› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Laser-pointer
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1306 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2012 kl. 15:33 #82564
IbDeltager- Asteroid
Hej.Hvilken laser-pointer bør jeg vælge, hvis jeg ønsker at udpege objekter på stjernehimlen for en mindre gruppe? Den skal kunne holde til de temperaturer, som man kan forvente en stjerneklar nat her i Danmark (har dårlig erfaring på dette punkt).Hvad skal man sikre sig for ikke at komme på kant med fly-sikkerheden ved brug af laser-pointer?www.ibjansen.dk
21. april 2012 kl. 16:10 #82566
borgbjerg- Main Sequence
Jeg købte en 5 mW Green Laser her
http://www.dealextreme.com/c/green-lasers-911
Den kom efter knap 2 uger og jeg har brugt den en 20-25 gange uden problemer.
Om dem du køber her i DK til kr. 500-1000 er bedre ved jeg ikke
21. april 2012 kl. 18:13 #82567
joergen.kDeltager- Nova
Ang.Laserpointere købt en samme sted på 250mw,virker perfekt.
FLYSIKKERHED ERLIG SUNDFORNUFT der er ingen grund til at pege laseren mod et fly,hvis man ser et.25. april 2012 kl. 21:17 #82729
mortenDeltager- Super Nova
Kære Jørgen
Med fare for at virke som selvbestaltet bussemand, så skal du skaffe dig af med den laser. Lasere over 5mW er 100% ulovlige, og farlige. Som øjenlæger er vi bekymrede over, at disse kraftige lasere flyder ind i landet via asiatiske internetsider – tolderne kan ikke hindre dem allesammen i at komme ind. Det energiniveau der kommer ud af en 250mW laser, er på samme niveau som det jeg bruger til at laserbehandle folks nethinder, d.v.s. producere brændsår i samme. Rammer du nogen i øjet risikerer du på en brøkdel af et sekund af forårsage permanente øjenskader, som kan medføre betydelig synsnedsættelse på det ramte øje. Afhægigt af den konkrete laser (kollimeringen af strålen) kan skaden opstå på betydelig afstand af laseren – de farligste er faktisk dem der er bedst til astrobrug med meget kollimeret stråle = lille spotstørrelse = høj energitæthed. Står vi med en øjenskade forårsaget af laser går politiet i gang med at finde den der har brugt laseren. Findes han/hun, så er der tale om legemsbeskadigelse, hvor straframmen går op til fængsel.
Dette er venligt ment, idet jeg går ud fra, at du ikke er klar over, hvilket farligt, og ulovligt, instrument du har købt.Morten la Cour, øjenlægemorten 2012-04-25 21:26:54 25. april 2012 kl. 21:50 #82732
joergen.kDeltager- Nova
Så morten rolig nu ,nu er jeg ikke en ung knægt der render rundt og lyser efter folk og fly,jeg er selv meget ops på disse farlige lasere,min er opgivet til 250mw,men kan ikke tænde tændstikker og knalde baloner,der i mod ikke sagt at den er ufarlige, jeg har brugt den en gang og blev meget overrasket over lysstyrken,men kollimeringen er IKKE perfekt, på lige nettop min laser.Hvad ulovligheden angår har jeg undersøgt det og de er ikke ulovlige at eje men kun at bruge i nærheden af lufthavne.
http://www.slv.dk/Dokumenter/dsweb/Get/Document-1706/BL3_41.pdf
En fuldstændig tåbelig regel ,min nevø købte en på 1000mw der kan sætte ild til stort set alt,den har jeg selv personligt ødelagt.Jeg kan godt forstår dig morten,vi er fuldstændig enige,jeg er selv meget glad for miy syn,og håber at andre passer på med deres lasere.så er den gal igenjørgen k 2012-04-25 21:54:12 25. april 2012 kl. 21:54 #82733
paul- Nova
En god headsup af Morten
….uden syn ingen astrofoto.
Vi er alle legebørn der gerne vil have det største, hurtigste og kraftigste, men samtidig må vi alle være interesseret i at passe på vores syn, så det skulle i sig selv være motivering nok til at finde den svageste laser der fortsat vil være rigelig kraftig og ikke den kraftigste.
Der skal ingenting til før laseren reflekteres af f.eks. et vindue tilbage i øjnene hvis man står og leger med den og endnu værre, mange af de billige lasere har ikke et IR filter hvilket gør dem endnu farligere for øjnene.
Paul 2012-04-25 21:56:36 25. april 2012 kl. 21:59 #82735
mortenDeltager- Super Nova
Jeg vil genundersøge lovligheden. Jeg troede vi havde fået dem forbudt.
Her har du en artikel om en dreng der fik øjet ødelagt af en 150mW laser25. april 2012 kl. 22:08 #82737
borgbjerg- Main Sequence
Hvis det er til at bruge som pegepind på stjernehimmelen eller som jeg også bruger den til at hjælpe med at finde nordstjernen nord jeg polalligner min HEQ5 montering så er en 5 mW mere end rigelig kraftig.
Jeg har set de videoer på nettet, hvor der sprænges balloner, tændes træ, skæres i gaffatape og jo det ser da sjovt ud men de skal nok holdes inden døre under kontrollerede forhold.
Så en 5 mW pegepind er fin og så bruger den heller ikke så meget strøm
25. april 2012 kl. 22:16 #82741
joergen.kDeltager- Nova
sørgeligt meget sørgeligt.
Som sagt tidligere, bruger jeg ikke min mere da jeg selv mener at den er farlig.4. maj 2012 kl. 09:33 #83035
RudiDeltager- Neutron star
Efter at have læst ovenstående og med en datter på 1,5 år i huset skiller jeg mig også af med min 50 mW grønne laser. Det dur alligevel ikke til alignment, red-dot virker meget bedre for mig 😉
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Laser-pointer' er lukket for nye svar.