› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Lav en picostar selv ?
- Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mr. This post has been viewed 2386 timesmox. This post has been viewed 2386 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. september 2008 kl. 22:52 #646
rigoDeltager- Super Nova
MS. måske man skulle have en RØD GRØN BLÅ diode, såå virker det måske
17. september 2008 kl. 22:53 #647
rigoDeltager- Super Nova
ja potentiometer må være letter…
Hvem kan regne den rigtig model ud, hvis man bruger 9V og alm. dioder.http://www.rigorigo.dk 2008-09-17 22:56:30 17. september 2008 kl. 23:00 #650
mstauningDeltager- Black Hole
Rigo – Nej problemet er ikke at farverne er forkerte, men at fokus ikke er uendeligt. Jeg testede ved at placere den 18,5meter væk… Forskellen mellem hvert filter var minimal – maks 20steps. Men da jeg så satte den 210meter væk var fokus forskellen oppe på 210steps, 700meter væk kom jeg op på en maks forskel af 289steps. Og ved stjerner, er min maks forskel over 10.000 steps. Eneste filter jeg ikke kunne teste var UV da LED ikke udsender UV lys, så der skal man have en UV LED.
Men til det den er lavet til kan man roligt bruge den, samt at lave V-curves hvis man kan opnå en god afstand.
17. september 2008 kl. 23:03 #652
rigoDeltager- Super Nova
hmmm ØV!
uendeligt, er det ikke lige med et eller andet antal bestem meter væk ? Formel ? brændvidde17. september 2008 kl. 23:05 #653
Joda, uendeligt for min C8 ligger lidt over 400km væk eller sådan noget 😉
Kan du huske da vi var til party hos dig, og jeg tog et af kranen. Der skulle jeg rykke min fokus forholdsvis langt, og da jeg skulle tage M29 senere skulle den rykkes tilbage igen.17. september 2008 kl. 23:07 #654
rigoDeltager- Super Nova
ok, dobbelt ÆV og ØV
17. september 2008 kl. 23:10 #655
rigoDeltager- Super Nova
Så er det entelige kun til Newton kol. hmmm så ved jeg sku ikke rigtig om jeg gider at lave en, har ikke helt vildt meget brug for det så. Det var en skam, ville ellers være super cool hvis man kunne lave rigtig fokus test
18. september 2008 kl. 07:55 #657
Med en Newton findes der bedre/nemmere måder at kolimere på. Den her er fin til SCT og refraktore.
18. september 2008 kl. 11:49 #684
mr.mox- Nova
Jeg har nu også en elektronikpusher lige i baghaven
men har god erffaring med el-supply.
Ellers plejer jeg at bestille tilstrækkeligt med stumper hjem til at fragten er ligegylding. futurlec.com har noget lavere priser, og tager kun 4-6$ i fragt – men de har ingen ordentlige indbygningskasser. Tror jeg skal have lavet en prototype – mangler bare fiber for at det kan lade sig gøre – må lige se om der skulle ligge en rest et eller andet sted18. september 2008 kl. 14:00 #701
Hvis du ikke bor langt fra mig, skal du være velkommen til at få et stykke netværks fiber kabel af mig.
18. september 2008 kl. 22:03 #791
mr.mox- Nova
Jeg bor i Køge, MS, det er da i hvert tilfælde den rigtige ø? Er det ikke Holbæk du slår dine folder?
22. september 2008 kl. 09:35 #1067
mr.mox- Nova
MS, den fiber du har, er den med kappe (isolering)? Det er nemlig nødvendigt for at man kan lime den fast. Hvis man limer direkte på fiberen vil lyset sprede sig ud i limen, og ikke nå igennem til enden…
Ved du iøvrigt hvad størrelsen på selve fiberen er? For at det skal være praktisk anvendeligt skal den nok ikke være over 80um – ellers skal dimsen alt for langt væk fra teleskopet22. september 2008 kl. 10:31 #1069
Jeps jeg slår folder i Holbæk og omegn 😉
Den fiber jeg har liggende er helt normal netværks fiber, lige som den der sidder på min. Så den har kappe. Men min er jo afskærmet… Jeg har ikke lige noget at måle med, men burde kunne slå op hvor tyk den er.
18. oktober 2008 kl. 12:51 #2453
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Det skulle da prøves, så med dele fra min særdeles velvoksne brokkasse (det er ikke en kasse med brok, men en kasse med stumper, som man ikke lige ved hvad man skal bruge til) har jeg strikket en sammen med:
En lys-fiber fra lampen hos Bog & Ide (udv. diameter 0,3 mm),En 6-polet afbryder fra en radio,En stiftholder fra en 0,5 mm reklamepencil,En kraftig hvid lysdiode fra en pandelampe, hvor jeg erstattede de oprindelige med røde.Og indvendigt:Pas på med varme, lyslederen er plastic og smelter hurtigt, så varmelim kan ikke benyttes.Fiberen kan også være vanskelig at skære over med et lige snit, det lykkes ikke for mig.Kan den så bruges??????:Her et foto med kunststjernen på 15 m. afstand i en Newton F5, 1000 mm. defocuseret.og til sammenligning et tilsvarende med Altair:Det ser ud til at den kan benyttes, og jo ikke kun til kollimering i overskyet vejr, men vel også til øvelse i guidning.Så tak for inspirationen.Erik18. oktober 2008 kl. 14:34 #2458
mr.mox- Nova
Jeg kiggede jo også på det, men fandt ud af at fiberen skal være meget tynd, så jeg har ikke forsøgt overhovedet endnu. De formeler jeg har fundet er således:
D=0,2*d/R, hvor d er diameteren af fiberen (i mikrometer) og D afstanden til “stjernen” i meter og R er teleskopets opløsningsevne i buesekunder.
For min 200mm Newton skulle det være 0,58 buesekund. Indsættes det i formel ovenfor med en 300um stjerne får jeg 103m!
Det er muligt at teorien skyder lang ved siden af hvad der er praktisk nødvendigt, men det har indtil videre afskrække mig
Iøvrigt må du endelig ikke lime din fiber fast, for så risikere du at den ikke længere virker! Lyset ledes gennem fiberen ved hjælpe af total intern reflektion. Reflektionen opstår på grund af brydningsforholdet mellem fibermaterialet og luft. Brydningsforholdet i lim (især akrylbaseret lim) ligger tættere på fiberen, og lyset vil vandre ud i limen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lav en picostar selv ?' er lukket for nye svar.