Lav en picostar selv ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Lav en picostar selv ?

• Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mr. This post has been viewed 2387 timesmox. This post has been viewed 2387 times
Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Fint lavet det der!

Jeg tror at det er mulige at prøve uden fiber, men lav et hul med en varm nål i plast, og sæt en kraftige diode bag ved. Eller mal en diode sort, og lav et “hul” med en nål

erik.nielsen
      Deltager
        • Super Giant

Tja, bum bum, jeg kan se at Elfa (det gamle Århus radiolager) har lyslederkabler ned til 50 µm for melllem 10-20 kr. Så hvis nogen prøver, så lad os høre resultatet, – og evt. sende 5 cm-

Erik

ksondergard
        Deltager
          • Giant

I skulle evt. benytte noget single mode fibre istedet 9 µm, det må give en lille “stjerne”

erik.nielsen
          Deltager
            • Super Giant
            Tak for hintet.

Det lyder besnærende, men brokkassen er løbet tør for dem, har du en ide om, hvorfra de kan skaffes, købes, pilles ud eller tilsvarenden.

Erik

mr.mox
              • Nova

Jeg havde muligheden for at få nogle enkelte 9um, men da de var uden kappe eller noget havde jeg ingen ide om hvordan jeg skulle få lyset ind i dem…

erik.nielsen
              Deltager
                • Super Giant

Mr. Mox, OK, en 50um er vel også godt nok jvf. din formel, og indtil da er jeg faktisk rigtig godt tilfreds med min fra Bog & Ide.

mr.mox
                  • Nova

Erik, kan du fokusere dit teleskop på så kort afstand? For at få det optimale ud af din kustige stjerne skal du jo fokusere stjernen ved stor forstørrelse og se på difraktionsringene. Det hjælper lidt at sætte den en anelse ud af fokus på “begge sider”, men nok ikke så meget som på dit billede

Jeg synes det er svært at se difraktionsringe på det billede du har postet, mens de lige netop er synlige på det af Altair. Kan du lave en test hvor du er nærmere fokus?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har egentligt adgang til en del 9my tråd, måske med og uden kappe og indgang lys,
                    det bruger vi til nogle af vores test, måske kan jeg bruge noget af dem vi har i overskud.

erik.nielsen
                    Deltager
                      • Super Giant

Jacob, jo jeg kan focusere på 18 m med en 3 cm. forlænger i udtrækket. De første billeder var med et dslr-kamera, denne gang er det med en Orion Starshoot dsi I. såvel defocuseret ind som ud.

Igen optaget på ca. 15 m. afstand, lysstyrken sat på stilling 4.

Er det ok ????

Tommy:

Kan du skaffe en 9 um lysleder, vil jeg meget gerne prøve også med en!!!!

mvh Erik

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Skal se hvad jeg kan gøre, tager nok lidt tid da jeg ji er i fuld gang med at modde
                        min celestron til baader fukuseren.

mr.mox
                          • Nova

Jeg kan lige ane ringene, så det er vist godt nok. De er vist lidt ovale, så det tyder på en anelse astigmatisme tror jeg nok.

Tutorial om star testing:
                          http://www.astunit.com/tutorials/tutorial.htm

Viser 11 indlæg - 46 til 56 (af 56 i alt)
                        • Emnet 'Lav en picostar selv ?' er lukket for nye svar.