Lav en picostar selv ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Lav en picostar selv ?

• Dette emne har 55 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mr. This post has been viewed 2384 timesmox. This post has been viewed 2384 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Kan man ikke lave en picostar selv ? er det ikke bare en lysleder og en diode som lyskilde, der kan skrues op og ned ??? http://www.rigorigo.dk2008-09-17 22:27:19

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Tjoe mere eller mindre, tror jeg har ikke åbnet min.

thomas
          • Giant

hvad hulen er en picostar?

andreas.v
          Deltager
            • Main Sequence

En slag “kunstig stjerne” til at teste at kolminreingen er i orden.

Mvh Andreas

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

rigo
              Deltager
                • Super Nova

tror du MS, at man kan lave fokus filter test med den + tjek fokus med reduser m.m.

mr.mox
                  • Nova

Jeg er ret sikker på det ikke er andet end en plastikkasse, et batteri, et potentiometer (drejemodstand), en hvid lysdiode og et kort stykke plastikfiber. Samlet set nok ikke komponenter for meget over 50,- (Hvis man kun skal fremstille ganske få stykker – ellers er det endnu mindre)

Mener faktisk jeg faldt over sådan et “artificial star DIY”-projekt på nette for et stykke tid siden.

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Kunne være vi skulle lave nogen stykker sammen, hvis vi lige får bixet / fundet sagerne

Hvor mange ville være intr. ? hvis eks. kom til at koste 100-200kr skal jo en box til også m.m.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeg tror godt man kan lave filter og fokus tjek, men husk på at fokus punktet ikke er det samme for sådan en som stjerner.

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Bare husk på at lyspletten skal være til strækkelig lille og dermed langt væk.

En lille punktkilde kan skaffes for 25kr i bog&Ide. Køb en af de der billige fiberlamper. De enkelte fibre er <0.3mm.

Lim den på en hvid/Blå diode og sæt den i en afstand på 20-40m, så funker det og kan også bruges til kollimering.

Evt. kan lampen bruges som den er hvis man fører et antal fibre gennem et stykke pap og limer dem på bagsiden og derefter klipper dem plant på forsiden. Dermed kan man lave et helt starfield som vil være velegnet til fokus test. Igen er afstand vigtigt.

FrankLarsen2008-09-17 15:43:13

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Tror i det er beder med en af de der glødelamper der har ægte “sol lys spectra” så fokus R G B dur rigtig

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Hej Rigo

En lille halogen stift pære til de små AAA maglights er ideel og koster nada

Faktisk kan du bruge en maglight hvis du skruer “linsen” af – de er bygget til det.

Men så skal den langt væk.

Bruger du en fiber skal den bare 15m væk for at give en 4″ stjerne – men det er måske for tæt på af hensyn til fokus punkt.

FrankLarsen2008-09-17 15:46:09

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Fino! Bauhouse har en af de der “discolampe” husker jeg, der fiber nok til flere 100 hehe

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Jeg tror faktisk at den de har i Bog&Ide er billigere end den i bauhaus

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Mit hul på Pico star er meget meget lille. Det er en 0,3 fiber der er blændet af.

De skriver foran om adapture vs afstand:

80mm 6m

200mm 15m

300mm 23m

Det er min erfaring at man kan komme lidt tættere på med nogle, og andre skal en smule længere væk. Her snakker jeg om +/- 2m.

Sådan ser min ud inde i:

Link til stor udgave: http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/udstyr/Pico_Int_Big.jpg

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 56 i alt)
                                • Emnet 'Lav en picostar selv ?' er lukket for nye svar.