Laser kollimator

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Laser kollimator

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af proshot. This post has been viewed 33 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

agrauballe
    Deltager
      • Planet

Hej,

Jeg har været i gang med at kollimere mit newton teleskop med en Orion 1.25″ laserkollimator. Hele processen er som sådan ikke særlig svær, men jeg synes det utrolig svært at få den til at sidde lige i okularudtrækket. Når man spænder de to håndskruer, vil laseren nemt komme ti at sidde lidt skævt pga. at der jo er lidt frigang fordi den er få procent mindre end 1.25″.

Har tænkt på om en HoTech SLA laser kunne være løsningen, selvom den er lidt dyr.

Hvad gør I for at få den til at sidde 100% lige i udtrækket?

/Anders

proshot
      Deltager
        • Giant

Når jeg kollimere, så sætter jeg bare laseren i og justere lidt. Der efter drejer jeg laseren rundt i sin egen akse og ser om alt ser fornuft ud. Skruerne spænder jeg slet ikke.

Du burde jo også justere dit sekunder spejl, så det også sider lige i øjet med primær spejl. Hvis du gør det som det første, og kollimere efter, så har du en perfekt justering.proshot2015-01-15 21:19:14

agrauballe
        Deltager
          • Planet

Justere / tjekker også altid sekundær først. Vil bare mene at skruerne skal spændes lidt for at undgå at den hænger lidt skævt i udtrækket pga vægten.

Mvh Anders

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hvad med at justere så okularudtrækket vender opad?

proshot
            Deltager
              • Giant

Som Claus siger 🙂

Det er sådan jeg gjorde, og satte en 2x barlow imellem røret og collimatoren.

Det gør det lidt nemmere, og du behøves ikke at stramme skruerne.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Laser kollimator' er lukket for nye svar.