› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › LBN437, Sh2-126 og HH398
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af ginge. This post has been viewed 731 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. januar 2019 kl. 12:49 #319916
gingeDeltager- Giant
Inneklemt mellom Andromeda og Svanen ligger stjernebildet Firfislen (Lacerta), men den polske astronomen Johannes Hevelius visste nok ikke at det lå en molekylær tåke, en globule som også så ut som en firfisle stjernebildet da han døpte det på slutten av 1600-tallet. Den grå-brune øglen som svinger seg i en S er LBN437 og om du zoomer inn på hodet til gekkoen vil du se noe som ser ut som en X. Dette er Herbig-Haro objektet HH398, en turbulent ansamling gasser og støv som virvler rundt en ung stjerne (V375 Lacertae). V375 har en bipolar strøm, noe som betyr at kollisjonene med materien fra akkresjonsdisken gjør at den skyter jet-strømmer ut fra polene. Det røde sløret gekkoen “svømmer” i er emisjonståken Sharpless 126 (Sh2-126) som ioniseres av den kraftige blå stjerne 10 Lacertae som ligger utenfor venstre side av bildet. Det er vanskelig å finne et entydig svar på hvor langt unna alt dette er, det virker ikke som om astronomene er helt sikre enda. Siste estimater jeg har lest tyder på at HH398, LBN437 og Sh2-126 alle sammen ligger ca 360 ±65 parsec unna. Men rundt omkring i bildet ligger det også galakser som er oppimot 240068900 parsec unna… Det betyr at da lyset forlot disse kjempene var det fremdeles rundt 120 millioner år til livet på jorda utviklet seg til noe man kan kalle dyr.
This greyish/brown gekko sits in the constellation of the Lizard, oddly enough. It is called LBN 437 and is shrouded in a veil of red cloud of ionized hydrogen called Sharpless 126. Both the ionized hydrogen and the molecular cloud extends much further out of the edges of this image and the most recent estimates I could find pust them at a distance of 360 ±65 pc. On the head of the gecko is strange X-shaped object called HH398. This is a Herbig-Haro object, in other words fast moving clouds of gas and dust surrounding a young star, V375 Lacertae. The star displays bipolar jets which suggest it is feeding on thi accretion disk. Some HH-objects seem to change their shape over just months while others look more static to us. HH398 has been looking like an X for as long as I can find images of it while others I’ve imaged look different from one month to another.
Optikk: Epsilon 180ed 8″ f/2.8
Kamera: QSI 583wsg
Montering: 10Micron GM2000HPS
Eksponering: Ha=81x600s, L=48x600s, R=19x600s, G=21x600s, B=33x600s +Darks, Flats
Total integrasjonstid: 33t 40min
Filter: Astrodon HaLRGB Gen II
Fotografert med The Sky X,
Prosessert med Pixinsight
Fotografert fra Bjarkebu observatorie nær Ytre Enebakk/Norge over flere dager i september, oktober og november 2018.Større versjon her: https://flic.kr/p/2cThoRW
mvh Ginge
4. januar 2019 kl. 22:42 #319923
flemovDeltager- Giant
Hej Ginge !
Ja – hvad skal man sige ?
Det er godt nok godt gået 🙂Et rigtig flot billede – som også er ganske dybt p.g.a. den lange, samlede eksponeringstid.
Som før skrevet, kan jeg også godt lide, at du skriver noget om objekterne i billedet.
– og detaljer om optik, kamera, processing o.s.v.Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org5. januar 2019 kl. 03:07 #319930
gingeDeltager- Giant
Takk takk, Flemming! På et tidspunkt hadde jeg strukket bildet mye, mye mer, men syntes det gikk litt over bord. Dette var imidlertid første gang jeg fotograferte uten guiding, noe som føltes som natt og dag i forhold til tidligere netter med frustrasjon over alle problemene guiding førte med seg. Jeg tror jeg kan telle på en hånd det antall subeksponeringer jeg ikke kunne bruke av totalt 202 stk. Og sammen med at jeg plutselig forstod hva LocalNormalisation faktisk var god for gjorde at jeg også kunne benytte meg av eksponeringer jeg tidligere ville kastet pga forstyrrende, tynt lag med skyer eller gradienter. Kan anbefale videoene på adamblockstudios.com, mange av dem var en virkelig aha-opplevelse.
Mvh Ginge
5. januar 2019 kl. 22:47 #319940
flemovDeltager- Giant
Hej Ginge !
Jeg synes at det er imponerende at du har kørt uden guiding – det må være et godt drev du har 🙂
LocalNormalisation – lyder spændende, det må vi vist at have kigget på.Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org7. januar 2019 kl. 17:34 #319970
rune.cb.Deltager- Super Nova
Skikkelig flott det du har laget her, Ginge. Imponerende hva du får til i obesrvatoriet ditt i Ytre Enebakk, men det ligger vel en del tid i prosesseringen også ? I tillegg finner du bortgjemte tåker som de fleste ikke har hørt om. Veldig bra. 10 min. pr. eksponering gir 600 sek. Hva slags montering bruker du siden du har greid dette uten guiding ?
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
7. januar 2019 kl. 18:33 #319973
gingeDeltager- Giant
Tusen takk for hyggelig komme tar, Rune!
Jeg bruker 10Micron GM2000HPS. Har fotografert med en for tungt lastet Em200 i mange år, så det er fantastisk å ha gått over på absolutt-enkodere som gjør uguidet eksponering mulig. Kult at du liker motivene også, -har en liste med litt mindre fotograferte motiver som jeg utvider etter hvert. Mulig jeg gjør ting litt vanskelig for meg sjøl ved å fotografere motiver som trenger så mange eksponeringer når dagjobben fort kan gjøre at det blir lite tid til nerding. Men tåkene stikker jo ikke akkurat av… :-).
Mvh ginge
7. januar 2019 kl. 19:03 #319974
rune.cb.Deltager- Super Nova
Nei, de stikker ikke av ….. så det er aldri for sent å gjenoppta fotograferingen. Selv har jeg tatt en pause, da jeg synes det er litt vel mye “styr” med denne hobbyen. Forholdene til DSO fotografering er heller ikke spes. bra her jeg bor. For mye lys og lignende.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
9. januar 2019 kl. 12:51 #319984
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Fantastisk flott bilde Ginge.
Behagelig farger og delikat redigeringOla
10. januar 2019 kl. 00:03 #319985
xplodeDeltager- Nova
Flott bilde Ginge!
Morsomt å se att du er så fornøyd med monteringa 🙂10. januar 2019 kl. 00:39 #319986
gingeDeltager- Giant
Så hyggelig! Tusen takk Ola og Ole Alexander!! Og spesielt takk Ole Alexander for råd og tips med monteringen. Den funker som rakker’n, fremdeles på samme modell som da jeg satt den opp i høst. MEGET fornøyd! MGBox’en gjør jobben sin også. Tror han som utvikler Mountwizzard la arbeidet litt på is når fotosesongen kom, så jeg har enda ikke en automatisert prosedyre for å bygge modell, men det trenger jeg egentlig ikke heller. Den manuelle prosessen gikk på et blunk, jeg fikk brukt MountWizzard til å optimalisere den og om jeg må gjøre det en gang i halvåret eller sjeldnere slik det ser ut til nå, er det jo virkelig ikke noe pes. Utrolig god følelse å kunne beholde nesten alle subbene. Skulle gjerne tatt flere bilder enn jeg har gjort til nå denne sesongen, men har fått litt lite tid i observatoriet pga trippeljobbing. Særlig fint da at tiden jeg faktisk får blir max utnytta. Håper alt er bra med dere og at dere eksponerer masse. Du Ola kverner jo ut det ene blinkskuddet etter det andre. Skikkelig gøy å følge med på!
g
14. januar 2019 kl. 13:54 #320023
munkholmDeltager- Neutron star
Endnu et pletskud fra din hånd, tillykke med resultatet.
Har desværre ikke mulighed for at komme til Avnø for tiden, så det bliver ikke til meget fra min side, men rart at se den kommer fine ting i “kassen”Mvh Bent
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
14. januar 2019 kl. 23:40 #320029
gingeDeltager- Giant
Mange takk skal du ha, Bent! Veldig hyggelig å høre fra deg.
Jeg føler frustrasjonen din over å ikke få vært ute under nattehimmelen. Jeg er nedsyltet i arbeid selv og forsøker å late som jeg ikke ser alle de klare nettene vi har hatt i det siste. Men vi kommer sterkt tilbake, gjør vi ikke?
Mvh Ginge
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.