingen av månen ble nedtur for NASA. Les kommentarer fra astrofysiker Knut J. R. Ødegaard -> her!

Nedslaget blev ikke nødvendigvis en nedtur. Skyen der rejste sig var bare ikke så bombastisk som forventningerne var skruet op til…
                    http://ing.dk/artikel/103334-nasa-jubler-nedslag-paa-maanen-skabte-1500-meter-hoej-stoevsky

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Lars wrote: Nedslaget blev ikke nødvendigvis en nedtur. Skyen der rejste sig var bare ikke så bombastisk som forventningerne var skruet op til…
                      http://ing.dk/artikel/103334-nasa-jubler-nedslag-paa-maanen-skabte-1500-meter-hoej-stoevsky

At det ble en nedtur for NASA er ikke mine ord, men overskriften i artikkelen til nettavisen! Jeg kan tenke meg at ordet “nedtur” i første rekke var ment som en kritikk av det faktum at man ikke kunne se den aktuelle støvskyen (med jordbaserte teleskoper) som var annonsert på forhånd. Alle slike artikler bør taes med et lite forbehold, noe artikkelen du viser til er et bevis på. Den art. du viser til, har jo en litt annen versjon og betrakter LCross Impact nærmest som en suksess for NASA.

Om “the impact” ble en suksess eller ikke, er vel litt tidlig å si noe om, sålenge analysene enda ikke er ferdige. Wink

Hovedmålet med romsonden LCross og Centaur (raketten) var jo å virvle opp materialet, for å påvise evt. vannmolekyler (H2O) iform av is ved Månens sydpol. Dette har de enda ikke funnet, men som sagt, analysene pågår fremdeles. Så kanskje ….. Smile

Mvh Rune.

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova
                        Da er analysene ferdige! Det er funnet betydelige mengder is på Månens sydpol etter Romsonden LCross og raketten Centaur.

Mvh Rune.

lars
                          • Planet

– Og pressen er igen ude med lige så store overskrfiter som da den udråbte LCROSS til en fuser.

F.eks TV2: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-26424746.html?forside

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Så flott at de fant vann da! Jeg var redd for at det skulle bli total
                            fiasko, men så ble det suksess allikevel. Supert! Clap

Da kan vi forberede
                            oss på kommende månebaser ved å se Månbas Alpha i reprise. He-he. Jeg er gammel nok til å huske at vi så denne fra svensk TV på 70-tallet. Har lenge ønsket et gjensyn med den, så jeg tror jeg kjøper den på DVD.

Bjørn T. Jønsson2009-11-14 01:02:59

Mvh,
                            Bjørn

mortenb
                            Deltager
                              • Super Giant

Den kan jeg godt huske Bjørn. Den var faktisk meget spændende !

Men om et gensyn også er det … hehe, film teknologien har jo rykket sig lidt siden !

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Jada, du har ret i det, men så lenge jeg slipper at se trådene er jeg fornøyd. LOL Dessuden er vel ikke 149 kroner meget for 24 episoder? Jeg tar sjansen på et gensyn. Smile

Mvh,
                                Bjørn

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'LCROSS impact !' er lukket for nye svar.