Laser pointer kamera montering

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Laser pointer kamera montering

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 84 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Er der nogen herinde der kender til en montering til kamera, f.eks på blits-skoen, så man kan bruge en laser pointer til at aligne kamera?

Jeg skal bruge det til et kamera + objektiv monteret på en Meade DS-2000 guidet montering og tror at det vil gøre nord indstilling + efterfølgende alignment nemmere end at kikke gennem kameraets søger.

/Rudi

PS: jeg har søgt fra Herodes til Pilatus på nettet og i dette forum, men kan ikke rigtig finde noget brugbart.

Så det er måske på med vanten og lave et selv?

Jeg har en grøn 50 mW til formålet, og jeg bor _IKKE_ tæt ved en lufthavn.

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Rudi,

Det er faktisk en god idé.
        Jeg har selv for nygligt kæmpet med at indstille et piggy-back kamera og her ville din idé have været perfekt.

Jeg kende desværre ikke til noget produkt man kan gå ud og købe, så vi er nok ude i noget hjemmebyg…

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

I byggemarked kan man købe små clips der kan holde laserpointeren, som ses på billedet.

Der kan evt. sættes noget under den ene clips, hvis højden ikke passer med kameraets skudvinkel.

En blitz sko er en god idé til montering på kameraet.

Jesper G.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Hej igen,

Det fungerede ikke så godt med laser pointer. Strålen “ender” ikke langt nok væk, så der er en temmelig stor “parralakse fejl” hvis man ikke kikker tæt ved lysstrålen. Og så erden diode der sidder i min pointer ikke særlig glad foralt for lave temperaturer.

Så nu prøver jeg med en red-dot. Fik svigerfar til at snedkerere en alu-klods så red-dot sigtet kan monteres direkte oven på kameraet. Så nu afventer jeg bare klart vejr (igen ).

rudibr2012-02-01 18:00:01

/Rudi B. Rasmussen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Laser pointer kamera montering' er lukket for nye svar.